Tην καθιέρωση παιδαγωγικού πλαισίου στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, προωθεί το υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, καθώς έχει θέσει ως κύρια προτεραιότητα του την υλοποίηση δράσεων οι οποίες υποστηρίζουν την ανάπτυξη των μικρών παιδιών.
Στο πλαίσιο αυτό, η υπουργός, Σοφία Ζαχαράκη, υπέγραψε με τον πρύτανη του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ), Σταμάτη Αγγελόπουλο, παρουσία της προέδρου του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, καθηγήτριας Μαρία Τσιτιρίδου-Ευαγγέλου, προγραμματική σύμβαση για την εκπόνηση και υλοποίηση, με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενός ολοκληρωμένου παιδαγωγικού πλαισίου που θα εφαρμόζουν οι βρεφικοί, βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί στα παιδιά ηλικίας έως και 4 ετών.
Η κ. Ζαχαράκη δήλωσε σχετικά: «Για πρώτη φορά στην χώρα μας, καθιερώνεται ένα παιδαγωγικό πλαίσιο για τα παιδιά έως και 4 ετών με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη τους και τη διασφάλιση ποιοτικής φροντίδας και μάθησης για όλα τα παιδιά που είναι εγγεγραμμένα σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς. Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι αφού μετά από πολλούς μήνες συνεργασίας με το ΔΙΠΑΕ υπογράψαμε την προγραμματική σύμβαση και με τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, γίνεται πράξη αυτή η μεγάλη τομή για τους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς της χώρας. Στόχος μας στο υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και στην κυβέρνηση είναι να δουλέψουμε συνεκτικά, ώστε μετά την πιλοτική εφαρμογή στους πρώτους 100 σταθμούς, να προχωρήσουμε στην καθολική εφαρμογή του προγράμματος και την επιμόρφωση των παιδαγωγών σε όλη την Ελλάδα».
Με τη σειρά του, ο πρύτανης του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, καθηγητής Σταμάτης Αγγελόπουλος, σημείωσε πως «η υπογραφή της Προγραμματικής Σύμβασης αποδεικνύει εμπράκτως τη διασύνδεση που έχει το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος με τους φορείς και την κοινωνία της χώρας. Στόχος του ΔΙΠΑΕ είναι πέραν από την επιστημονική έρευνα που συντελείται, να υπάρχει κοινωνικό προφίλ, σύνδεση με την κοινωνία, αξιοποίηση του κοινωνικού κεφαλαίου των περιοχών και κυρίως εκπαίδευση των στελεχών και υπαλλήλων. Μία τέτοια προσπάθεια γίνεται τώρα και με την υπογραφή της προγραμματικής συμφωνίας όπου ξεκινάμε ένα μεγάλο σχέδιο κατάρτισης και ενημέρωσης όλων των παιδικών σταθμών της χώρας. Αυτό που επιδιώκεται με αυτή την προγραμματική σύμβαση είναι η ολιστική ανάπτυξη και επιστημονική προσέγγιση των παιδιών ηλικίας έως τεσσάρων ετών, με σχεδιασμό ολοκληρωμένων προγραμμάτων σπουδών».
Στόχος του νέου παιδαγωγικού πλαισίου είναι η ενίσχυση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν οι βρεφικοί, βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί και η συνεχιζόμενη επιμόρφωση των παιδαγωγών ώστε να υποστηριχθούν τα παιδιά και οι οικογένειές τους στα τέσσερα πρώτα πιο κρίσιμα χρόνια για την ανάπτυξη ενός παιδιού. Προς αυτήν την κατεύθυνση, μέσα στο νέο παιδαγωγικό πλαίσιο θα υπάρχει και μέριμνα για εξειδικευμένο υλικό ενημέρωσης προς τους γονείς ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν καλύτερα την ανάπτυξη των παιδιών τους.
Μετά την εκπόνηση του παιδαγωγικού πλαισίου, το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί πιλοτικά, από το β’ εξάμηνο του 2025, σε περίπου 100 βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς μετά από την επιμόρφωση των παιδαγωγών τους στο νέο παιδαγωγικό πλαίσιο. Μετά την ολοκλήρωση της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος, το σχετικό παιδαγωγικό υλικό θα διανεμηθεί και στους περίπου 3.000 βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς της χώρας, ώστε να ακολουθήσει η πανελλαδική εφαρμογή του προγράμματος, όπως προβλέπεται από το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ευρωπαϊκή Εγγύηση για το Παιδί.
Πέραν αυτών, άμεσος στόχος του υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας είναι η ίδρυση ενός φορέα ο οποίος θα έχει σαν σκοπό την συνεχή επιμόρφωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας, δηλαδή του παιδαγωγικού προσωπικού των βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών. Μέχρι σήμερα, οι παιδαγωγοί πρώιμης παιδικής ηλικίας μετά την ολοκλήρωση των πανεπιστημιακών σπουδών τους δεν είχαν πρόσβαση σε θεσμική διαδικασία επαγγελματικής υποστήριξης και ανάπτυξης. Στόχος του φορέα θα είναι η ενίσχυση και βελτίωση των δεξιοτήτων και ικανοτήτων των παιδαγωγών που εργάζονται με παιδιά έως τεσσάρων ετών. Παράλληλα, ο φορέας θα είναι υπεύθυνος για την επικαιροποίηση και διαρκή βελτίωση του παιδαγωγικού και υποστηρικτικού έργου που παρέχεται στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς.
Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος είναι ένα από τα τρία πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας που διαθέτουν τμήματα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, και ειδικεύεται στην επιμόρφωση των νέων παιδαγωγών, στην έρευνα στο ευρύτερο επιστημονικό πεδίο της αγωγής της πρώιμης παιδικής ηλικίας και στην εκπόνηση και εφαρμογή βέλτιστων παιδαγωγικών μεθόδων.
Για την υλοποίηση της προγραμματικής σύμβασης το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος θα συνεργαστεί με μια πολυμελή ομάδα πανεπιστημιακών και ερευνητών από τα τμήματα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων), καθώς και με διεθνούς κύρους Έλληνες και ξένους ακαδημαϊκούς με εμπειρία στο πεδίο της πρώιμης παιδικής ηλικίας και στην εκπόνηση σχετικών προγραμμάτων.
Το υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας εφαρμόζει, όπως επισημαίνει, για πρώτη φορά ένα στρατηγικό σχέδιο δράσεων, οι οποίες έχουν σαν στόχο την υποστήριξη της ανάπτυξης των μικρών παιδιών, με επίκεντρο την αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχονται στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς.
Στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Ευρωπαϊκή Εγγύηση για το Παιδί, ένας από τους κύριους στόχους που έχει θέσει η Ελλάδα είναι η αναβάθμιση των υπηρεσιών προσχολικής αγωγής και φροντίδας, ώστε να υποστηριχθεί η πολύπλευρη και ολιστική ανάπτυξη των παιδιών ηλικίας 2 μηνών έως και 4 ετών. Σύμφωνα με το υπουργείο, στην Ελλάδα αποτελεί επιτακτική ανάγκη η θέσπιση ενιαίου και εναρμονισμένου παιδαγωγικού πλαισίου στους δημόσιους και ιδιωτικούς βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς.