Skip to main content

Δημόσιες συγκοινωνίες: Στα μεσαία βαγόνια ικανοποίησης οι Έλληνες

Έρευνα για την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες

Οι δημόσιες συγκοινωνίες έχουν μεγάλο αντίκτυπο στη συνολική ικανοποίηση των κατοίκων από την πόλη στην οποία ζουν, σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις.

Η έρευνα για την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις, η οποία συγκέντρωσε απαντήσεις από περισσότερους από 71.000 ανθρώπους σε 83 πόλεις της Ευρώπης, διαπίστωσε ότι το 2023, περίπου επτά στους δέκα κατοίκους θα είναι γενικά ικανοποιημένοι από τις δημόσιες συγκοινωνίες στην πόλη τους.

Ικανοποίηση από τις δημόσιες συγκοινωνίες. Πηγή: Euronews

Χάσμα

Ωστόσο, υπάρχει ένα τεράστιο χάσμα στα επίπεδα ικανοποίησης από τις δημόσιες συγκοινωνίες στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις.

Μεταξύ των πρωτευουσών, η ικανοποίηση κυμαίνεται από 29% στη Ρώμη και τα Τίρανα έως 91% στη Βιέννη. Η διαφορά αυτή είναι ακόμη μεγαλύτερη μεταξύ των πόλεων, με ποσοστά που κυμαίνονται από 22% στο Παλέρμο της Ιταλίας έως 95% στη Ζυρίχη της Ελβετίας.

Εξετάζοντας τις πρωτεύουσες, υπάρχει μια γεωγραφική τάση όπου οι πόλεις της Βόρειας και Δυτικής Ευρώπης ανέφεραν υψηλότερη ικανοποίηση από τις δημόσιες συγκοινωνίες, ενώ οι πόλεις της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης παρουσίασαν χαμηλότερα ποσοστά ικανοποίησης. Για παράδειγμα, η ικανοποίηση από τις δημόσιες συγκοινωνίες ξεπέρασε το 85% σε τρεις σκανδιναβικές πρωτεύουσες – το Ελσίνκι, το Όσλο και τη Στοκχόλμη – και ακολουθεί η Κοπεγχάγη με 81% ικανοποίηση. Η πρωτεύουσα της Ισλανδίας, το Ρέικιαβικ, αποτελεί εξαίρεση με χαμηλότερο ποσοστό ικανοποίησης 56% σε αυτή την περιοχή.

Περισσότεροι από τους μισούς κατοίκους σε έξι πρωτεύουσες ήταν δυσαρεστημένοι με τις υπηρεσίες δημόσιων μεταφορών. Στις πόλεις αυτές περιλαμβάνονται η Ρώμη, τα Τίρανα, η Ποντγκόριτσα, το Βελιγράδι, η Λευκωσία και τα Σκόπια.

Παρά τη γεωγραφική τάση, ορισμένες γειτονικές χώρες παρουσιάζουν σημαντικές αντιθέσεις. Για παράδειγμα, το υψηλότερο επίπεδο ικανοποίησης (Βιέννη, 91%) και το χαμηλότερο (Ρώμη, 29%) καταγράφονται στις πρωτεύουσες της Αυστρίας και της Ιταλίας, αντίστοιχα.

Ικανοποίηση από τις δημόσιες συγκοινωνίες στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες: Αντίληψη των κατοίκων. Πηγή: Euronews

Οι παράγοντες

Διάφοροι παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν την ικανοποίηση από τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Η έρευνα ζήτησε από τους κατοίκους να εκφράσουν τις αντιλήψεις τους σχετικά με το αν συμφωνούν ή διαφωνούν ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι οικονομικά προσιτά, ασφαλή, εύκολα προσβάσιμα, συχνά (έρχονται συχνά) και αξιόπιστα (φτάνουν σύμφωνα με το πρόγραμμα).

Το ποσοστό των κατοίκων που συμφώνησαν ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι προσιτές στις πόλεις τους διέφερε σημαντικά μεταξύ των πρωτευουσών, κυμαινόμενο από 48% στη Ρίγα έως 93% στο Ταλίν.

Τα ποσοστά αντίληψης της προσιτότητας ήταν σχετικά χαμηλά στις σκανδιναβικές πόλεις όπως το Όσλο, το Ελσίνκι και η Στοκχόλμη, παρά το γεγονός ότι οι πρωτεύουσες αυτές είχαν υψηλά συνολικά επίπεδα ικανοποίησης από τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Οι βαθμολογίες δεν βασίζονται σε πραγματικές συγκρίσεις ναύλων, αλλά αντικατοπτρίζουν τις αντιλήψεις των κατοίκων στις πόλεις τους.

Οι αντιλήψεις για την οικονομική προσιτότητα ποικίλλουν επίσης μεταξύ των πέντε μεγαλύτερων οικονομιών της Ευρώπης, κυμαινόμενες από 62% στο Λονδίνο έως 81% στο Βερολίνο. Σχεδόν τα δύο τρίτα των Παριζιάνων (66%) θεωρούν ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι προσιτά.

Τα χαμηλότερα ποσοστά ικανοποίησης

Ως επί το πλείστον, οι κάτοικοι των πρωτευουσών τείνουν να έχουν υψηλότερη αντίληψη της ασφάλειας όσον αφορά τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Ωστόσο, στη Ρώμη, λιγότεροι από τους μισούς κατοίκους (45%) θεωρούν τις δημόσιες συγκοινωνίες ασφαλείς. Με εξαίρεση την Άγκυρα, οι πρωτεύουσες των υποψήφιων προς ένταξη στην ΕΕ χωρών ανέφεραν επίσης χαμηλότερη αντίληψη για την ασφάλεια.

Στο Παρίσι, μόνο επτά στους δέκα κατοίκους (71%) πιστεύουν ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι ασφαλείς.

Η Ρώμη κατέγραψε τις χαμηλότερες βαθμολογίες σε τέσσερις βασικούς δείκτες: ασφάλεια, ευκολία πρόσβασης, συχνότητα και αξιοπιστία.

Με λίγες εξαιρέσεις, οι πρωτεύουσες των υποψήφιων προς ένταξη στην ΕΕ χωρών τείνουν επίσης να έχουν χαμηλότερες βαθμολογίες σε όλους αυτούς τους δείκτες.

Πρωτεύουσες εναντίον άλλων πόλεων

Τα επίπεδα ικανοποίησης από τις δημόσιες συγκοινωνίες ήταν ελαφρώς υψηλότερα στις πόλεις που δεν είναι πρωτεύουσες (73%) σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες (69%).

Σύμφωνα με την «Έκθεση για την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις, 2023», οι εννέα από τις 10 τελευταίες πόλεις όσον αφορά την ικανοποίηση από τις δημόσιες συγκοινωνίες βρίσκονται στα νότια κράτη μέλη και στα Δυτικά Βαλκάνια, όπου τα επίπεδα ικανοποίησης ήταν 59% και 39% αντίστοιχα.

Η Τουρκία ανέφερε επίσης παρόμοια χαμηλή βαθμολογία 59%.

Διαφορές εντός της ίδιας χώρας

Το επίπεδο ικανοποίησης διαφέρει επίσης μεταξύ των πόλεων εντός της ίδιας χώρας. Για παράδειγμα, το 67% των κατοίκων στο Παρίσι και τη Μασσαλία ήταν ικανοποιημένοι από τις δημόσιες συγκοινωνίες, ενώ το ποσοστό αυτό ήταν 84% στη Λιλ και 87% στο Στρασβούργο.

Το χάσμα είναι πιο εντυπωσιακό στη ρουμανική Κλουζ-Ναπόκα (83%) και στο Βουκουρέστι (54%).

Πηγή: Euronews