Επί έξι εβδομάδες μετά την πρώτη απόρριψη της κάρτας του, ο πρώην ταχυδρόμος Iqeel Ahmed, προσπαθούσε να επικοινωνήσει με το υποκατάστημα της Halifax στο Luton του Bedfordshire, αναζητώντας απαντήσεις. Ο μισθός του 45χρονου από τη Royal Mail κατατίθετο, αλλά οι εντολές πίστωσης ακυρώνονταν, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να πληρώσει τους λογαριασμούς του.
Ο διευθυντής του υποκαταστήματος, του τηλεφώνησε τελικά και του είπε ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ξανά τον λογαριασμό του αν προσκόμιζε -εκ νέου- την ταυτότητά του. Δύο μήνες αφότου ανέκτησε την πρόσβαση στους λογαριασμούς του, τόσο ο Ahmed όσο και η σύζυγός του Iram Khan έλαβαν επιστολές που ανέφεραν ότι η τράπεζα δεν μπορούσε να συνεχίσει τη συνεργασία μαζί τους. Οι λογαριασμοί αποταμίευσης για τα παιδιά του έκλεισαν επίσης.
Αρχικά σκέφτηκε ότι οι επιστολές ήταν απάτη. Θυμάται ότι πήγε στο υποκατάστημα την ημέρα που απενεργοποιήθηκε η κάρτα του ,για να τους ενημερώσει ότι θα πήγαινε οικογενειακές διακοπές στο Μαρόκο και θα χρειαζόταν τα χρήματα.
“Ξέρετε τι λένε, δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά”, δήλωσε σε συνέντευξή του στο Bloomberg. “Και όταν σου συμβαίνει αυτό σκέφτεσαι, μα δεν έκανα τίποτα”
Εκπρόσωπος της Lloyds Banking Group Plc, στην οποία ανήκει η Halifax, δήλωσε ότι δεν μπορούν να σχολιάσουν μεμονωμένες περιπτώσεις εκτός αν τους δοθούν τα προσωπικά στοιχεία του πελάτη. “Τηρούμε όλες τις κανονιστικές και νομικές απαιτήσεις και δεν κλείνουμε έναν λογαριασμό, ούτε εμποδίζουμε το άνοιγμα ενός λογαριασμού, με βάση τις πολιτικές ή προσωπικές πεποιθήσεις ενός πελάτη”, ανέφεραν.
Εκτεταμένη τακτική
Για τις μουσουλμανικές κοινότητες στη Βρετανία, η πρόσβαση σε χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολη.
Από καθυστερήσεις στην υποβολή αιτήσεων και δυσκολίες στο να περάσουν τους ελέγχους εξακρίβωσης, μέχρι ξαφνικές διαγραφές λογαριασμών χωρίς εξήγηση. Το Bloomberg News έχει επικοινωνήσει με πολυάριθμους πελάτες που έχουν ταλαιπωρηθεί με το σύστημα.
Στις αρχές Αυγούστου, το Μουσουλμανικό Συμβούλιο της Βρετανίας ζήτησε να διεξαχθεί αμερόληπτη έρευνα για το αν οι τράπεζες κλείνουν λογαριασμούς δυσανάλογα.
Η κυβέρνηση υποσχέθηκε να εξετάσει το θέμα της κατάργησης των τρραπεζικών λογαριασμών τόσο γενικά όσο και ειδικότερα για τους πολιτικούς, οι οποίοι θεωρούνται από τις τράπεζες ως πιο επικίνδυνοι για ξέπλυμα χρήματος και διαφθορά. Οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί θα είναι σύντομα υποχρεωμένοι να προειδοποιούν τους κατόχους λογαριασμών για την απενεργοποίησή τους, 90 ημέρες νωρίτερα και να αιτιολογούν τη διακοπή τους.
350.000 απενεργοποιήσεις λογαριασμών το 2022
Οι τράπεζες του Ηνωμένου Βασιλείου πάντως γίνονται όλο και πιο πρόθυμες να κλείνουν λογαριασμούς, με σχεδόν 350.000 να έχουν απενεργοποιηθεί το 2022 σε σύγκριση με περίπου 45.000 το 2017, σύμφωνα με στοιχεία της FCA που περιήλθαν στην κατοχή της Mail on Sunday. Πάνω από 1.300 άτομα παραπονέθηκαν για το κλείσιμο του λογαριασμού τους στον χρηματοοικονομικό διαμεσολαβητή πέρυσι. Πολλοί από τους θιγόμενους δεν λαμβάνουν καμία εξήγηση.
Ο Γουασίφ Μαχμούντ, δικηγόρος χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, ασχολείται με πολυάριθμες υποθέσεις τραπεζικών αγωγών που αφορούν περιθωριοποιημένες κοινότητες στη Βρετανία, συμπεριλαμβανομένων των ιδιοκτητών μικρών επιχειρήσεων και των φοιτητών του εξωτερικού. Το debanking έχει εκτεταμένες συνέπειες για τις ομάδες αυτές, οδηγώντας σε έναν φαύλο κύκλο χαμένων ευκαιριών, είπε.
Μεταξύ των πελατών του Μαχμούντ είναι μετανάστες με μουσουλμανικό υπόβαθρο, τους οποίους οι τράπεζες θεωρούν ευάλωτους στο ξέπλυμα χρήματος, είπε
” Η υποψία ξεπλύματος χρήματος έχει γίνει παγίδα, δήλωσε ο Μαχμούντ, προσθέτοντας ότι έχει δει το σύστημα να πλήττει δυσανάλογα άτομα από χαμηλότερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα.
«Μη άτομο αν δεν έχεις τραπεζικό λογαριασμό»
Στη σύγχρονη Βρετανία, “είσαι μη άτομο αν δεν έχεις τραπεζικό λογαριασμό”, δήλωσε ο δικηγόρος.
Η περιορισμένη τραπεζική πρόσβαση για τους μουσουλμάνους δεν είναι νέο ζήτημα. Το 2014, η HSBC αντιμετώπισε επικρίσεις από ομάδες υπεράσπισης των δικαιωμάτων επειδή έκλεισε τους λογαριασμούς των Σύρων προσφύγων, του τζαμιού Finsbury Park και του Ummah Welfare Trust, μεταξύ άλλων.
Ο πάροχος δεδομένων World-Check ζήτησε συγγνώμη και κατέβαλε αποζημίωση ύψους 10.000 λιρών (12.753 δολαρίων) αφού συνέδεσε λανθασμένα το τέμενος και άλλα άτομα με τρομοκρατικές δραστηριότητες.
naftemporiki.gr