Μία πρώτη εκτίμηση για τις αιτίες του δυστυχήματος στο Μάλεμε Χανίων, όπου κατέπεσε χθες στη θαλάσσια περιοχή ελαφρύ μονοκινητήριο αεροσκάφος, με αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους οι δύο επιβαίνοντες, επιχειρεί ο εμπειρογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων Παντελής Φραγκούλης.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο κ. Φραγκούλης απαρίθμησε μια σειρά λαθών και παραλείψεων.
- Αρχικά έκανε λόγο λάθος και κακό σχεδιασμό της πτήσης. Όπως εξήγησε, τα αεροπλάνα αυτά πετούν μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας. Όταν όμως το αεροπλάνο έφτασε στα Χανιά, ήταν ήδη νύχτα.
- Παράλληλα, όπως ανέφερε, τα αεροπλάνα αυτά είναι υπερελαφρά και ο χειριστής τους πρέπει να έχει άδεια χειριστού υπερελαφρών αεροπλάνων.
- Επιπλέον, βασικό είναι όταν πετούν πάνω από θάλασσα, και οι δύο χειριστές πρέπει να φορούν σε όλη τη διάρκεια της πτήσης ατομικό σωσίβιο.
«Δεν ξέρω αν τηρήθηκαν όλα αυτά τα μέτρα προκειμένου αυτή η πτήση να τερματιστεί ασφαλώς», είπε χαρακτηριστικά.
Ερωτηθείς ποιος έδωσε άδεια να πετάξει το μονοκινητήριο στη διάρκεια της νύχτας- δεδομένου ότι πετούν μόνο στη διάρκεια της ημέρας- απάντησε ότι όλα τα αεροσκάφη υποβάλλουν σχέδιο πτήσεως το οποίο είναι στην κρίση του χειριστή. «Δεν μπορεί να του πει κανένας να μην πετάξει», ανέφερε σημειώνοντας ότι εφόσον έχει άδεια χειριστή υπερελαφρών αεροπλάνων είναι υπεύθυνος των πράξεών του.
«Συνεπώς ήταν λάθος χειρισμός του χειριστή και του συνεπιβάτη να φύγουνε και να μην καθορίσουν την ώρα προσγείωσης για ένα πολύ μεγάλο ταξίδι που έκαναν, σε πτήση άνω των 2,5 ωρών, και να φτάσουν στα Χανιά νύχτα», συμπλήρωσε. «Δεν ξέρω εάν ο χειριστής είχε εμπειρία να πετάξει νύχτα», ανέφερε επίσης.
Σε άλλη ερώτηση, για το αν το αεροδρόμιο του Μάλεμε είχε φώτα προσγείωσης, ο κ. Φραγκούλης απάντησε ότι το συγκεκριμένο αεροδρόμιο είναι στρατιωτικό και δεν επιτρέπεται να προσγειωθείς εάν δεν υπάρχει σχετική άδεια.
Όπως είπε, ο σχεδιασμός προέβλεπε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο των Χανίων αλλά ο χειριστής προχώρησε σε αλλαγή σχεδίου πτήσεως και επέλεξε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο του Μάλεμε.
Κληθείς να σχολιάσει εάν έκανε αλλαγή σχεδίου πτήσης ή μπερδεύτηκε, ο κ. Φραγκούλης σημείωσε ότι εφόσον πέρασε πάνω από το αεροδρόμιο του Μάλεμε και πήγε από την θάλασσα για να προσγειωθεί το πιθανό είναι ότι σκόπευε να προσγειωθεί στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο. Πρόσθεσε μάλιστα ότι υπάρχουν πληροφορίες πως το αεροσκάφος περίμεναν στο αεροδρόμιο του Μάλεμε άνθρωποι του χειριστή, «άρα έχει κάνει αλλαγή σχεδίου πτήσεως».
«Όλα αυτά δείχνουν μία προχειρότητα. Πρέπει κάποια στιγμή όλοι οι χειριστές που ασχολούνται με την ιδιωτική πτήση να λαμβάνουν πιο σοβαρά την πτήση όταν κρίνεται η ζωή τους και η ζωή των άλλων», συνέχισε, επαναλαμβάνοντας πως ήταν μια πολύ κακώς σχεδιασμένη πτήση γιατί έφτασε βράδυ. «Πιθανόν ο άνθρωπος να μην είχε πετάξει ποτέ νύχτα», συμπλήρωσε.
Σε άλλη ερώτηση, εάν είναι πιθανό να έπαθε vertigo, ο κ. Φραγκούλης ανέφερε πως όταν πετάς πάνω από την θάλασσα, την ώρα που αυτά τα αεροπλάνα δεν έχουν όργανα για να πετάνε νύχτα, με μία στροφή που έκανε για να βρει το αεροδρόμιο του Μάλεμε, μέσα από τη θάλασσα, το πιο πιθανό είναι να μην είχε κάποιο σημείο αναφοράς- κάποιον να βλέπει πώς είναι η στάση του αεροπλάνου– και γι’ αυτό το αεροπλάνο βρέθηκε ανάποδα μέσα στη θάλασσα.