Από το «χτύπημα» του Εγκέλαδου στην Τουρκία στις 14 Φεβρουαρίου και έπειτα η Ελλάδα «απολαμβάνει» την ηρεμία που επικρατεί στο Αιγαίο όσον αφορά τις παραβιάσεις τουρκικών αεροσκαφών.
Πλην κάποιων εξαιρέσεων όπου σημειώθηκαν μόνον παραβάσεις στο FIR Αθηνών, τις τελευταίες ημέρες, και ανακοινώθηκαν από το Γραφείο Τύπου του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, (ΓΕΕΘΑ).
Ωστόσο, οι διεκδικήσεις της Τουρκίας και οι αμφισβητήσεις εθνικής κυριαρχίας δεν σημαίνει ότι έχουν αρθεί.
Οι παραβιάσεις είναι η πιο σοβαρή προκλητική κίνηση αφού τα τουρκικά αεροσκάφη εισέρχονται στον εθνικό εναέριο χώρο που έχει οριστεί στα 10 ναυτικά μίλια και επί της ουσίας πρόκειται για τα σύνορα της Ελλάδας στον αέρα.
Παρ όλα αυτά η Ελλάδα πέρασε μια αρκετά μεγάλη περίοδο «κρίσεων» με τις τουρκικές παραβιάσεις να σημειώνονται καθημερινά.
Πόσο κόστισε όμως για την Ελλάδα η περίοδος των συνεχόμενων παραβιάσεων και των υπερπτήσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το κόστος μίας ώρας πτήσης ενός μαχητικού αεροσκάφους F-16 υπολογίζεται στα 10.000 ευρώ, όσο κοστίζει -περίπου- αποστολή μίας αναχαίτισης τουρκικού μαχητικού.
Ποσό στο οποίο συνυπολογίζονται τα καύσιμα, οι φθορές και η συντήρηση, καθώς και η αμοιβή των πιλότων.
Μαθηματικά αυτό σημαίνει πώς το χειρότερο -από άποψη κόστους- έτος για την Ελλάδα ήταν το 2022 όπου σημειώθηκαν 11.258 παραβιάσεις.
Συνολικά το κόστος για το 2022 άγγιξε τα 27,6 εκατ. ευρώ, το 2021 τα 13 εκατ. ευρώ και το 2020 τα 20,7 εκατ. ευρώ.
Με το 2023 να ακολουθεί με κόστος σχεδόν 4,3 εκατ. ευρω.
Σήμερα το κόστος, σύμφωνα με πληροφορίες του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, αγγίζει το μηδέν, καθότι έχουν σημειωθεί μόνο 16 παραβάσεις -μέχρι και τον Απρίλιο- και καμία παραβίαση.
Όμως, ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός και δεν αποκλείεται, όπως υπογραμμίζουν αρμόδιες πηγές, η Τουρκία, εφόσον εξασφάλισε την προμήθεια των F-16 από τις ΗΠΑ, να επιστρέψει στο ίδιο προκλητικό σενάριο. Παρά τις καλές διαθέσεις της Ελλάδας.
Όπως έχει δηλώσει και ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, «εκείνο το οποίο επιδιώκουμε μέσω της ελληνοτουρκικής προσέγγισης είναι πρώτα από όλα να έχουμε μία περίοδο ησυχίας. Θέλω ιδιαιτέρως να εξάρω το γεγονός ότι τον τελευταίο χρόνο έχουμε σχεδόν μηδενίσει τις παραβιάσεις του εναέριου χώρου μας. Και ξέρετε, αυτό δεν είναι μια οικονομική ή στρατιωτική διάσταση. Γιατί στην πραγματικότητα η κρίση προέρχεται από ατύχημα. Δεν προέρχεται συνήθως από οποιαδήποτε συνειδητή ενέργεια. Άρα είναι σημαντικό να μην έχουμε παραβιάσεις».