Ο σχολικός εκφοβισμός, γνωστός και ως Bulling, είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις τα τελευταία χρόνια και στη χώρα μας.
Αν κάποιος θελήσει να κατανοήσει τον λόγο αυτής της ταχείας εξάπλωσης της σχολικής βίας θα πρέπει να αναλύσει αρχικά το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον μέσα στο οποίο διαπαιδαγωγείται ένα παιδί, το σχολικό περιβάλλον στο οποίο περνά τον περισσότερο χρόνο του καθημερινά καθώς και τις κοινωνικές του συναναστροφές.
Τι είναι αυτό το οποίο ωθεί έναν έφηβο να ασκήσει σωματική ή ψυχολογική βία σε έναν συνομήλικο του, πολλές φορές συμμαθητή του; Ποιες είναι οι αιτίες που ωθούν άλλα παιδιά να είναι απλοί παρατηρητές σε περιστατικά σχολικής βίας, χωρίς να παρεμβαίνουν και απλά να βιντεοσκοπούν το συμβάν, δημοσιεύοντας το στη συνέχεια στα κοινωνικά δίκτυα τα οποία κατακλύζονται από τέτοιες αναρτήσεις; Ποιες είναι οι αιτίες που σπρώχνουν ομάδες εφήβων να οργανώνονται εναντίων άλλων ομάδων; Πως η διαφορετικότητα του θύματος λόγω χρώματος, θρησκείας, σεξουαλικού προσανατολισμού τροφοδοτεί τα περιστατικά βίας; Γιατί έφηβοι στοχοποιούνται από άλλους εφήβους; Γιατί ο αδύναμος ή ο διαφορετικός είναι το θύμα και ποια είναι τα χαρακτηριστικά του θύτη;
Αφού αναλυθούν τα αίτια που προκαλούν το σχολικό εκφοβισμό θα πρέπει ως κοινωνικό σύνολο να εξετάσουμε τον τρόπο αντιμετώπισης του. Ποια είναι τα στοιχεία που πρέπει όλοι μας ως μέλη της κοινωνίας να καλλιεργήσουμε; Ποιες δεξιότητες θα πρέπει να αναπτύξουμε; Πως η οικογένεια σε συνεργασία με την σχολική κοινότητα και την Πολιτεία θα μπορέσει να προλάβει τέτοια φαινόμενα; Πως θα αντιμετωπίσουμε ως κοινωνικό σύνολο τη σχολική βία που διαρκώς εξαπλώνεται και πλέον έχουμε εξοικειωθεί με την παρουσία της καθημερινά στη ζωή μας; Ποιες είναι οι δράσεις που πρέπει να αναλάβει ο καθένας μας ανάλογα με την θέση ευθύνης του ώστε να περιοριστεί και να ελεγχθεί το φαινόμενο του Σχολικού Εκφοβισμού;
Για να απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα και να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της σχολικής βίας, θα πρέπει όλοι όσοι ερχόμαστε σε επαφή με παιδιά και εφήβους, και κατά πρώτο λόγο οι εκπαιδευτικοί που έχουν σαν αποστολή την εκπαίδευση τους, να λάβουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε να μπορούν να αντιληφθούν τις αιτίες που προκαλούν το φαινόμενο αυτό και στην συνέχεια να γνωρίζουν τις μεθόδους για την αντιμετώπιση του.
Για το λόγο αυτό το επιστημονικό προσωπικό του Πανεπιστημίου Πατρών σε συνεργασία με την Bright Academy σχεδίασαν και παρουσιάζουν το επιμορφωτικό πρόγραμμα «Σχολικός εκφοβισμός: Αιτίες και αντιμετώπιση» το οποίο στόχο έχει να προσεγγίσει τις αιτίες και την αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής βίας.
Το πρόγραμμα απευθύνεται στις ακόλουθες ομάδες ενδιαφερομένων:
√ Σε απόφοιτους ΑΕΙ-ΤΕΙ της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, οι οποίοι επιθυμούν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για την σχολική βία και τον εκφοβισμό και να αναπτύξουν δεξιότητες με στόχο την πρόληψη, την έγκαιρη παρέμβαση και τη διαχείρισή τους.
√ Σε εκπαιδευτικούς ή υποψήφιους εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης (Δημόσιας και Ιδιωτικής), σε Εκπαιδευτές ή Υποψήφιους Εκπαιδευτές Ενηλίκων και Εκπαιδευτές/ Υποψήφιους Εκπαιδευτές ΣΔΕ, σε Στελέχη δομών μη τυπικής ή/και τυπικής εκπαίδευσης,
√ Σε απόφοιτους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι θέλουν να αποκτήσουν βασικές γνώσεις σχετικά με τη σχολική βία και τον εκφοβισμό.
√ Σε οποιονδήποτε συνδέεται εργασιακά με τη σχολική κοινότητα και είναι απαραίτητο να αποκτήσει τις γνώσεις για την αναγνώριση του φαινομένου καθώς και τις τεχνικές πρόληψης και αντιμετώπισης του.
√ Στους γονείς οι οποίοι είναι απαραίτητο να ενημερωθούν για το φαινόμενο του Bulling, για το πως θα αναγνωρίσουν τα σημάδια που θα τους οδηγήσουν στο συμπέρασμα ότι το παιδί τους ίσως είναι θύμα σχολικού εκφοβισμού, πως θα πρέπει να διαχειριστούν τις υποψίες τους.
Έχοντας παρακολουθήσει το πρόγραμμα οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται:
√ Να μπορούν να αντιληφθούν και να αναλύσουν βασικές έννοιες σχετικά με σχολική βία και τον εκφοβισμό.
√ Να μπορούν να αντιληφθούν και να αναλύσουν τις αιτίες που προκαλούν τη βία και τον εκφοβισμό.
√ Να γνωρίζουν τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου.
√ Να αναπτύξουν δεξιότητες ζωής για την πρόληψη του.
Οι προϋποθέσεις για την παρακολούθηση του Προγράμματος από τους εκπαιδευόμενους είναι να έχουν: πρόσβαση στο Διαδίκτυο, προσωπικό e-mail για επικοινωνία με τους υπεύθυνους καθηγητές του Προγράμματος και τέλος βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών για τη διαχείριση της πλατφόρμας που υλοποιείται το Σεμινάριο. Το πρόγραμμα αναπτύσσεται σε 3 θεματικές ενότητες οι οποίες χωρίζονται σε δεκαπέντε υποενότητες.
Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός ακολουθεί τη μεθοδολογία που υποστηρίζει την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως ηλεκτρονική εκπαίδευση. Η διδασκαλία μέσω συστήματος ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης βασίζεται στην μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού γεγονός που εξασφαλίζει την αυτονομία των συμμετεχόντων.
Ακαδημαϊκή υπεύθυνη είναι η κα Πούλου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών
Το πρόγραμμα έχει διάρκεια 9 μήνες 400 ώρες. Δίνει 2 μόρια για το ΑΣΕΠ και προσφέρει 16 ECTS μονάδες.
Για τις εγγραφές έως 20 Αυγούστου ισχύει ειδική οικονομική προσφορά. Από την αρχική τιμή των 250 ευρώ η τιμή του Προγράμματος διαμορφώνεται στα 150 ευρώ με προκαταβολή 30 ευρώ και το υπόλοιπο ποσό επιμερίζεται σε δόσεις.