Skip to main content

Ευρωβαρόμετρο: Τα Τέμπη ρίχνουν σκιά στα ελληνικά τρένα – Αισθητή μείωση των επιβατών

(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Μόλις το 8% των πολιτών της Ελλάδας δήλωσε ότι χρησιμοποίησε τρένο τους τελευταίους 12 μήνες

Τη βαθιά κρίση που περνούν οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι, ιδίως μετά το δυστύχημα των Τεμπών, επιβεβαίωσε πρόσφατη έρευνα του Ευρωβαρόμετρου η οποία δείχνει ότι μεταξύ 2019 και 2024 μειώθηκε από 16% σε 8% το ποσοστό των πολιτών που δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το τρένο ενώ αντίθετα αυξήθηκαν αισθητά οι διαμαρτυρίες για καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων.

Σύμφωνα με το ειδικό ευρωβαρόμετρο του 2024 για τα «Δικαιώματα των Επιβατών» της ΕΕ που δημοσιεύθηκε χθες (έκτακτο ευρωβαρόμετρο 543) μόλις το 8% των πολιτών της Ελλάδας δήλωσε ότι χρησιμοποίησε τρένο τους τελευταίους 12 μήνες. Υπενθυμίζεται ότι στην προηγούμενη έρευνα που είχε διενεργηθεί από την ΕΕ για το ίδιο θέμα (έκτακτο ευρωβαρόμετρο 485), το ποσοστό των πολίτων της Ελλάδας που χρησιμοποιούσε τρένο ανερχόταν σε 16%.

Επισημαίνεται ότι οι συνεντεύξεις του πρόσφατου ευρωβαρόμετρου για την Ελλάδα διενεργήθηκαν τον Ιανουάριο του 2024 (1.017 άτομα) ενώ του προηγούμενου είχαν διενεργηθεί μεταξύ Φεβρουαρίου – Μαρτίου του 2019 (1.016 άτομα). Με άλλα λόγια μέσα σε μόλις πέντε χρόνια φαίνεται να χάθηκαν οι μισοί επιβάτες των ελληνικών σιδηροδρόμων, τουλάχιστον βάσει των δηλώσεων της κοινής γνώμης.

Περαιτέρω, η Ελλάδα κατρακύλησε με το 8% στην προτελευταία θέση της ΕΕ των 27 στη χρήση σιδηροδρόμου (τελευταία είναι η Κύπρος με 4%) ενώ στην προηγούμενη έρευνα προ πενταετίας βρισκόταν στην τέταρτη θέση από το τέλος στην τότε ΕΕ των 28 (μετείχε ακόμη το Ηνωμένο Βασίλειο).

Καθυστερήσεις, ακυρώσεις, απώλειες αποσκευών

Εικόνα επιδείνωσης προκύπτει, όμως, για τους ελληνικούς σιδηρόδρομους και από τα επιμέρους στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου σχετικά με την εμπειρία των επιβατών από τη μετακίνησή τους με αυτούς.

Ειδικότερα, το ποσοστό των επιβατών στην Ελλάδα που δήλωσε ότι δεν αντιμετώπισε κανένα πρόβλημα στα ταξίδια του με το τρένο μειώθηκε από 82% το 2019 σε 75% το 2024 ενώ την ίδια περίοδο αυξήθηκαν από 18% σε 25% όσοι δήλωσαν ότι αντιμετώπισαν τουλάχιστον ένα πρόβλημα στα ταξίδια τους. Επίσης, αυξήθηκαν από 1% σε 6% κατά τη διάρκεια αυτών των πέντε ετών όσοι δήλωσαν ότι ακυρώθηκε κάποιο δρομολόγιό τους.

Ακόμη αυξήθηκαν από 0% σε 2% όσοι ανέφεραν ότι βίωσαν καθυστέρηση άνω των δύο ωρών στην αναχώρηση κάποιου δρομολογίου και από 1% σε 3% όσοι βίωσαν καθυστέρηση άνω των δύο ωρών στην άφιξη κάποιου δρομολογίου.

Λιγότερο θετικές είναι επίσης οι εμπειρίες των σημερινών επιβατών ελληνικών τρένων και σε ζητήματα καθυστέρησης, απώλειας ή καταστροφής αποσκευών αφού το ποσοστό όσων τους έτυχε κάτι τέτοιο αυξήθηκε από 0% το 2019 σε 3% το 2024.

Τα μοναδικά ερωτήματα στα οποία καταγράφηκε βελτίωση, έστω οριακή  (-1%), της επιβατικής εμπειρίας το 2024 σε σύγκριση πέντε χρόνια πριν είναι αυτά που αφορούν μικρές καθυστερήσεις (από μία ως δύο ώρες) σε αναχωρήσεις και αφίξεις των σιδηροδρόμων.