Στην κυκλοφορία παραδίδεται το Μετρό Θεσσαλονίκης, ένα εμβληματικό έργο που αναδιαμορφώνει ριζικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης, δίνοντας ανάσα στις μετακινήσεις του επιβατικού κοινού.
Η τελετή εγκαινίων της βασικής γραμμής του Mετρό Θεσσαλονίκης θα γίνει από πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. Με το που πατήσει το…κουμπί στο υπερσύγχρονο Κέντρο Ελέγχου του μετρό Θεσσαλονίκης στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας ο πρωθυπουργός, θα ανοίξουν οι 13 σταθμοί της βασικής γραμμής μήκους 9,8 χλμ και το μετρό θα δοθεί για χρήση στο επιβατικό κοινό, το οποίο για τέσσερις ημέρες θα μπορεί να το χρησιμοποιεί εντελώς δωρεάν και στη συνέχεια, η τιμή του εισιτηρίου θα είναι στα 0,60 ευρώ.
Ν. Κουρέτας: Η πόλη αποκτά ένα μέσο σύγχρονο, αξιόπιστο, ασφαλές
«Ένα μεγάλο ταξίδι τελείωσε, ένα νέο αρχίζει», επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νικόλαος Κουρέτας, στα εγκαίνια. «Η Θεσσαλονίκη αποκτά ένα μέσο σταθερής τροχιάς, σύγχρονο, αξιόπιστο, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον», είπε ο κ. Κουρέτας, εξηγώντας πως τα εμπόδια ήταν πολλά, αλλά υπήρχε πάντα βούληση και προσπάθεια να ξεπεραστούν.
«Μέσα στον κορωνοϊό οι εργασίες δεν σταμάτησαν, αντιθέτως τις επιταχύναμε. Ήρθε η κρίση στην επάρκεια και τις τιμές, αλλά πάλι δεν κόψαμε ρυθμούς, με τον Άκτωρα και τη Hitachi προχωρήσαμε μαζί», ανέφερε.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στον σταθμό Βενιζέλου, τον οποίο χαρακτήρισε στολίδι, τονίζοντας: «Μοναδικός, ένα παγκόσμιο τοπόσημο. Προορισμός που δείχνει τη θέλησή μας να ενώσουμε την ιστορία και τον πολιτισμό της πόλης με τον σύγχρονο κόσμο, σε έναν σταθμό μετρό. Με πολιτισμένο τρόπο, ήμασταν όλοι ενωμένοι σε αυτόν τον σκοπό. Τα προηγούμενα χρόνια, όταν έπρεπε να παρθούν κρίσιμες αποφάσεις, εξετάσαμε όλα τα δεδομένα και προχωρήσαμε για να φτάσουμε εδώ».
Στ. Αγγελούδης: Ημέρα-ορόσημο, πάνω στις ράγες του Μετρό η Θεσσαλονίκη τολμά την επανεκκίνησή της
«Ημέρα ορόσημο για τη Θεσσαλονίκη» χαρακτήρισε τη σημερινή ο δήμαρχος της Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, στην ομιλία που απηύθυνε κατά την τελετή των εγκαινίων. «Υποδεχόμαστε ένα έργο με πράξεις και όχι θεωρίες. Η πόλη καλωσορίζει το σημαντικότερο συγκοινωνιακό έργο των τελευταίων δεκαετιών βάζοντας τέλος στα πολλά χρόνια της υπομονής και καλωσορίζοντας μία νέα πραγματικότητα» ανέφερε ο κ. Αγγελούδης.
Όπως είπε, «σήμερα γίνεται το πρώτο μεγάλο βήμα για να κλείσει μία εκκρεμότητα που όχι μόνο λειτούργησε ως τροχοπέδη για την αναπτυξιακή προοπτική της πόλης αλλά παράλληλα τροφοδότησε τη συστηματική απαξίωση θεσμών και αρχών».
Αναφερόμενος στα προβλήματα που ανέκυψαν σημείωσε πως «οι δεκαετίες που απαιτήθηκαν για να φτάσουμε στη σημερινή ημέρα δεν παραγράφονται. Έχουμε όμως την αποφασιστικότητα να διεκδικήσουμε στο μέλλον τα χρονοδιαγράμματα να τηρούνται στο ακέραιο».
«Είναι σήμερα συνειδητή επιλογή της πόλης να κλείσει το κεφάλαιο αυτών των ετών της δυσπιστίας να σταματήσει να ζητά αενάως για όσα πλήγωσαν την πόλη. Η Θεσσαλονίκη έχει μόνο μία επιλογή, να κοιτάξει μπροστά με αισιοδοξία, να χαρεί και να αξιοποιήσει ένα νέο σύγχρονο μέσο που βελτιώνει την καθημερινότητα των πολιτών. Σήμερα η Θεσσαλονίκη ανεβαίνει επίπεδο πάνω στις ράγες του μετρό τολμά την επανεκκίνησή της» κατέληξε.
Α. Εξάρχου: Τιμή μας που παραδίδουμε σήμερα το Μετρό Θεσσαλονίκης
Την ημέρα που ο πρωθυπουργός του ζήτησε το μετρό Θεσσαλονίκης να είναι έτοιμο τον Νοέμβριο του 2024 θυμήθηκε ο Αλέξανδρος Εξάρχου, διευθύνων σύμβουλος της Intrakat.
«Φώναξα τους ανθρώπους της Aktor. Θυμάμαι με συγκίνηση τον κ. Αρανίτη, που είπε ότι πρέπει να το κάνουμε, μας ζητήθηκε να το κάνουμε και θα το κάνουμε», ανέφερε ο κ. Εξάρχου κατά την ομιλία του στα εγκαίνια του εμβληματικού αυτού έργου. «Μετά ζήτησα τη βοήθεια της Hitachi. Η αντίδρασή τους ήταν ακριβώς η ίδια. Τους ευχαριστώ πάρα πολύ», συνέχισε.
Ο κ. Εξάρχου, εμφανώς συγκινημένος, ευχαρίστησε όλους όσους είχαν συμβολή στο έργο. Όπως είπε «δεν θα τα καταφέρναμε χωρίς τη βοήθεια της κ. Μενδώνη, του κ. Σταϊκούρα, του κ. Ταχιάου, χωρίς τη βοήθεια του πρωθυπουργού, όταν χρειάστηκε, του κ. Κουρέτα, που ήταν πάντα εκεί».
Βόλτα του Κυριάκου Μητσοτάκη στη γειτονιά του σταθμού Βενιζέλου
Λίγο πριν αναχωρήσει για το αμαξοστάσιο Πυλαίας όπου λαμβάνει χώρα η τελετή για την έναρξη λειτουργίας του έργου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε τον σταθμό Βενιζέλου. Ο πρωθυπουργός περπάτησε στην περιοχή γύρω από το σταθμό Βενιζέλου, συναντήθηκε με καταστηματάρχες και συζήτησε μαζί τους για τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η λειτουργία του Μετρό. Οι καταστηματάρχες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ολοκλήρωση του έργου. Ο κ. Μητσοτάκης αντάλλαξε χειραψίες και με περαστικούς.
Η ιστορία του έργου
Ήταν το μακρινό 1986, όταν ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Σωτήρης Κούβελας, οραματίστηκε τη δημιουργία μετρό στην πόλη. Σήμερα, 38 χρόνια μετά και μέσα από πολλές δυσκολίες, εμπόδια και καθυστερήσεις, έφτασε η ώρα που η Θεσσαλονίκη, όχι μόνο θα έχει μετρό, αλλά θα είναι και ένα από το πιο σύγχρονα και εντυπωσιακά της Ευρώπης, ένα «κόσμημα» όπως πολλές φορές έχει χαρακτηριστεί από Έλληνες και ξένους που το έχουν ήδη επισκεφθεί.
Η πρωτοβουλία του Σωτήρη Κούβελα είχε αναληφθεί με την τοποθέτηση μια ταμπέλας που προανήγγειλε έργα κατασκευής μετρό, με χρηματοδότηση από το δημοτικό ραδιόφωνο FM100. Βέβαια, η σήραγγα που άνοιξε δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ και τελικά ήταν το 1992 όταν το project δημοπρατήθηκε με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης με Σύμβαση Παραχώρησης.
Το έργο ανέλαβε να υλοποιήσει η κοινοπραξία «Θεσσαλονίκη Μετρό» τον Μάρτιο του 1999 με την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή των Ελλήνων και τρία χρόνια αργότερα …έληξε λόγω έλλειψης πόρων.
Ήταν η υπουργός του ΠΑΣΟΚ Βάσω Παπανδρέου, που διετέλεσε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ την περίοδο 2001-2004, και δημοπράτησε εκ νέου το έργο ως δημόσιο, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στις 7 Απριλίου 2006, επί κυβέρνησης Καραμανλή, υπογράφεται η σύμβαση με ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA με προϋπολογισμό 1,052 δισ. ευρώ και ολοκλήρωση τον Οκτώβριο του 2012.
Στις 30 Νοεμβρίου 2007 ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς ήταν αυτός που υποδέχτηκε τον πρώτο από τους δύο μετροπόντικες που θα χρησιμοποιούνταν για τη διάνοιξη των σηράγγων ενώ εντός 2008 έφτασε και ο δεύτερος.
Τα προβλήματα, οι καθυστερήσεις και οι αρχαιότητες
Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους η κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης συνάντησε τόσα κατασκευαστικά προβλήματα είναι η επιλογή της εκτέλεσης του έργου με τη μέθοδο μελέτη-κατασκευή και η χάραξή της βασικής γραμμής επί της οδού Εγνατίας, παρά τις επαναλαμβανόμενες επισημάνσεις των αρχαιολόγων ότι οι εργασίες θα έφερναν στο φως πληθώρα αρχαιοτήτων και θα απαιτούνταν ανασκαφές, που σημαίνει και καθυστερήσεις.
Κάπως έτσι, φτάσαμε στο 2013, όταν το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συναίνεσε τελικά στην απόφαση απόσπασης των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτησή τους στον σταθμό Βενιζέλου, ο οποίος και πολλές φορές βρέθηκε ένα βήμα πριν εγκαταλειφθεί η λειτουργία του.
Η απόφαση για την in situ διατήρηση των αρχαιοτήτων λήφθηκε τον Οκτώβριο του 2015 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και η σχετική μελέτη εγκρίθηκε από το ΚΑΣ στις αρχές του 2017.
Στις 7 Σεπτεμβρίου 2019 ο νεοεκλεγείς πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την απόσπαση και την επανατοποθέτηση των ευρημάτων εντός του σταθμού Βενιζέλου και ακολούθησε σειρά προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που τελικά απορρίφθηκαν οριστικά δύο χρόνια αργότερα.
Σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση του μετρό Θεσσαλονίκης, προέκυψαν και λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπισε η ανάδοχος του έργου ΑΕΓΕΚ η οποία κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης οδηγήθηκε στην κατάρρευση. Το 2017, επί κυβέρνησης Τσίπρα το έργο πέρασε στην ‘ΑΚΤΩΡ, που είχε ήδη αναλάβει την επέκταση προς την Καλαμαριά. Το 2023 η Intrakat ανέλαβε τον έλεγχο της ΑΚΤΩΡ και από τότε η υλοποίηση του έργου «έτρεχε» με ταχύτητα …φωτός.
Το κόστος
Όπως πρόσφατα επισημάνθηκε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το μετρό Θεσσαλονίκης κόστισε 3 δισ. ευρώ, μαζί με την επέκταση στην Καλαμαριά που αναμένεται να δοθεί για χρήση μέχρι το τέλος του 2025, ενώ η κατασκευή της βασικής γραμμής, έφερε στην επιφάνεια περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα.
Το Μετρό θα δοθεί για χρήση στο κοινό μετά την ολοκλήρωση της τελετής έναρξης λειτουργίας.
Διαβάστε ακόμη:
→Μετρό Θεσσαλονίκης: Στο φως η αρχαία ιστορία της πόλης
→Κ. Μητσοτάκης από σταθμό «Βενιζέλου»: Το μετρό θα αλλάξει όλη την όψη της Θεσσαλονίκης