Την εμπειρία του από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις περιέγραψε μιλώντας στο naftemporiki.gr ο Ορέστης Λιγνός, ο οποίος σήμερα έμαθε όχι μόνο ότι αρίστευσε φτάνοντας τα 19.610 μόρια, αλλά και ότι έγραψε το απόλυτο 20 στην Φυσική, που για πολλούς ήταν από τα δυσκολότερα μαθήματα φέτος. Άλλωστε, όπως αναφέρει και το σχολείο του, πρόκειται για έναν μαθητή, που έχει βγει πρώτος στην κατάταξη για την 41η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα 2024.
Ο Ορέστης παραδέχτηκε πως με τους συμμαθητές του ανέμεναν ότι τα θέματα της Φυσικής θα ήταν πιο δύσκολα στις φετινές εξετάσεις, αλλά όπως χαρακτηριστικά δήλωσε «αυτό που είδαμε, δεν το περιμέναμε. Μας αιφνιδίασε με τα θέματα 10 σελίδων- τα δύο ήταν τυπολόγιο. Οκτώ σελίδες πυκνογραμμένες, οκτώ σελίδες σε κάποια σημεία δυσνόητες».
Χαρακτήρισε τα θέματα της Φυσικής «περίπλοκα ακόμα και στο θέμα Β που υποτίθεται είναι ένα εύκολο θέμα, θεωρητικό κατά βάση», ενώ στη συνέχεια συμπλήρωσε ότι το ίδιο συνέβαινε «και στο θέμα Δ που κυριαρχούσε η «κλασική υπερπαραγωγή»». Αναλύοντας περισσότερο τα θέματα του μαθήματος, σχολίασε ότι «αυτό που ανέβασε ακόμα πιο πολύ τον πήχη της δυσκολίας ήταν ότι το θέμα Α – το οποίο συνήθως είναι ένα θεωρητικό θέμα με κάποιες ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και κάποια «Σωστό- Λάθος»- ακόμα και αυτό είχε μερικές παγίδες και δυσκολίες, που δυσκόλεψαν αρκετούς μαθητές». Μάλιστα, παραδέχτηκε ότι και ο ίδιος ήταν στους μαθητές που παρ’ όλο που είχε λύσει τα θέματα εγκαίρως «μέχρι και τα τελευταία λεπτά προσπαθούσα να πείσω τον εαυτό μου ότι η επιλογή που είχα κάνει ήταν η σωστή».
Η διαχείριση των θεμάτων την ώρα των εξετάσεων
«Τα θέματα ήταν αρκετά απαιτητικά, από την άποψη ότι πανικοβαλλόταν ο μαθητής – όντως κι εγώ πανικοβλήθηκα», αναφέρει χαρακτηριστικά. Ωστόσο, περιγράφοντας τις σκέψεις του την ώρα των εξετάσεων υπογράμμισε: «Κατάλαβα ότι αν ήθελα έστω να έχω ελπίδες να φτάσω στο θέμα Δ για να το αντιμετωπίσω, θα έπρεπε να γράψω πάρα πολύ γρήγορα και κυρίως αυτό που συνειδητοποίησα εκείνη την στιγμή είναι ότι δεν υπάρχει περιθώριο λάθους. Ακόμα και το παραμικρό λάθος, και ο παραμικρός λάθος υπολογισμός θα μπορούσε να κάνει τον μαθητή να χάσει πολύτιμο χρόνο, αφαιρώντας του την δυνατότητα να προχωρήσει το διαγώνισμα».
Ο Ορέστης διαπίστωσε ότι «η Φυσική ήταν για το σχολείο μας το πιο σκληρό μάθημα. Είχαμε κάποιες υψηλές βαθμολογίες στην Φυσική, αλλά σε γενικές γραμμές ακολουθήθηκε η τάση που επέβαλε φέτος το μάθημα, με αποτέλεσμα να είναι αρκετά χαμηλές οι βαθμολογίες».
Η σημασία της ουσιαστικής γνώσης
Παράλληλα, εξήρε τον ρόλο που παίζει για την επιτυχία στις πανελλήνιες και η αφομοίωση και κατανόηση της ύλης που διδάσκονται οι μαθητές και οι μαθήτριες τόσο στην Α’ όσο και στην Β’ Λυκείου. «Θεωρώ ότι με μια σωστή προετοιμασία της ύλης της Γ’ Λυκείου, η οποία είναι ούτως ή άλλως «τερατώδης και πολύ μεγάλη» στα μαθήματα της θετικής κατεύθυνσης, για να μπορεί ένας μαθητής να ανταπεξέλθει, θα πρέπει από νωρίτερα μέσα στο Λύκειο να την μελετάει, προκειμένου να αποκτήσει στέρεες βάσεις».
Οι στόχοι του
Πρώτος στόχος για τον Ορέστη (σ.σ. και απ’ ότι φαίνεται θα πραγματοποιηθεί) είναι να περάσει στο Μαθηματικό του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), μετά την αποφοίτησή του από τα εκπαιδευτήρια Ελληνική Παιδεία. Ωστόσο, όταν ολοκληρώσει τις προπτυχιακές σπουδές του σκέφτεται να φύγει στο εξωτερικό. «Μόλις τελειώσω το Μαθηματικό του ΕΚΠΑ, θα κάνω κάποιες αιτήσεις για να κάνω ένα διδακτορικό στο εξωτερικό πάλι στα μαθηματικά», σημειώνει.
Χαρακτηρίζει τον εαυτό του «ρομαντικό», αλλά φαίνεται πως έχει κατασταλάξει στο μονοπάτι που θέλει να ακολουθήσει. «Το όνειρό μου – και νομίζω είναι κάτι που θα μου ταίριαζε- είναι να διδάσκω. Έχω πάθος με το να εξηγώ κάτι που μου αρέσει σε κάποιους άλλους που ξέρω ότι επίσης τους αρέσει αυτό. Οπότε το να διδάσκω και να ερευνώ τα μαθηματικά είναι για εμένα ένα όνειρο. Αλλά ίσως είναι κάτι πολύ ρομαντικό. Αλλάζουν οι εποχές και σε μερικά χρόνια ίσως να έχω αναθεωρήσει τις απόψεις μου και να έχω προσαρμοστεί κι εγώ στην πραγματικότητα. Ή να βρω έναν τρόπο να συνδυάσω αυτά τα δύο, ώστε να ικανοποιήσω τόσο τις ανάγκες που προφανώς θα έχω αλλά και να κάνω αυτό που πραγματικά έχω σαν όνειρο».