Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού – ερευνητή
[email protected]
Ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας τις θέσεις εισακτέων στις Ανώτατες Σχολές που θα διεκδικήσουν οι υποψήφιοι στις προσεχείς πανελλήνιες εξετάσεις. Και ενώ το άθροισμα από 69.985 γίνεται 69.450, δηλαδή μείωση κατά 535 θέσεις, έχουμε επιμέρους μειώσεις, αρκετά σημαντικές, σε τμήματα υψηλής ζήτησης, που θα αυξήσουν τον ανταγωνισμό και το άγχος των υποψηφίων.
Στις Ιατρικές Σχολές οι θέσεις από 1055 πέρυσι γίνονται 835 φέτος, δηλαδή είναι 220 λιγότερες. Ο ανταγωνισμός για μια θέση στην Ιατρική είναι πολύ σκληρός, αφού οι υποψήφιοι αντιμετωπίζουν το πτυχίο ως ένα πολύ καλό διαβατήριο για μια καλή εργασία σε κάποια άλλη χώρα. Η αλήθεια είναι ότι έχουμε τους περισσότερους γιατρούς στον κόσμο, 6,3 ανά 1000 κατοίκους με τη δεύτερη χώρα να έχει 4,7 γιατρούς. Συνεπώς δεν χρειαζόμαστε κι άλλους γιατρούς. Επιπλέον οι σπουδές Ιατρικής είναι οι πιο ακριβές, συνεπώς η μείωση κατά 20% των θέσεων πιθανόν να δημιουργήσει σημαντική εξοικονόμηση κονδυλίων. Και στις Οδοντιατρικές και τις Φαρμακευτικές σχολές έχουμε μείωση των θέσεων περίπου 20%.
Δεν είναι, όμως, μόνο η Ιατρική. Έχουμε και 100 θέσεις λιγότερες στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς και Μηχανικούς Υπολογιστών σε όλα τα τμήματα της χώρας, τμήματα που είναι από τα δημοφιλέστερα μεταξύ των υποψηφίων, και πτυχιούχους που θα πρέπει να πρωταγωνιστήσουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, αφού οι τομείς των σπουδών τους (ενέργεια, υπολογιστές και τηλεπικοινωνίες) βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογίας. Και στα τμήματα Πληροφορικής έχουμε μείωση 50 θέσεων. Στα τμήματα Αρχιτεκτονικής έχουμε 120 θέσεις λιγότερες.
Στα πέντε τμήματα Φυσικής έχουμε μείωση 85 θέσεων και στα τμήματα Χημείας 100 θέσεις λιγότερες.
Στον αντίποδα έχουμε 85 επιπλέον θέσεις στα πέντε (πλέον) τμήματα Θεολογίας, 100 επιπλέον θέσεις στο τμήμα Κλωστοϋφαντουργίας του ΤΕΙ Πειραιά, τη στιγμή που η κλωστοϋφαντουργία έχει τελειώσει στην Ελλάδα. Στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες έχουμε 265 επιπλέον θέσεις, που φτάνουν τις περυσινές 195 θέσεις στις 460 (αύξηση 135%). Στα Παιδαγωγικά τμήματα δασκάλων έχουμε 30 επιπλέον θέσεις.
Είναι λογικό να μειώνονται οι θέσεις στις Ιατρικές Σχολές, ίσως έπρεπε η μείωση να έχει γίνει πριν από πολλά χρόνια, αλλά αυτή η μείωση δεν αφορά μόνο αυτές και δεν γίνεται στα πλαίσια σχεδιασμού του μέλλοντός μας. Οι μειώσεις στον αριθμό των εισακτέων γίνονται με μοναδικό γνώμονα τη μείωση του κόστους για τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας.
Η μεγάλη μείωση της χρηματοδότησης των ΑΕΙ δημιούργησε δυσλειτουργίες, ιδίως στις σχολές με εργαστήρια. Μη έχοντας το Υπουργείο Παιδείας τη δυνατότητα να αυξήσει τη χρηματοδότηση αναγκαστικά προχωρά στη μείωση του αριθμού των εισακτέων. Μέχρι εδώ κατανοητό. Η αύξηση, όμως, του αριθμού των εισακτέων σε τμήματα που το πτυχίο τους δεν έχει κανένα αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, δεν είναι κατανοητή. Δείχνει την αγωνιώδη προσπάθεια το άθροισμα να μη διαφέρει πολύ από το περυσινό, ώστε να μη δημιουργηθεί θόρυβος. Με τέτοια κατανομή των εισακτέων φτάνουμε να έχουμε τους περισσότερους εισακτέους στην Ανώτατη Εκπαίδευση και τους λιγότερους που σπουδάζουν αυτό που θέλουν και αυτό δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στους υποψηφίους. Ίσως τώρα καταλαβαίνετε γιατί το άγχος των υποψηφίων είναι τόσο μεγάλο. Οι θέσεις στις σχολές υψηλής ζήτησης είναι πολύ λίγες.