Ενδιαφέροντα στοιχεία για την αρχική έμπνευση αλλά και την γραφιστική επεξεργασία που τελικά δημιούργησε το λογότυπο για το Μετρό της Θεσσαλονίκης, έδωσε στη δημοσιότητα το Υπ. Υποδομών και Μεταφορών.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, «το πεζό γράμμα ‘μ” αποτέλεσε μία προφανή επιλογή, ώστε να παραπέμπει άμεσα στο Μετρό, αλλά να διαφοροποιείται από το κεφαλαίο “Μ”, το οποίο χρησιμοποιείται, ευρέως, σε διάφορες παραλλαγές ανά τον κόσμο. Απλοποιήθηκε, έτσι, το βυζαντινό πεζό “μ” ώστε να συνδυάζει την αυθεντικότητα με τον καινοτόμο χαρακτήρα που θέλουμε να χαρακτηρίζει τη νέα ταυτότητα του Μετρό Θεσσαλονίκης».
Όπως σημείωσε, το ζητούμενο ήταν η δημιουργία μίας ταυτότητας που θα προσδώσει σε ένα υπερσύγχρονο έργο την ιστορικότητα της Θεσσαλονίκης, η οποία υπήρξε σημαντικό κέντρο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.
Oπτική ταυτότητα
Σύμφωνα και με στοιχεία – παραμέτρους σχεδιασμού και εφαρμογής – που έδωσε το αρμόδιο υπουργείο, το σήμα – λογότυπος του Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελείται από:
- Το στυλιζαρισμένο πεζό γράμμα «μ» που παραπέμπει στον βυζαντινό τρόπο καλλιγραφικής γραφής, ως αναφορά στη βυζαντινή ιστορία της πόλης.
- Έναν κύκλο που το περιβάλλει, παραπέμποντας στις σήραγγες του Μετρό.
- Τη λέξη «METRO» γραμμένη με λατινικά κεφαλαία γράμματα που κάνει το σήμα εύληπτο από Έλληνες και ξένους επισκέπτες.
Αφετηρία της σχετικής μελέτης αποτέλεσε εκτενής έρευνα βέλτιστων πρακτικών σχεδιασμού σημάτων / λογοτύπων και οπτικών ταυτοτήτων άλλων Μετρό διεθνώς, παλαιότερων αλλά και πιο σύγχρονων. Ενδεικτικά αναφέρονται τα Μετρό των μεγαλουπόλεων: Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Παρίσι,
Τόκιο, Λος Άντζελες, Κοπεγχάγη κλπ.
Άλλο σημαντικό δεδομένο αποτέλεσε η πλούσια πολιτιστική και ιστορική βυζαντινή κληρονομιά της Θεσσαλονίκης και το σπάνιο απόθεμα τέχνης και αρχιτεκτονικής που διαθέτει, και αποτέλεσε τη φυσική πηγή έμπνευσης.
Η διαδικασία έρευνας οδήγησε στην αξιοποίηση του πεζού βυζαντινού γράμματος “μ” που προσφέρει οικείο με άμεσες αναφορές στις αξίες της περιγραφόμενης παράδοσης, και αποτέλεσε σημαντική διαφοροποίηση από την πολύ πιο συνηθισμένη χρήση του κεφαλαίου «Μ».
metro thessalonikis manual_Closed file