Κυκλοφοριακό κομφούζιο, στο «κόκκινο» οι δρόμοι, ο χάρτης της κίνησης είναι «κόκκινος», γονατίζει το κυκλοφοριακό χάος την Αθήνα, ήταν και παραμένουν μερικές από τις δημοφιλέστερες φράσεις που ακούστηκαν και γράφτηκαν κατά τη διάρκεια του χρόνου που φεύγει.
Κάθε μέρα η Αθήνα είναι ένα απέραντο πάρκινγκ. Από νωρίς το πρωί, μέχρι τις βραδινές ώρες, οι ηλεκτρονικοί χάρτες που δείχνουν live την κίνηση στο λεκανοπέδιο είναι «κοκκινισμένοι».
Οι κεντρικές λεωφόροι της πρωτεύουσας είναι υπερκορεσμένες. Στους μικρότερους δρόμους η κατάσταση δεν είναι καλύτερη.
Η μέση ταχύτητα κίνησης των οχημάτων δεν ξεπερνά τα 18 χιλιόμετρα την ώρα και μια διαδρομή από τα νότια προς τα βόρεια προάστια μπορεί να διαρκέσει -όσο απίστευτο και αν φαίνεται – όσο το να ταξιδέψει κανείς προς μια επαρχιακή πόλη.
Δύο τρόποι
Συγκοινωνιολόγοι, επίσημοι φορείς και πολίτες συμφωνούν ότι για να λυθεί το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα που έχει η Αθήνα υπάρχουν δύο τρόποι:
Ο ένας είναι να γίνουν έργα υποδομών που θα απορροφήσουν ένα μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου και ο άλλος να μειωθούν τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, κάνοντας τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πιο ελκυστικά για τους πολίτες.
Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουν οι επιστήμονες είναι ότι το πρόβλημα της κίνησης θα γίνεται όλο και χειρότερο.
Πλέον, όλο και από περισσότερα χείλη ακούγεται η άποψη ότι μέτρα όπως ο Δακτύλιος είναι αναχρονιστικά και δεν αποδίδουν ούτε στο ελάχιστο πια, αφού μοιάζουν με «ασπιρίνη σε βαριά ασθενή».
Το δίκτυο της Αθήνας έχει ξεπεράσει τη μεταφορική του ικανότητα – τα περισσότερα από 6 εκατομμύρια αυτοκίνητα που κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους της είναι πολλά γι’ αυτό.
Τα μέσα μεταφοράς
Τη λύση μπορούν να δώσουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα οποία όμως για να γίνουν ελκυστικά πρέπει να τηρούν τρία κριτήρια: του κόστους, του χρόνου και της ποιότητας.
Δεν χρειάζεται να είναι κανείς επιστήμονας για να συμπεράνει ότι τα ΜΜΜ στην Αθήνα δεν επιλέγονται από τους πολίτες όχι μόνο επειδή δεν είναι ελκυστικά, αλλά και επειδή δεν εξυπηρετούν έναν μεγάλο βαθμό προορισμών σε περιοχές και σημεία με πολύ βαρύ κυκλοφοριακό φόρτο, όπως η λεωφόρος Κηφισίας και ο Κηφισός.
Αχτίδα φωτός φαίνεται πως είναι οι επεκτάσεις του Μετρό, η υπογειοποίηση τμήματος του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, η ενίσχυση του Προαστιακού, η ενίσχυση των λεωφορείων με 950 καινούργια και η μεταφορά των Πρακτορείων Μεταφορών από τον Ελαιώνα και τον Βοτανικό στη Φυλή.