Σε κλίμα οδύνης η χώρα συνεχίζει τη μάχη με τα πύρινα μέτωπα, που μένουν ενεργά, αλλά και αναζητεί απαντήσεις για την τραγωδία στην Κάρυστο, όπου η συντριβή Canadair στοίχισε τη ζωή δύο πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ο σμηναγός Χρήστος Μουλάς, 34 ετών, και ο ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης, 27ετών, επιδεικνύοντας ηρωισμό έχασαν τη ζωή τους παλεύοντας να σώσουν ζωές. Η μοιραία πτήση, κατά την οποία το ακροπτερύγιο του Canadair, χτύπησε σε κλαδί δέντρου με αποτέλεσμα να αποκολληθεί ο πλωτήρας, ήρθε αφού είχαν ήδη σβήσει μισό βουνό.
Ο αντιπτέραρχος, Γ. Γερούλης, που ήταν αυτόπτης μάρτυρας της μοιραίας πτήσης, μίλησε στον ΣΚΑΪ.
«Οι πιλότοι έδειξαν ότι είχαν εμπειρία, αποτελεσματικότητα και ψυχή. Ο τρόπος που επιχειρούσαν ήταν αξιοθαύμαστος. Είχαν σχεδόν ολοκληρώσει το έργο τους. Είχαν ήδη σβήσει το μισό βουνό» τόνισε μεταξύ άλλων.
«Αυτό που είδα ήταν μία πολύ χαμηλή πτήση για να είναι αποτελεσματική. Από τη στιγμή που χτύπησε και πήρε κάθετη δεξιά κλήση, δεν μπορούσε να επανέλθει, ήταν μοιραίο το αποτέλεσμα… Σίγουρα προσπάθησαν, αλλά φάνηκε ότι δεν λειτούργησαν τα πηδάλια».
Ο ταξίαρχος ε.α., Μ. Κρασσάς (του οποίου ο γιος ήταν χειριστής στο δεύτερο πυροσβεστικό αεροσκάφος που ακολουθούσε το μοιραίο Canadair) μίλησε στο Open για τις συνθήκες της τραγωδίας.
«Οι δύο πιλότοι προσπάθησαν να κατέβουν χαμηλά για να είναι αποτελεσματικοί στην κατάσβεση. Στη δεξιά στροφή χτύπησε το ακροπτερύγιο και αποκολλήθηκε ο πλωτήρας. Δική μου προσωπική εκτίμηση είναι ότι χτύπησε και τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε. Από εκείνη τη στιγμή το σκάφος ήταν ανεξέλεγκτο» είπε.
Σημείωσε ακόμη ότι η φωτιά και ο πυκνός καπνός δεν επέτρεπε στους χειριστές να δουν τα δέντρα. «Αυτό μου είπε και ο γιος μου, που ακολουθούσε. Δεν μπορούσε να τα δει».
Όπως είπε «είχαν ήδη σβήσει μισό βουνό και αυτή ήταν η τελευταία ρίψη».
Από την πλευρά του o Φαίδων Καραϊωσηφίδης, αεροναυπηγός και εκδότης, σε δηλώσεις του στην ΕΡΤ και στον ΣΚΑΪ τόνισε πως πόρισμα δεν μπορεί να βγει εξ αποστάσεως, ωστόσο υπάρχουν κάποια δεδομένα και προκύπτουν κάποια ερωτήματα. «Το βίντεο αυτό θα μας στοιχειώνει για πάντα, αλλά μας δίνει κάποια στοιχεία».
«Βλέπουμε το προφανές, το αεροπλάνο χτυπάει με το πτερύγιο τις κορυφές των δέντρων. Ήταν όμως η μοναδική ζημία που υπέστη;». Αυτό είναι το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί, όπως είπε.
Παλαιότητα δεν σημαίνει κίνδυνο
Ο κ. Καραϊωσηφίδης είπε το συγκεκριμένο αεροσκάφος ήταν κατασκευής 1977-78 και δεν βρίσκεται σε παραγωγή πια. Ωστόσο, έσπευσε να διευκρινίσει, πως η παλαιότητα δεν σημαίνει κίνδυνο.
«Βγάζουν βλάβες, υπάρχουν προβλήματα υποστήριξης, όπως τα ακριβά ανταλλακτικά. Αλλά ένα αεροπλάνο μπορεί να πετάει όσο υπάρχουν ανταλλακτικά και συντηρείται. Κάθε πρωί που ένας μηχανικός το ελέγχει, το παραδίδει αξιόπλοο» σημείωσε.