Το ψηφιακό φροντιστήριο εξήγγειλε το Υπουργείο Παιδείας. Πρόκειται για μία προσπάθεια να παράσχει δωρεάν ενισχυτική διδασκαλία το Υπουργείο Παιδείας στους μαθητές. Το εγχείρημα θα εστιάσει αρχικά στο Γυμνάσιο και την Α Λυκείου και θα είναι σε πρώτη φάση ασύγχρονο. Ο μαθητής θα παρακολουθεί, δηλαδή, βιντεοσκοπημένα μαθήματα. Σε δεύτερη φάση θα μπορεί να είναι και real time η διδασκαλία, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Γ. Γραμματέα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Κατσαρού.
Η κρίση του κορονοϊού μας απέδειξε ότι όταν ο καθηγητής δεν είναι ζωντανά μπροστά στον μαθητή, αλλά τον βλέπει ο μαθητής μέσα από μία οθόνη η διδασκαλία πάει πολύ πίσω. Σε όλες τις χώρες του κόσμου παρουσιάστηκαν πολλά μαθησιακά προβλήματα στους μαθητές. Έχει σημασία ότι το πρόβλημα εντοπίστηκε σε όλες τις χώρες, διότι μας δείχνει ότι δεν εξαρτάται από την κακή ή όχι εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης, αλλά από την ίδια της τη φύση, την απόσταση δηλαδή, που είναι το χαρακτηριστικό της.
Για να λειτουργήσει η τηλεκπαίδευση απαιτεί τη συνειδητή συμμετοχή του εκπαιδευόμενου. Αυτό μπορεί να γίνει σε φοιτητές ή και μεγαλύτερους αλλά όχι σε εφήβους μαθητές. Πολύ μεγάλο ποσοστό μαθητών του Γυμνασίου και του Λυκείου δεν θέλουν να κάνουν μάθημα, το θεωρούν βασανιστικό και ανιαρό. Ας θυμηθούμε και τους εαυτούς μας στα μαθητικά μας χρόνια. Προσπαθούν, λοιπόν, να ξεφύγουν. Λόγω της ηλικίας δεν μπορούν να καταλάβουν ότι κάνουν κακό στον εαυτό τους. Έτσι στην τηλεκπαίδευση τα παιδιά με το ζόρι ανταποκρίνονταν και μπορεί, πολλές φορές. να ήταν σωματικά εκεί, το μυαλό τους, όμως ήταν αλλού.
Για να λειτουργήσει το ψηφιακό φροντιστήριο χρειάζεται συνειδητοποιημένους μαθητές που θα ελέγχουν τον χρόνο τους και θα προγραμματίζουν την ημέρα τους. Θα εξοικονομούν χρόνο για να μπουν στην πλατφόρμα να δουν το μάθημα ή το πείραμα και να λύσουν τις απορίες τους. Θα πρέπει οι ίδιοι να πάρουν την πρωτοβουλία να το κάνουν και εδώ είναι το δύσκολο. Θα πρέπει να αφήσουν το κινητό τους στην άκρη και να αφιερώσουν το χρόνο τους για να παρακολουθήσουν το ψηφιακό φροντιστήριο. Αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο για τα σημερινά παιδιά.
Βλέπεις παιδιά που είναι στο κινητό τους και 12 ώρες την ημέρα. Στις ρυθμίσεις του κινητού υπάρχει η επιλογή ψηφιακή ευεξία, όπου υπάρχει η καταγραφή των ωρών χρήσης και των ωρών χρήσης των εφαρμογών. Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά στα κινητά των εφήβων. Η μεγάλη δυσκολία, που απαιτεί μεγάλη προσπάθεια, είναι να κάνεις τον έφηβο να κλείσει το κινητό και να σε παρακολουθήσει. Είναι πολύ δύσκολο να κάνεις τον έφηβο να αφήσει το κινητό σε ένα δωμάτιο και να πάει σε ένα άλλο για να διαβάσει, αφού το έχουν όλη την ώρα μαζί τους ακόμη και στον ύπνο τους. Κάποιοι γονείς μου είπαν ότι παίρνουν το κινητό των παιδιών τους όταν επιστρέφουν από το σχολείο και τους το δίνουν στις 9 το βράδυ. Πολύ καλό μου ακούγεται και πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί σε οργισμένους εφήβους.
Το μεγάλο πρόβλημα του ψηφιακού φροντιστηρίου είναι, λοιπόν, ότι πρέπει μόνος του ο μαθητής να αφήσει οτιδήποτε άλλο κάνει και να μπει στο ψηφιακό φροντιστήριο, χωρίς να έχει τέτοια υποχρέωση. Νομίζω ότι λίγοι μαθητές θα έχουν την ωριμότητα να το κάνουν. Η αποτυχία του είναι, λοιπόν, προδιαγεγραμμένη, όχι διότι οι συντελεστές του δεν θα είναι καλοί. Οι καλύτεροι να είναι δεν θα μπορέσουν να προσελκύσουν τους μαθητές, δεν θα μπορέσουν να τους πείσουν να βάλουν το κινητό στην άκρη.
Το ψηφιακό φροντιστήριο, πρέπει, όμως, να υπάρχει και σωστά πράττει το Υπουργείο Παιδείας που προχωρά στην υλοποίησή του. Υπάρχουν μαθητές που δεν έχουν χρήματα για να παρακολουθήσουν μαθήματα σε ένα κανονικό φροντιστήριο, υπάρχουν μαθητές σε απομακρυσμένες περιοχές που δεν βρίσκουν διαθέσιμο φροντιστήριο. Αυτοί μπορούν να είναι οι χρήστες του ψηφιακού φροντιστηρίου και εφόσον το χρησιμοποιήσουν να προχωρήσουν τη ζωή τους και να περάσουν και στο Πανεπιστήμιο. Είναι καλό, λοιπόν, να υπάρχει για να μπορούν να ωφεληθούν παιδιά που δεν έχουν άλλες λύσεις, αλλά δεν μπορούμε να έχουμε μεγάλες προσδοκίες.
*Ο Στράτος Στρατηγάκης είναι μαθηματικός και ερευνητής
Στοιχεία επικοινωνίας:
[email protected],
www.stadiodromia.gr