Skip to main content

Ο Διοικητής της ευρωπαϊκής επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ» στην τηλεόραση της Ναυτεμπορικής: Στην Ελλάδα η εν πλω διοίκηση

Ο Υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης ΠΝ και επιχειρησιακός Διοικητής στην τηλεόραση της Ναυτεμπορικής

Στην Ελλάδα η εν πλω διοίκηση της ευρωπαϊκής επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ», όπως αποκάλυψε ο Επιχειρησιακός Διοικητής της επιχείρησης Υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης ΠΝ, μιλώντας στην εκπομπή Rush Hour με την Νικόλ Λειβαδάρη και την Νικολέτα Πετανίδου στην τηλεόραση της Ναυτεμπορικής.

Αρχές Νοεμβρίου έχει αποφασιστεί η ανάληψη από την χώρα μας της εν πλω προωθημένης Διοίκησης (FHQ) όπου θα αναλάβει Έλληνας Αρχιπλοίαρχος

Με την επιχείρηση να μετρά οχτώ – πλέον- μήνες και την Ελλάδα να έχει κρίσιμο ρόλο ο Υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης μίλησε για την πορεία της επιχείρησης την ώρα που υπάρχει ο φόβος περεταίρω κλιμάκωσης της κατάστασης στη Μέση Ανατολή και τους προκείμενους στο Ιράν Χούθι να βάζουν στόχο εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.

Μεταξύ άλλων εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο  συνδράμουν οι δυνάμεις στην περιοχή, τα αιτήματα που λαμβάνονται από τις ναυτιλιακές εταιρείες αλλά και για το ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή καθ όλη τη διάρκεια των οχτώ μηνών.

Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα -μετά τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού «ΥΔΡΑ» και «ΨΑΡΑ»- συνδράμει με τη φρεγάτα Τύπου ΜΕΚΟ «ΣΠΕΤΣΑΙ».

«Ποτέ στόχος μας δεν είναι οι Χούθι ως άτομα»

Αρχικά ο κ. Γρυπάρης αναφερθείς στο ποια είναι η μεγαλύτερη απειλή για την επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» δήλωσε ότι «παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή αλλά και της ευρύτερης περιοχής με σκοπό να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε κάθε είδους πρόκληση που θα παρουσιαστεί. Η επιχείρηση έχει τελείως αμυντικό χαρακτήρα και γι αυτό τον λόγο οι ενέργειές μας περιορίζονται στην απόκρουση επιθέσεων και στον απολύτως απαραίτητο βαθμό και είναι αναλογικές. Οι ενέργειές μας λαμβάνουν χώρο στον διεθνή εναέριο χώρο και τα διεθνή ύδατα.»

Ενώ τόνισε πως «ποτέ στόχος μας δεν είναι οι Χούθι ως άτομα, αλλά οι ενέργειές τους εναντίον της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας. Ουδέποτε μέχρι τώρα έχουμε προκαλέσει τον τραυματισμό τους. Επιπλέον δεν επιτρέπεται να πλήττουμε ποτέ έδαφος της Υεμένης και αυτό με τη σειρά του σημαίνει ότι δεν μπορώ να ενεργώ προληπτικά και πριν εκδηλωθεί η όποια επίθεση.»

Εξηγώντας τί σημαίνει αυτό πρακτικά συμπλήρωσε ότι «συνεπώς αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να έχουμε πρωτοβουλία των κινήσεων στο πεδίο και αυτό από μόνο του αποτελεί μία μεγάλη πρόκληση και κίνδυνο ταυτόχρονα. »

«Προβάλουμε τον αμυντικό χαρακτήρα»

Στη συνέχεια, αναφορικά με τους κινδύνους και τα μέτρα που λαμβάνονται ο κ. Γρυπάρης δήλωσε ότι «για να μετριάσουμε τον κίνδυνο τόσο για τα πλοία της επιχείρησης αλλά και για να συμβάλουμε στην αποκλιμάκωση της έντασης στην περιοχή προβάλουμε τον αμυντικό χαρακτήρα. Τόσο με τις προσωπικές μου επισκέψεις σε μεγάλο αριθμό των περιοχών της περιοχής, όσο και από τα συγκεκριμένα όργανα της ΕΕ, με τη μεταφορά μηνυμάτων. Έχουμε φροντίσει να ενημερώσουμε τόσο για τον ρόλο όσο και για τα έργα της επιχείρησης ΑΣΠΙΔΕΣ».

Για τον δεξαμενόπλοιο SOUNION

Για τη συνδρομή της επιχείρησης στη διάσωση του τάνκερ SOUNION, μετά από την επίθεση των Χούθι, ο κ. Γρυπάρης ανέφερε χαρακτηριστικά πως «η διάσωση του δεξαμενόπλοιου SOUNION αποτέλεσε άλλη μία απόδειξη του σημαντικού χαρακτήρα που έχει αυτή η επιχείρηση και τον ρόλο της τόσο στην αποκλιμάκωση όσο και στην προστασία των τοπικών κοινωνιών.»

Στην ερώτηση πόσες δυνάμεις επιχειρούν στην περιοχή αλλά και κατά πόσο επαρκούν απάντησε πως «αυτή τη στιγμή ένα Ιταλικό πλοίο, η ελληνική φρεγάτα «ΣΠΕΤΣΑΙ» ΠΝ και ένα ελληνικό.» και πρόσθεσε πως αυτή τη στιγμή είναι Ιταλός της εν πλω Διοίκησης ενώ αρχές Νοεμβρίου έχει αποφασιστεί η ανάληψη από την Ελλάδα της εν πλω προωθημένης Διοίκησης (FHQ). «Η Ελλάδα έτσι δείχνει για ακόμα μία φορά τη δέσμευσή της στην επίλυση του προβλήματος με την παρουσία μονάδας και του επιχειρησιακού στρατηγείου.»

«Αν τα πλοία ήταν αρκετά θα είχανε αυξηθεί οι ροές των εμπορικών πλοίων»

Για τον αντίκτυπο που έχει η περιορισμένη συμμετοχή στο εμπόριο ο κ. Γρυπάρης ανέφερε ότι «αν τα πλοία ήταν αρκετά θα είχανε αυξηθεί οι ροές των εμπορικών πλοίων. Με τους ρυθμούς που έχουμε τώρα μπορούμε, στην καλύτερη περίπτωση, να συνοδεύουμε από δύο έως έξι πλοία την ημέρα. Όμως εξαρτάται από τον βαθμό επισφάλειας που χρειάζεται το κάθε πλοίο στη συνοδεία του. Εμείς χρειάζεται να κάνουμε μία ανάλυση τί επίπεδο ρίσκου παρουσιάζει το κάθε πλοίο ανάλογα την προέλευσή του , ανάλογα τους δεσμούς που έχει με τα αμερικάνικα, τα ισραηλινά ή τα βρετανικά συμφέροντα καθότι σύμφωνα με την αφήγηση των Χούθι αυτού του είδους τα πλοία αποτελούν πρώτιστη προτεραιότητα για αυτούς. Έτσι λαμβάνονται αντίστοιχα μέτρα για εμάς».