Skip to main content

Ναυάγιο στην Πύλο: Τι προβλέπει το διεθνές δίκαιο – Η Μ. Γαβουνέλη στο Naftemporiki TV

Η Μαρία Γαβουνέλη, Καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου Νομικής Πανεπιστημίου Αθηνών – Γενική Διευθύντρια ΕΛΙΑΜΕΠ, στο κανάλι της Ναυτεμπορικής

«Οι κανόνες του διεθνούς δικαίου είναι κανόνες που αφορούν την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, έχουν να κάνουν με την εντολή που δίνεται σε ένα παράκτιο κράτος, στο πιο κοντινό, να επιβλέπει κομμάτια της ανοιχτής θάλασσας για να μπορέσει να παράσχει βοήθεια την ώρα της ανάγκης, είναι η περιοχή έρευνας και διάσωσης. Η διαδικασία αυτή γίνεται μετά από πρόσκληση του πλοίου που βρίσκεται σε κίνδυνο ζωής, ο καπετάνιος προσκαλεί. Αυτή είναι ο φόρμα που προβλέπουν οι διεθνείς συμβάσεις», ανέφερε η Μαρία Γαβουνέλη, Καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου Νομικής Πανεπιστημίου Αθηνών – Γενική Διευθύντρια ΕΛΙΑΜΕΠ, μιλώντας στο κανάλι της Ναυτεμπορικής για το ναυάγιο στην Πύλο.

Στη συνέχεια η κ. Γαβουνέλη ανέφερε πως «όταν έγιναν οι διεθνείς συμβάσεις δεν είχαν υπόψιν περιπτώσεις μεταναστευτικών ροών. Άρα τη λογική του πόσο καθυστερώ ή δεν καθυστερώ ή ποιος αναλαμβάνει την πρωτοβουλία, οι συμβάσεις δεν την προσδιορίζουν. Στην πραγματικότητα αυτό που γίνεται ότι, ανάλογα με τις συνθήκες, αν βλέπεις ένα πλοίο που έχει αναποδογυρίσει και πνίγεται, προφανώς δεν περιμένεις να ρωτήσεις τον καπετάνιο. Αν όμως βλέπεις ένα πλοίο που δεν έχει τη σημαία σου και κυκλοφορεί στην ανοιχτή θάλασσα, τότε κατά το διεθνές δίκαιο δεν μπορείς να το πειράξεις».

Επίσης η κ. Γαβουνέλη υποστήριξε πως «είμαστε στην ανοιχτή θάλασσα, είναι πολύ δύσκολο να παρέμβουμε, για αυτό το λόγο δεν έφυγαν οι άνθρωποι του λιμενικού, έμειναν κοντά, συνήθως τον έλεγχο αυτό δεν τον κάνει κανείς στην ανοιχτή θάλασσα αλλά στο λιμάνι από το οποίο αποπλέει το πλοίο, το πρόβλημα είναι γιατί βρέθηκαν αυτοί οι 700 άνθρωποι σε αυτό το πλοίο, ποιος τους άφησε να φύγουν».

«Οι κανόνες δικαίου έχουν ένα πολύ συγκεκριμένο σενάριο κατά νου και δεν ανταποκρίνονται πλήρως στις απαιτήσεις μιας σύγχρονης μεταφοράς ανθρώπων σε αυτές τις συνθήκες στη θάλασσα, η απάντηση θα ήταν να διορθώσουμε τους κανόνες, για να γίνει όμως αυτό θα χρειαστεί η συναίνεση των κρατών» τόνισε και κατέληξε: «Οι χώρες του Νότου πιέζουν πολύ για μια κοινή πολιτική μετανάστευσης, οι νότιες χώρες πιέζουμε πολύ καιρό για μια ρήτρα υποχρεωτικής αλληλεγγύης, εγώ κρατάω το θετικό σημείο της υποχρεωτικής αλληλεγγύης και χρειάζεται να πιέσουμε πολύ για να προχωρήσουμε».

Διαβάστε επίσης:

Μπορούσε να αποτραπεί η τραγωδία στην Πύλο; Τι ισχύει για τις διασώσεις και τα «δουλεμπορικά»

Ναυάγιο στην Πύλο: Ενήργησε όπως έπρεπε το Λιμενικό; Ο αντιναύαρχος ε.α. Π. Παστουσέας στο Naftemporiki TV