Skip to main content

Κηφισός: Αυτοψία Χαρδαλιά στον καθαρισμό των υπογείων τμημάτων του ποταμού

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ

«Ο Κηφισός είναι μόνο η αρχή, θα προχωρήσουμε και με την Πικροδάφνη και τον Ιλισό, όπου χρειαστεί θα παρέμβουμε»

Για την πορεία των εργασιών της ευρείας κλίμακας επιχείρησης καθαρισμού όλων των υπόγειων τμημάτων του Κηφισού ποταμού ενημερώθηκε την Πέμπτη ο περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς, στη διάρκεια αυτοψίας που πραγματοποίησε σε πλακοσκεπή (υπόγεια) σημεία, στο ύψος της περιοχής του Αγίου Ιωάννη Ρέντη.

«Προχωράμε στη δεύτερη φάση, που αφορά στο πλακοσκεπές τμήμα του Κηφισού, μαζί με τους μηχανικούς μας, βρισκόμαστε εδώ για να ξεκινήσουμε τις διαδικασίες ελέγχου σε σχέση με τη στατικότητα. Να δούμε, δηλαδή, εάν υπάρχουν προβλήματα με καταρρεύσεις δομικών στοιχείων, απευχόμαστε φυσικά να υπάρχει κάτι τέτοιο, αλλά θα πάμε βήμα – βήμα», δήλωσε ο κ. Χαρδαλιάς.

Αναφερόμενος στην πολυπλοκότητα του έργου, επισήμανε πως «είναι ένα πάρα πολύ δύσκολο έργο, το οποίο έχει πάρα πολλά προβλήματα, έχει απουσία αερισμού, έλλειψη φωτισμού και ένα βουρκώδες υπόστρωμα, που μας δημιουργεί πολλά προβλήματα».

Ο περιφερειάρχης Αττικής ενημερώθηκε για τα επόμενα βήματα του έργου, που στόχο έχει την ταχεία και πλήρη αποκατάσταση της διατομής του ποταμού, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη ροή των ομβρίων υδάτων. Προανήγγειλε ότι το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινούν αντίστοιχες εργασίες σε όλα τα πλακοσκεπή τμήματα των ρεμάτων της Αττικής.

«Σε κάθε περίπτωση κάνουμε το καλύτερο δυνατό, θέλουμε να προχωρήσουμε άμεσα και ο Κηφισός είναι μόνο η αρχή. Θα προχωρήσουμε και με την Πικροδάφνη, θα προχωρήσουμε και με τον Ιλισό, όπου χρειαστεί να παρέμβουμε, θα παρέμβουμε. Δουλεύουμε πυρετωδώς, συγκροτημένα, οργανωμένα, παρά τα προβλήματα που υπάρχουν, με τα γνωστά των αρμοδιοτήτων, της έλλειψης χρηματοδότησης. Θα κάνουμε το καλύτερο δυνατό ώστε να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε όσο το δυνατόν καλύτερους όρους για την αντιπλημμυρική θωράκιση.

Εδώ και δεκαετίες, 8,5 χιλιόμετρα από τα πλακοσκεπή τμήματα του ποταμού δεν έχουν καθαριστεί ποτέ. Όλοι μετά τις πλημμύρες αναρωτιόμαστε τι πάει στραβά. Τι πάει λάθος. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι δεν υπάρχει ένας συνολικός σχεδιασμός. Αυτό αλλάζουμε. Και αυτό ακριβώς κάνουμε τώρα. Οι εργασίες καθαρισμού θα είναι ετήσιες. Δηλαδή, κάθε χρόνο θα γίνεται αυτό ακριβώς που κάνουμε το τελευταίο διάστημα».

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ

Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα των εργασιών, ο περιφερειάρχης υπογράμμισε πως «στόχος μας είναι να ολοκληρωθεί το έργο τον Οκτώβριο. Αλλά αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το πόσο έτοιμοι είμαστε εμείς. Εμείς είμαστε έτοιμοι και έχουμε και εναλλακτικά σενάρια. Δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε όμως και τις καιρικές συνθήκες – εάν για παράδειγμα ξεσπάσουν καταιγίδες – που μπορεί σαφέστατα να επηρεάσουν την πορεία του έργου.

Σε κάθε περίπτωση όμως – και αυτό είναι το σημαντικό – το ζήτημα της ροής αποκαθίσταται σιγά-σιγά και το πιο βασικό είναι να εξασφαλίζουμε καθημερινά όρους ασφαλείας για όλους, όσοι εργάζονται εδώ. Οι συνθήκες δεν είναι καθόλου καλές, τα φερτά υλικά είναι αναμεμιγμένα με νερό, κάτι που σημαίνει ότι δεν μπορούμε απλά να τα απομακρύνουμε, θα πρέπει επιπροσθέτως να τα εναποθέτουμε, να τα αποστραγγίζουμε και στη συνέχεια να τα μεταφέρουμε».

Η πορεία καθαρισμού στα πλακοσκεπή σημεία του Κηφισού

Μέχρι σήμερα έχουν απομακρυνθεί περίπου 1.500 τόνοι φερτών υλικών από το κλειστό τμήμα του ποταμού, που αποτελούν ένα μείγμα διαφόρων αντικειμένων, όπως κομματιών σκυροδέματος, χώματος και απορριμμάτων, ενώ απομακρύνονται επίσης πέτρες και λάσπη.

Δεδομένης της σύνθετης φύσης των υλικών που εντοπίζονται, απαιτείται κάθε φορά η προσωρινή τους απόθεση παραπλεύρως της κοίτης για διάστημα 24 έως 48 ωρών, προκειμένου να είναι δυνατή ακολούθως η φόρτωση, η μεταφορά και η απόθεσή τους σε αδειοδοτημένους χώρους.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών καθαρισμού, προέκυψαν τεχνικά ζητήματα που απαιτούν άμεση αντιμετώπιση. Ειδικότερα, διαπιστώθηκε η ύπαρξη μεγάλων κομματιών σκυροδέματος, τα οποία ενδέχεται να έχουν αποκολληθεί από την οροφή και τα πλαϊνά τοιχώματα του αγωγού. Η μεταφορά αυτών των κομματιών απαιτεί πρώτα την κατάτμησή τους σε μικρότερα τμήματα.

Η τελική αξιολόγηση της κατάστασης του φέροντος οργανισμού θα γίνει σταδιακά, κατά την πρόοδο των εργασιών και μετά από ελέγχους που θα πραγματοποιήσουν τα εξειδικευμένα τεχνικά κλιμάκια.

Η συλλογή επαρκών δεδομένων από όλο το μήκος του αγωγού είναι απαραίτητη για την τελική διατύπωση κρίσης σχετικά με τυχόν γενικότερα προβλήματα στατικότητας ή άλλες δομικές φθορές που μπορεί να υφίστανται.

Κηφισός: Τόνοι σκουπιδιών στα υπόγεια τμήματά του – Καθαρισμός από την Περιφέρεια Αττικής