Η Ουκρανία επιθυμεί να αγοράσει και να χρησιμοποιήσει στον πόλεμο με η Ρωσία, τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς «Kaan», δήλωσε ο πρεσβευτής του Κιέβου στην Άγκυρα, Βασίλ Μποντνάρ. «Δεν θα αγοράσουμε μόνο το μαχητικό Kaan, αλλά θα το χρησιμοποιήσουμε, και ξέρετε πού θα χρησιμοποιηθεί», δήλωσε ο Ουκρανός πρεσβευτής στο CNN Turk.
«H συνεργασία με την Άγκυρα είναι στρατηγικής σημασίας και συμβάλλει στην ανάπτυξη του αμυντικού δυναμικού τόσο για την Ουκρανία όσο και για την Τουρκία», είπε ο Μποντνάρ. Πρόσθεσε μάλιστα ότι «η ιδέα της συμμετοχής της Ουκρανίας στο πρόγραμμα παραγωγής του νέου μαχητικού αεροσκάφους της Τουρκίας, δεν είναι νέα και οι διαπραγματεύσεις είχαν ξεκινήσει πριν από την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία».
Το Kaan αναπτύχθηκε από την κρατική αεροδιαστημική εταιρεία Turk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) για να αντικαταστήσει το F-16 και την περασμένη Τετάρτη έκανε την παρθενική του πτήση στην Αγκυρα.
Ο Ουκρανός πρεσβευτής υποστηρίζει ότι το Kaan είναι πλήρως ανταγωνιστικό σε σχέση με τα αμερικανικά F-35 και F-22. «Αν καταφέρουμε να αποτρέψουμε την επιρροή τρίτων τόσο στην Ανατολή όσο και στη Δύση, θα είμαστε από τους ισχυρότερους στην περιοχή», πρόσθεσε.
Ουκρανικοί κινητήρες
Το Κίεβο έχει προσφερθεί μάλιστα να κατασκευάσει κινητήρες για το Kaan. «Στην πραγματικότητα, μας ενδιαφέρει οτιδήποτε σχετίζεται με την αμυντική βιομηχανία. Οι εταιρείες μας συμμετέχουν σε διαγωνισμούς για την προμήθεια κινητήρων για το τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος», είπε ο Μποντνάρ. «Οι κινητήρες μας χρησιμοποιούνται ήδη στα μη επανδρωμένα μαχητικά Kizılma, Akıncı και Anka-3, όπως επίσης και στο ελικόπτερο T929 Atak II», είπε ο Ουκρανός πρεσβευτής.
Σύμφωνα με τον διπλωμάτη, είναι σημαντικό τόσο για την Ουκρανία όσο και για την Τουρκία να αναπτύξουν ένα αμοιβαία επωφελές μοντέλο συνεργασίας, αλλά και να επιβάλουν περιορισμούς προκειμένου να αποφευχθεί η πώληση τέτοιων προϊόντων συμπαραγωγής στη Ρωσία.
Οι φιλοδοξίες της Αγκυρας
Η Τουρκία έχει ήδη επεκτείνει την αμυντική της δραστηριότητά της στην Ουκρανία παρά τον πόλεμο. Η Onur Construction έχει ήδη επενδύσει 500 εκατομμύρια δολάρια στην αμυντική βιομηχανία της Ουκρανίας και σχεδιάζει να διπλασιάσει αυτό το ποσό μέχρι το 2030. Η πολεμική εταιρεία Baykar Makina ανακοίνωσε επίσης επένδυση 100 εκατομμυρίων δολαρίων.
«Μπορούμε να κατασκευάσουμε αποτελεσματικά, εξοπλισμό με τις απαιτούμενες προδιαγραφές για αυτό το αεροσκάφος. Η δημιουργία ενός τέτοιου έργου θα αποφέρει επίσης σημαντικά οφέλη για την τουρκική πλευρά», λέει ο Πρέσβης της Ουκρανίας.
Οι φιλοδοξίες της Άγκυρας πηγαίνουν βέβαια ακόμη πιο ανατολικά, προς την ασιατική ήπειρο. Στα μάτια της Τουρκίας, χώρες όπως το Πακιστάν, η Μαλαισία, η Ινδονησία και το Καζακστάν (που έχουν ήδη αγοράσει τουρκικό στρατιωτικό εξοπλισμό) αντιπροσωπεύουν πιθανούς αγοραστές του νέου μαχητικού αεροσκάφους.
Με μήκος 21 μέτρα και άνοιγμα φτερών 14 μέτρων, το Kaan έχει εκτιμώμενη μέγιστη μάζα απογείωσης 27 τόνων και τοποθετείται στην κατηγορία των μεσαίων μαχητικών όπως το Rafale (25 τόνοι) και το Eurofighter Typhoon (23,5 τόνοι), το Super Hornet (29,9 τόνοι), αλλά και το νοτιοκορεατικό KF-21 Boramae (25,5 τόνοι) και το κινέζικο FC-31 (μεταξύ 25 και 28 τόνων ανάλογα με τον κινητήρα).
Το Kaan έχει πολλές ομοιότητες με το νοτιοκορεατικό KF-21 Boramae, το οποίο αυτή τη στιγμή ολοκληρώνει τη φάση των δοκιμών πτήσης του και αναμένεται να μπει σύντομα στη βιομηχανική παραγωγή.
Νέο-Οθωμανική πολιτική
Ακόμα κι αν το Kaan έχει ακόμα πολλά να αποδείξει στην πράξη, στα χαρτιά έχει σοβαρά πλεονεκτήματα, παρόλο που η τιμή του αναμένεται να είναι υψηλή, περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια το ένα. Περίπου όσο το Rafale, το Typhoon και το Super Hornet.
«Η Τουρκία στοχεύει να γίνει μια από τις λίγες χώρες που κατέχουν ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής προηγμένων μαχητών αεροσκαφών, η οποία περιλαμβάνει τεχνολογία, υποδομές και ανθρώπινους πόρους», αναφέρουν ευρωπαϊκές αμυντικές πηγές στη «Ναυτεμπορική».
Αλλά για την Άγκυρα, οι γεωπολιτικοί στόχοι πίσω από την ανάπτυξη του μαχητικού πέμπτης γενιάς δεν περιορίζονται στην προστασία των γραμμών εφοδιαστικής εφοδιασμού.
«Το Kaan είναι για την Τουρκία μια μεγάλη ευκαιρία για εξωτερική προβολή», τονίζουν οι ίδιες πηγές και εξηγούν: Μέσω της εξαγωγής ενός τέτοιου αεροσκάφους, η Τουρκία θα μπορούσε να εξασφαλίσει σημαντικά έσοδα για επανεπένδυση σε νέα έργα, αλλά και την ενίσχυση της διπλωματικής θέσης της Αγκυρας.
Δεν θα είναι άλλωστε η πρώτη φορά: Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έχει ήδη επιδείξει την ικανότητά του να εκμεταλλεύεται επιδέξια τις εξαγωγές μη επανδρωμένων αεροσκαφών σε διάφορες χώρες, πραγματοποιώντας μια πραγματική «διπλωματία των drones», σε διάφορες εστίες, γεωπολιτικού ενδιαφέροντος για την νέο-Οθωμανική εξωτερική πολιτική της Αγκυρας.