Skip to main content

Αεροπορικά δυστυχήματα: Οι πύραυλοι μετατρέπονται στον μεγαλύτερο δολοφόνο επιβατών

Ministry/Handout via REUTERS

Εμπειρογνώμονες σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας προειδοποιούν για τον κίνδυνο που διατρέχουν τα πολιτικά αεροσκάφη τόσο από τον πόλεμο στην Ουκρανία όσο και από την κλιμακούμενη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή

 Στην ζώνη του λυκόφωτος μπαίνει η ασφάλεια των διεθνών πτήσεων, καθώς πολιτικά αεροσκάφη γίνονται τυχαίος στόχος των εμπόλεμων πλευρών του πλανήτη. Εάν επιβεβαιωθεί, ότι η συντριβή του αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines στο Καζακστάν, την Τετάρτη, προκλήθηκε από ρωσικό πύραυλο, τότε θα μιλάμε για την τρίτη, σε αριθμό νεκρών, κατάρριψη επιβατικού αεροσκάφους που συνδέεται με ένοπλη σύρραξη, από το 2014.

Όπως δήλωσαν ειδικοί που είναι ενήμεροι για το θέμα, τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της έρευνας του Αζερμπαϊτζάν για τη συντριβή, δείχνουν ότι το αεροπλάνο χτυπήθηκε από ρωσικό αντιαεροπορικό πύραυλο ή θραύσματά του.

Σύμφωνα με το δίκτυο Flight Safety Foundation’s Aviation Safety Network, παγκόσμια βάση δεδομένων για τα αεροπορικά δυστυχήματα, ο απολογισμός του δυστυχήματος, θα ανεβάσει σε περισσότερους από 500, τον αριθμό των νεκρών από τέτοιες επιθέσεις, κατά τη διάρκεια των τελευταίων 10 χρόνων.

Αζερμπαϊτζάν: «Υπήρξε εξωτερική παρέμβαση» στο αεροσκάφος – Μαρτυρία για δυνατό κρότο

Δυσκολία, ή και πλήρης αδυναμία

Οι αυξανόμενοι θάνατοι στην πολιτική αεροπορία λόγω των πολέμων, αντικατοπτρίζουν τόσο τον αυξανόμενο αριθμό των ένοπλων συγκρούσεων διεθνώς όσο και την αυξανόμενη επικράτηση των ισχυρών εναέριων όπλων.

Και το σημαντικότερο, υπογραμμίζει τη δυσκολία -αν όχι την πλήρη αδυναμία- της προστασίας της πολιτικής αεροπορίας στις εμπόλεμες ζώνες, παρά τους αυστηρούς ρυθμιστικούς κανόνες των αερομεταφορών, που θεσπίστηκαν λόγω των πολέμων.

Εάν ήταν πράγματι πύραυλος η αιτία της τραγωδίας αυτής της εβδομάδας, αυτό θα σήμαινε ότι οι τρεις πιο θανατηφόρες συντριβές της τελευταίας δεκαετίας αφορούσαν όλες, ακούσιες στοχεύσεις επιβατικών αεροσκαφών που πετούσαν κοντά σε εμπόλεμες ζώνες, από δυνάμεις που είχαν προετοιμαστεί για να πλήξουν εχθρικά στρατιωτικά αεροσκάφη.

Δύο από αυτά τα περιστατικά συνδέονταν με τη Ρωσία: Το Embraer E190, που συνετρίβη την Τετάρτη και η καταστροφή στον αέρα, το 2014, ενός Boeing 777 της Malaysia Airlines που πετούσε πάνω από εμπόλεμη ζώνη  στην Ουκρανία, κατά την οποία έχασαν τη ζωή τους και οι 298 επιβαίνοντες.

Άλλο σοβαρό περιστατικό, συνέβη το 2020, όταν οι ιρανικές δυνάμεις κατέρριψαν κατά λάθος ένα Boeing 737 της Ukraine International Airlines που αναχωρούσε από την Τεχεράνη, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 176 επιβαίνοντες.

Τα συστήματα αντιπυραυλικής άμυνας του Ιράν είχαν τεθεί τότε σε επιφυλακή για πιθανό αμερικανικό πλήγμα.

Αποφάσεις δευτερολέπτων από αγχωμένους στρατιώτες, ελλιπώς ενημερωμένους

Η ακολουθία των ακούσιων μαζικών δολοφονιών είναι μια ανατριχιαστική υπενθύμιση ότι σε καταστάσεις μάχης, η διάκριση του εχθρού από τον φίλο, ή απλώς η αξιολόγηση των απειλών, συχνά απαιτεί αποφάσεις σε κλάσματα του δευτερολέπτου που βασίζονται σε ελλιπείς πληροφορίες. Αυτές οι αποφάσεις λαμβάνονται συχνά από φοβισμένους ή αγχωμένους στρατιώτες. Κατά τη διάρκεια της μάχης, οι επιθέσεις με φίλια πυρά -όπου οι δυνάμεις χτυπούν κατά λάθος τους συντρόφους τους- αποτελούν συνεχή κίνδυνο.

Εμπειρογνώμονες σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας, πιλότοι και οικογένειες θυμάτων αεροπορικών δυστυχημάτων, προειδοποιούν για τον κίνδυνο που διατρέχουν τα πολιτικά αεροσκάφη τόσο από τον πόλεμο στην Ουκρανία όσο και από την κλιμακούμενη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, κατά τη διάρκεια της οποίας, πύραυλοι μεγάλου βεληνεκούς εκτοξεύονται σε αεροδιαδρόμους.

Κανείς δεν προειδοποίησε τα πολιτικά αεροσκάφη

Τον Οκτώβριο, για παράδειγμα, το απροειδοποίητο χτύπημα του Ιράν κατά του Ισραήλ αιφνιδίασε εκατοντάδες εμπορικά αεροσκάφη που ταξίδευαν στο εναέριο χώρο που χωρίζει τα δύο κράτη. Οι επιβάτες στις καμπίνες κατέγραψαν πλάνα από την εκτόξευση πυραύλων, ενώ οι ασύρματοι των πιλότων και οι συχνότητες ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας γέμισαν με προειδοποιήσεις για κοντινές εκτοξεύσεις.

Δεδομένα από την εταιρεία Flightradar24, που δραστηριοποιείται στην καταγραφή των πτήσεων, έδειξαν ότι πολλά ιρανικά αεροσκάφη απογειώθηκαν τα λεπτά που προηγήθηκαν της επίθεσης, γεγονός που καταδεικνύει ότι ακόμη και οι ιρανικές αεροπορικές εταιρείες δεν είχαν ενημερωθεί πριν από το χτύπημα. Οι κυβερνήσεις της περιοχής άρχισαν να εκδίδουν επίσημες απαγορεύσεις πτήσεων, μισή ώρα μετά την έναρξη της επίθεσης.

Ο ισραηλινός στρατός συνήθως συντονίζει τα πλήγματα με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, αλλά τους τελευταίους μήνες, βάζει στόχο τοποθεσίες σε -ή κοντά- σε αεροδρόμια. Την Πέμπτη, το Ισραήλ έπληξε στόχο των Χούθι στο διεθνές αεροδρόμιο Σαν’α στην Υεμένη. Την Παρασκευή, οι αντάρτες της Υεμένης εκτόξευσαν πύραυλο στο αεροδρόμιο Μπεν Γκουριόν του Τελ Αβίβ, τον οποίο το Ισραήλ αναχαίτισε.

Ιστορία παλιά…

Οι βολές κατά άοπλων εμπορικών αεροσκαφών δεν είναι πάντως νέο φαινόμενο. Το 1983, κατά τη διάρκεια της τεταμένης περιόδου του Ψυχρού Πολέμου, ένα σοβιετικό μαχητικό αεροσκάφος κατέρριψε ένα Boeing 747 της Korean Air Lines που είχε εισέλθει στον σοβιετικό εναέριο χώρο σκοτώνοντας και τους 269 επιβαίνοντες. Οι σοβιετικές αρχές πίστευαν ότι επρόκειτο για στρατιωτική πτήση.

Πέντε χρόνια αργότερα, κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν-Ιράκ, το πλήρωμα του USS Vincennes, πλοίου του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στον Περσικό Κόλπο, κατέρριψε κατά λάθος ένα Airbus A300 της Iran Air, σκοτώνοντας και τους 290 επιβαίνοντες στο αεροπλάνο.

 naftemporiki.gr