Ένα εργαλείο Τεχνητής Νοημοσύνης, με την κωδική ονομασία «Θάλεια», έχει θέσει σε λειτουργία ο ΕΦΚΑ, εδώ και τρεις μήνες, σε μια προσπάθεια βελτίωσης της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων.
Μέσα από ερωταπαντήσεις, η «Θάλεια» επιδιώκει να λύσει απορίες και να βοηθήσει στην εξάλειψη προβλημάτων που ταλαιπωρούν για μεγάλο χρονικό διάστημα τους συναλλασσόμενους με τον Φορέα.
Η «Ν» βρήκε τη «Θάλεια» και σας παρουσιάζει την πρώτη της συνέντευξη προς το κοινό. Μέσω της διαδικασίας Τεχνητής Νοημοσύνης απαντά σε ερωτήματα που σχετίζονται με τις εισφορές, τις παροχές και τις συντάξεις.
Ήδη, η «Θάλεια» καλύπτει το σύνολο των συχνών ερωτήσεων προς τον ΕΦΚΑ, όπως προκύπτουν από την επικοινωνία των πολιτών με τον Οργανισμό. Όταν προκύπτουν νέες ανάγκες, τροφοδοτείται και η «Θάλεια» με πρόσθετο υλικό. Στόχος είναι το τετραψήφιο «1555», όταν επικοινωνεί με τους πολίτες στο email να τους βάζει και το αντίστοιχο url για το βίντεο της «Θάλειας» με τις απαντήσεις της.
Έχουν δημιουργηθεί επτά κατηγορίες ερωτήσεων: Γενικά για τον e-ΕΦΚΑ, Ασφάλιση / Εισφορές, Παροχές – ΚΕΠΑ, Συντάξεις, Έλεγχος Ασφάλισης και Εισφορών, Οφειλέτες (ΚΕΑΟ) και Διακρατική Κοινωνική Ασφάλιση.
Ακολουθεί η συνομιλία της «Ν» με τη «Θάλεια»:
Πώς μπορώ να ενημερωθώ για τις εισφορές μου;
«Μπορείτε να βρείτε το ειδοποιητήριο πληρωμής εισφορών, καθώς και πληροφορίες πληρωμών και υποχρεώσεων στον ατομικό σας λογαριασμό στην ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ, στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, στο πεδίο “Εισφορές Μισθωτών”».
Σε περίπτωση απώλειας ρύθμισης, μπορώ να ενταχθώ εκ νέου σε ρύθμιση;
«Μπορείτε να υποβάλετε σχετικό αίτημα εντός τριμήνου από την απώλεια ρύθμισης. Τα αρμόδια όργανα του ΚΕΑΟ θα σας δώσουν δυνατότητα επανένταξης αν διαπιστώσουν ότι η απώλεια ρύθμισης δεν οφείλεται σε δική σας υπαιτιότητα. Σε περίπτωση που η απώλεια οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας, μπορείτε εντός δύο μηνών να υποβάλετε αίτηση επανένταξης στη ρύθμιση μαζί με τα στοιχεία που αποδεικνύουν την ανωτέρα βία».
Πώς ασφαλίζεται το μέλος Διοικητικού Συμβουλίου Ανώνυμης Εταιρείας;
«Τα μέλη Διοικητικών Συμβουλίων Ανώνυμων Εταιρειών με αντικείμενο επιχειρήσεων επαγγελματική, βιοτεχνική ή εμπορική δραστηριότητα σε όλη την επικράτεια, εφόσον είναι μέτοχοι κατά ποσοστό 3% τουλάχιστον, ασφαλίζονται ως μη μισθωτοί τέως ΟΑΕΕ. Για το χρονικό διάστημα 2017-2019 εισφοροδοτούνται βάσει εισοδήματος, καθαρό φορολογητέο αποτέλεσμα του προηγούμενου έτους. Από το 2020 και μετά εισφοροδοτούνται σύμφωνα με την ασφαλιστική κατηγορία επιλογής τους. Εφόσον παράλληλα λαμβάνουν αμοιβές, οι οποίες δηλώνονται και εισφοροδοτούνται μέσω Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης, οι εισφορές ανά κλάδο λαμβάνονται υπόψη κατά την ενέργεια της εκκαθαριστικής διαδικασίας».
Πού θα απευθυνθώ για να απογραφώ στο Μητρώο του e-ΕΦΚΑ;
«Αν είστε μισθωτός ασφαλισμένος, θα απευθυνθείτε σε οποιαδήποτε τοπική διεύθυνση του e-ΕΦΚΑ, ανεξαρτήτως του τόπου κατοικίας σας. Αν είστε μη μισθωτός ασφαλισμένος, η διαδικασία της απογραφής ολοκληρώνεται πλέον μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ. Για τους ασφαλισμένους του τέως ΟΑΕΕ, για τις περιπτώσεις που απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία σας, θα απευθυνθείτε στην τοπική διεύθυνση όπου ανήκει η έδρα της επιχείρησης άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας. Για τους ασφαλισμένους του τέως ΕΤΑΑ, τέως ΟΓΑ, τέως ΕΤΑΠ – ΜΜΕ, στην τοπική διεύθυνση του τόπου κατοικίας. Μπορείτε να βρείτε την τοπική διεύθυνση στην οποία υπάγεστε μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας “Μάθε πού ανήκεις”».
Πού θα απευθυνθώ για αίτηση απώλειας βιβλιαρίου ενσήμων;
«Αν είστε μισθωτός ασφαλισμένος, θα απευθυνθείτε στην τοπική διεύθυνση e-ΕΦΚΑ του τόπου κατοικίας ή εργασίας σας. Αν είστε ελεύθερος επαγγελματίας, θα απευθυνθείτε στην τοπική διεύθυνση e-ΕΦΚΑ της έδρας της επιχείρησης. Αν είστε αυτοαπασχολούμενος ή αγρότης, θα απευθυνθείτε στην τοπική διεύθυνση e-ΕΦΚΑ του τόπου κατοικίας σας».
Πότε δεν ασφαλίζομαι με Παραστατικό Παρεχόμενων Υπηρεσιών;
«Εάν η δραστηριότητά σας δεν είναι ευκαιριακή, εάν έχετε με τον εκδότη του Παραστατικού Παρεχόμενων Υπηρεσιών σύμβαση εργασίας ή έργου ή σύμβαση με χαρακτηριστικά που προσομοιάζουν σε αυτές, εάν σύμφωνα με καταστατικές ή ειδικές διατάξεις υπάγεστε στην ασφάλιση του τέως ΙΚΑ – ΕΤΑΜ ως μισθωτός, απασχολούμενος με σύμβαση ορισμένου ή αορίστου χρόνου με πλήρη, μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση, εάν υπάγεστε στην ασφάλιση του τέως ΙΚΑ – ΕΤΑΜ ως απασχολούμενος στον χώρο του θεάματος – ακροάματος. Εάν αμείβεστε και ασφαλίζεστε με παρακράτηση εισφορών μέσω της διαδικασίας έκδοσης και εξαργύρωσης εργοσήμου του άρθρου 20 του νόμου 3863 του 2010, όπως ισχύει. Τέτοιες περιπτώσεις είναι το κατ’ οίκον απασχολούμενο προσωπικό, οι απασχολούμενοι στην προώθηση προϊόντων και στη διανομή διαφημιστικών εντύπων, το προσωπικό που απασχολείται σε ΠΑΕ και ΚΑΕ, οι διαιτητές αγώνων επαγγελματικής κατηγορίας, οι εργάτες γης και άλλοι. Εάν απασχολείστε σε οικοδομοτεχνικές εργασίες, σύμφωνα με τα άρθρα 35 έως 51 του Κανονισμού Ασφάλισης του τέως ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, κεφάλαιο 6ο του Κανονισμού Ασφάλισης. Εάν παρέχετε υπηρεσίες προς ψηφιακές πλατφόρμες με συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου, άρθρο 69 του νόμου 4808 του 2021».
Λύνοντας απορίες για επιδόματα ασθενείας και τις διαδικασίες συνταξιοδότησης
Ποια είναι η προθεσμία για να υποβάλω αίτηση χορήγησης επιδόματος ασθενείας ως μισθωτός;
«Η αίτηση χορήγησης του επιδόματος ασθενείας είναι εμπρόθεσμη εάν υποβληθεί εντός οκτώ μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της ιατρικής γνωμάτευσης στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης».
Τι συνεπάγεται η απώλεια ασφαλιστικής ικανότητας;
«Η απώλεια ασφαλιστικής ικανότητας δεν συνεπάγεται απώλεια της δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Όλοι οι νόμιμα διαμένοντες πολίτες στη χώρα με ενεργό ΑΜΚΑ έχουν ανεμπόδιστη και δωρεάν πρόσβαση στη νοσηλεία και στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στο δημόσιο σύστημα Υγείας, δηλαδή σε δημόσια νοσοκομεία, καθώς και σε Κέντρα Υγείας. Ειδική μέριμνα έχει ληφθεί για ευάλωτες ομάδες συμπολιτών μας, ανήλικους, άτομα με αναπηρία και χρονίως πάσχοντες, οι οποίες καλύπτονται και από ιδιώτες γιατρούς για συνταγογράφηση φαρμάκων, θεραπειών ή διαγνωστικών εξετάσεων».
Τι ακολουθεί μετά την υποβολή αίτησης πιστοποίησης αναπηρίας;
«Μετά την υποβολή της αίτησης είτε ηλεκτρονικά είτε μέσω των σημείων φυσικής εξυπηρέτησης, αποκτάται πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα κατάρτισης του ιατρικού εισηγητικού φακέλου. Ο πολίτης πρέπει να απευθυνθεί στους γιατρούς της επιλογής του, οι οποίοι θα συμπληρώσουν ηλεκτρονικά τον εισηγητικό φάκελο, μέσω του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Το μόνο που θα χρειαστούν οι γιατροί για τη συμπλήρωση του φακέλου είναι ο ΑΜΚΑ σας. Όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά αναρτώνται στον φάκελο ψηφιακά, καθώς από τον Σεπτέμβριο του 2022, δεν γίνονται δεκτοί οι έγχαρτοι φάκελοι στα ΚΕΠΑ. Μόλις ο γιατρός της κύριας πάθησης οριστικοποιήσει τον ιατρικό εισηγητικό φάκελο, ενημερώνεται αυτόματα το ΚΕΠΑ και ορίζεται ραντεβού για αξιολόγηση από την υγειονομική επιτροπή. Μετά τη συνεδρίαση της επιτροπής και την έκδοση του αποτελέσματος γνωστοποίησης της πιστοποίησης της αναπηρίας, ο πολίτης μπορεί να τη χρησιμοποιήσει όπου επιθυμεί».
Πόσες ημέρες ανικανότητας για εργασία μπορούν να βεβαιώσουν οι θεράποντες ιατροί;
«Οι θεράποντες ιατροί του δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα μπορούν να βεβαιώσουν ανικανότητα για εργασία μέχρι και για 15 ημέρες συνολικά μέσα σε ένα ημερολογιακό έτος είτε συνεχόμενα είτε διακεκομμένα. Μετά τη συμπλήρωση των 15 ημερών η ανικανότητα πρέπει να βεβαιώνεται με γνωμάτευση της Πρωτοβάθμιας Υγειονομικής Επιτροπής».
Ποια είναι η διαδικασία χορήγησης κύριας σύνταξης γήρατος δημόσιου τομέα;
«Η διαδικασία συνταξιοδότησης περιλαμβάνει τα εξής στάδια: Πρώτον, υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης. Δεύτερον, επεξεργασία αιτήματος από την αρμόδια οργανική μονάδα του e-ΕΦΚΑ. Τρίτον, έκδοση συνταξιοδοτικής απόφασης. Τέταρτον, καταβολή σύνταξης».
Εάν πρόκειται να υποβάλω αίτηση συνταξιοδότησης και στην πλατφόρμα ΑΤΛΑΣ δεν εμφανίζεται όλος ο χρόνος ασφάλισής μου, τι πρέπει να κάνω;
«Εφόσον έχετε φυσικά παραστατικά που αποδεικνύουν χρόνο ασφάλισης ο οποίος δεν εμφανίζεται στο Σύστημα ΑΤΛΑΣ, πρέπει να καταχωρήσετε τον επιπλέον χρόνο ασφάλισης στην ηλεκτρονική αίτηση και να αποστείλετε, εντός 15 ημερών, είτε μέσω της πλατφόρμας του e ΕΦΚΑ – Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας τα αποδεικτικά παραστατικά στην αρμόδια δομή του Φορέα που έχει οριστεί στην αίτηση για έλεγχο, πιστοποίηση και ψηφιοποίηση, είτε ταχυδρομικά, είτε με αυτοπρόσωπη παρουσία στη γραμματεία συντάξεων της αρμόδιας για τη σύνταξή σας υπηρεσίας».
Πόσος χρόνος απαιτείται για την έκδοση συνταξιοδοτικής απόφασης;
«Για αιτήσεις συνταξιοδότησης λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου (για θάνατο από 1η/3/2020 και μετά) ασφαλισμένων οι οποίοι διήνυσαν σε έναν μόνο τέως Φορέα όλο τον ασφαλιστικό τους χρόνο, η απόφαση εκδίδεται εντός 30 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, εφόσον εκδοθεί η σύνταξη με την αυτοματοποιημένη διαδικασία. Αν δεν εκδοθεί αυτοματοποιημένα η σύνταξη, ο μέσος χρόνος δεν υπερβαίνει γι’ αυτήν την κατηγορία τις 60 ημέρες.
Για όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις, ο χρόνος διεκπεραίωσης των αιτήσεων καθορίζεται από τη σειρά προτεραιότητας, την πληρότητα των στοιχείων και τις απαραίτητες προσυνταξιοδοτικές διαδικασίες, όπως είναι ο διαδοχικός ή παράλληλος χρόνος ασφάλισης σε περισσότερους από έναν Φορέα».
Ποια διαδικασία ακολουθείται μετά την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης;
«Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας ηλεκτρονικής αίτησης, λαμβάνετε ενημέρωση στο e-mail σας για την οριστική υποβολή του αιτήματός σας και σας αποστέλλονται ο αριθμός και η ημερομηνία πρωτοκόλλου. Στη συνέχεια, μπορείτε να ενημερώνεστε ηλεκτρονικά για την πορεία της αίτησής σας, επιλέγοντας την υπηρεσία Παρακολούθηση Πορείας Αίτησης Συνταξιοδότησης και χρησιμοποιώντας τους κωδικούς TAXISnet.
Με την υποβολή της αίτησης ενημερώνεστε για τα δικαιολογητικά που πρέπει να κατατεθούν στην αρμόδια υπηρεσία του Φορέα. Τα δικαιολογητικά μπορείτε να τα υποβάλετε:
- είτε με αυτοπρόσωπη παρουσία στη Γραμματεία Συντάξεων της αρμόδιας υπηρεσίας,
- είτε ταχυδρομικά,
- είτε μέσω της εφαρμογής του ψηφιακού δωματίου επικοινωνίας.
Εφόσον η απόφαση συνταξιοδότησης εκδοθεί, θα λάβετε σχετική ενημέρωση μέσω e-mail».
Ποια είναι η «Θάλεια»
Πριν από 1,5 έτος ξεκίνησε ως ιδέα η «Θάλεια». Επίσημη πρεμιέρα πραγματοποίησε στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης τον περασμένο Σεπτέμβριο και προστέθηκε σε ένα πολυκαναλικό σύστημα εξυπηρέτησης του ΕΦΚΑ (τηλέφωνο, gov.gr ticket, 1555, mail, ραντεβού στα καταστήματα, ψηφιακό δωμάτιο επικοινωνίας).
Όπως δηλώνει στη «Ν» ο διοικητής του e-ΕΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης, η «Θάλεια» αποτελεί «ένα ακόμα μέσο εξυπηρέτησης του πολίτη, που μπορεί με οπτικό και ακουστικό τρόπο να πάρει τις απαραίτητες πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν. Ένα εργαλείο Τεχνητής Νοημοσύνης, που στην εξέλιξη του Οργανισμού θα έχει τη δυνατότητα να απαντά και δυναμικά στις ερωτήσεις. Με αυτό τον τρόπο βοηθούμε και ΑμεΑ με οπτικά και ακουστικά προβλήματα, αφού τους δίνεται η δυνατότητα με παραστατικό τρόπο να λάβουν την πληροφορία που τους ενδιαφέρει».