Σύνοδος των Κοσμητόρων των Σχολών Θετικών Επιστημών διεξήχθη στο Ηράκλειο πριν μία εβδομάδα. Συζητήθηκαν διάφορα θέματα και βγήκαν κάποια συμπεράσματα. Ας δούμε κάποια από αυτά, όπως τα κατέγραψε το esos.gr.
Το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας αναγνωρίζεται από τη σύνοδο ως πολύ σημαντικό ζήτημα. Πρόκειται για μία συζήτηση που ξεκίνησε πριν από 25 χρόνια επί υπουργίας Αρσένη. Αν τότε δεν είχε συναντήσει τόσες αντιδράσεις και είχε εφαρμοστεί σήμερα η πλειοψηφία των καθηγητών θα ήταν καλύτεροι επαγγελματίες. Η σύνοδος των κοσμητόρων θεωρεί ότι πρέπει το κράτος να αναλάβει το έργο αυτό μετά το διορισμό τους. Δηλαδή το κράτος να διορίζει ανθρώπους να ασκήσουν ένα επάγγελμα που αγνοούν και να τους εκπαιδεύει το ίδιο μετά. Πώς θα κρίνει αν είναι επαρκείς επαγγελματίες για να τους προσλάβει, αν δεν γνωρίζουν το επάγγελμά τους;
Οι ίδιες οι σχολές θα έπρεπε στα μαθήματα επιλογής να προσφέρουν σε όλα τα έτη μαθήματα παιδαγωγικών και διδακτικής. Όσοι φοιτητές θέλουν τα παρακολουθούν και όσοι τα παρακολουθήσουν όλα παίρνουν και το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας μαζί με το πτυχίο τους. Τόσο απλό είναι και το κουβεντιάζουμε 25 χρόνια. Το Τμήμα Μαθηματικών Θεσσαλονίκης, για παράδειγμα, έχει δύο εξαμηνιαία μαθήματα διδακτικής μαθηματικών ως μαθήματα επιλογής και κανένα παιδαγωγικών, όπως και πριν 40 χρόνια. Καμία πρόοδος.
Η Σύνοδος ανέφερε ότι οι συντελεστές βαρύτητας των Πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων θα πρέπει να είναι ίδιοι στα ομοειδή Τμήματα. Λογικό είναι, το έχουμε γράψει πολλές φορές. Η λύση είναι πολύ απλή: αλλάζουν τους συντελεστές βαρύτητας, όπως έχουν το δικαίωμα να κάνουν, και τους κάνουν ίδιους. Εξάλλου οι συντελεστές βαρύτητας δεν είναι κάτι ιδιαίτερα σημαντικό και το Υπουργείο Παιδείας τους δίνει τη δυνατότητα να τους αλλάξουν όποτε θέλουν.
Η Σύνοδος των Κοσμητόρων συνέδεσε το θέμα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) με τον αριθμό των εισακτέων στα Τμήματα, επιβεβαιώνοντας αυτό που γράφουμε από την καθιέρωση της ΕΒΕ: Τα κεντρικά Τμήματα χρησιμοποίησαν την ΕΒΕ ως εργαλείο για τη μείωση του αριθμού των φοιτητών τους. Το συμφέροντα εδώ είναι συγκρουόμενα. Τα Τμήματα της Αθήνας και Θεσσαλονίκης θέλουν να μειώσουν τον αριθμό των φοιτητών τους και τα Τμήματα της περιφέρειας ψάχνουν φοιτητές στην προσπάθειά τους να μην κλείσουν. Η χρήση της ΕΒΕ ως εργαλείο ρύθμισης του αριθμού των φοιτητών τους δείχνει το λόγο που η ΕΒΕ απέτυχε. Αντί να εξασφαλίζει το μίνιμουμ επίπεδο γνώσεων που οφείλουν να έχουν οι φοιτητές για να σπουδάσουν ένα επιστημονικό αντικείμενο, που υποτίθεται ότι είναι ο λόγος της καθιέρωσής της, χρησιμοποιείται ως εργαλείο ρύθμισης του αριθμού των εισακτέων.
Για να το πούμε καθαρά: Το επίπεδο των γνώσεων των φοιτητών για να σπουδάσουν ένα επιστημονικό αντικείμενο δεν μπορεί να είναι διαφορετικό, ανάλογα με την πόλη που βρίσκεται το Τμήμα. Για να σπουδάσει κάποιος μαθηματικά οι ελάχιστες γνώσεις που πρέπει να έχει δεν μπορεί να είναι άλλες αν σπουδάζει μαθηματικά στην Πάτρα και άλλες αν σπουδάζει μαθηματικά στην Κρήτη. Συνεπώς οι συντελεστές για τις ΕΒΕ πρέπει να είναι ίδιοι για τα αντίστοιχα Τμήματα όπως και οι συντελεστές βαρύτητας. Και πάλι το Υπουργείο Παιδείας το επιτρέπει, αρκεί να έρθουν σε συνεννόηση τα Τμήματα μεταξύ τους. Αν, βέβαια, το Υπουργείο Παιδείας δεν εισακούει τις προτάσεις τους για τον αριθμό των εισακτέων καταλήγουμε στη χρήση του συντελεστή της ΕΒΕ για τη μείωση του αριθμού των φοιτητών.
Στον πίνακα βλέπουμε τις κενές θέσεις στα Τμήματα Μαθηματικών. Στη Θεσσαλονίκη οι κενές θέσεις είναι περισσότερες από τους φοιτητές. Στην Αθήνα είναι σχεδόν ίδιες. Στα Γιάννενα είχαν μόλις 32 επιτυχόντες σε 242 θέσεις! Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη επέλεξαν συντελεστή για την ΕΒΕ 1,2 τον ανώτερο δυνατό, στα Γιάννενα 1,05 και στα άλλα Τμήματα 0,8, το χαμηλότερο δυνατό.
Η Σύνοδος θεωρεί ότι οι Θετικές Επιστήμες έχουν ιδιαίτερη σημασία στον χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς και ένα κομβικό ρόλο στην τεχνολογική και αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Πολύ σωστά. Έχουν απόλυτο δίκιο οι Κοσμήτορες. Το πρόβλημα είναι ότι σε λίγο καιρό δεν θα έχουν καθόλου φοιτητές και κανείς δεν βλέπω να νοιάζεται γι’ αυτό. Οι υποψήφιοι του 2ου Πεδίου, στο οποίο εντάσσονται οι θετικές σχολές μειώνονται συνεχώς. Οι υποψήφιοι θεωρούν ότι τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία αποτελούν μία τριάδα πολύ δύσκολων μαθημάτων. Προτιμούν το 4ο Πεδίο που έχει ευκολότερα μαθήματα και οδηγεί και στις σχολές της πληροφορικής. Η μείωση του αριθμού των υποψηφίων από το 2ο Πεδίο σε συνδυασμό με την επιλογή των συντελεστών ΕΒΕ έφερε τις κενές θέσεις. Οι συντελεστές της ΕΒΕ δεν άλλαξαν για το 2024, που σημαίνει ότι τα πράγματα θα είναι χειρότερα στις προσεχείς Πανελλαδικές Εξετάσεις. Και ενώ η χώρα έχει μεγάλη ανάγκη από αποφοίτους σχολών STEM θα αφήσουμε τις σχολές χωρίς φοιτητές.
www.stadiodromia.gr