Skip to main content

Ναυάγιο στην Πύλο: Αναπάντητα ερωτήματα για την τραγωδία – «Υπήρξε δόλος από τους διακινητές»

Είτε ζητείται βοήθεια, είτε όχι, είναι στην αρμοδιότητά μας να ανταποκριθούμε, ανέφερε ο ναύαρχος εν αποστρατεία και διεθνής πραγματογνώμονας Νίκος Σπανός στο Naftemporiki TV

Την εκτίμηση πως υπήρξε δόλος από τους ίδιους τους διακινητές για το πολύνεκρο ναυάγιο σε διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου εξέφρασε ο ναύαρχος εν αποστρατεία και διεθνής πραγματογνώμονας Νίκος Σπανός, μιλώντας στο κανάλι της Ναυτεμπορικής.

Ο Ν. Σπανός χαρακτήρισε πλωτό νεκροταφείο το σκάφος που μετέφερε τους μετανάστες, εκτιμώντας ότι πολλοί επιβαίνοντες ενδέχεται να ήταν κλειδωμένοι στο εσωτερικό του πλοίου, ενώ επεσήμανε πως είτε ζητείται βοήθεια, είτε όχι, είναι στην αρμοδιότητά μας να ανταποκριθούμε, από τη στιγμή που περιστατικό σημειώθηκε στο FIR Αθηνών. Όπως τόνισε, το περιστατικό έπρεπε να αντιμετωπιστεί με πιο μεγάλο επαγγελματισμό.

Είπε επίσης ότι το σκάφος δεν είναι εύκολο να εντοπιστεί στον βυθό, ενώ σημείωσε ότι δεν αξιοποιήθηκε μεγάλο ναυαγοσωστικό πλοίο που υπήρχε στην Πύλο και στάθηκε στην ανάγκη δημιουργίας ναυαγοσωστικών σταθμών για τη διαχείριση ανάλογων περιστατικών.

«Τραγωδία που έχουμε να αντιμετωπίσουμε από το 2015»

Ο Ν. Σπανός μίλησε για τραγωδία που έχουμε να αντιμετωπίσουμε χρόνια, από το ναυάγιο της Λαμπεντούζα το 2015. Ανέφερε επίσης ότι «τις διαδρομές τις γνωρίζουμε, το πώς λειτουργούν οι παράνομοι διακινητές», σημειώνοντας ότι πλοία διακινητών αναχωρούν από τρία σημεία στη Λιβύη, ένα από τα οποία είναι το Τομπρούκ.

«Είναι τρία σημεία στη Λιβύη. Από ένα από αυτά ξεκίνησε το σκάφος περίπου τρεις μέρες πριν εις γνώση της Frontex που ενημέρωσε τις ιταλικές αρχές, οι οποίες ενημέρωσαν με τη σειρά τους τις ελληνικές, δεδομένου ότι το πλοίο μπήκε στο FIR Αθηνών» σημείωσε.

«Παρέκκλινε την αρχικής του πορείας»

Ο Ν. Σπανός επεσήμανε ότι το σκάφος, ενώ είχε πορεία για Ιταλία, βρέθηκε νοτιοδυτικά της Πύλου εντός FIR Αθηνών. «Όπως φαίνεται παρέκκλινε της αρχικής του πορείας» σημείωσε και πρόσθεσε ότι «η διαδρομή από Τομπρούκ προς Ιταλία είναι εκτός FIR Αθηνών».

Σημείωσε επιπλέον ότι το σκάφος είχε διανύσει 300 ναυτικά μίλια και έμεναν άλλα 200 για να φτάσει στην Ιταλία. Δεδομένου ότι βρισκόταν στη θάλασσα επί τουλάχιστον τρεις μέρες, οι επιβαίνοντας σε αυτό ήταν ταλαιπωρημένοι.

«Πλωτό νεκροταφείο – Πολλοί στο εσωτερικό του πλοίου, ενδεχομένως κλειδωμένοι»

«Το σκάφος δεν ήταν αξιόπλοο. Πρόκειται για σκάφη που αντί να τα πηγαίνουν για σκραπ, είναι πλωτά νεκροταφεία» σημείωσε. «Από ό,τι ξέρω και καταλαβαίνω, και από την εμπειρία μου, πρέπει να υπήρχε πάρα πολύ μεγάλος πληθυσμός στο εσωτερικό του πλοίου, οι οποίοι μπορεί να ήταν και κλειδωμένοι» πρόσθεσε, συμπληρώνοντας ότι ο αριθμός των επιβαινόντων παραμένει αδιευκρίνιστος.

Είπε επιπλέον ότι το σκάφος δεν είναι εύκολο να εντοπιστεί στον βυθό. «Θέλει μεγάλη εξειδίκευση και πολλά μέσα για να εντοπιστεί ένα τέτοιο σκάφος σε τόσο μεγάλο βύθισμα» τόνισε.

Ναυάγιο στην Πύλο: Εντολή Ντογιάκου για εποπτεία των ερευνών

«Στην αρμοδιότητά μας να δοθεί βοήθεια»

«Από τη στιγμή που έχουμε αναλάβει το περιστατικό, είμαστε υποχρεωμένοι να το φέρουμε εις πέρας» σημείωσε και τόνισε ότι «εμείς ενημερωθήκαμε χθες το πρωί. Οφείλαμε και ήμασταν στο περιστατικό». Εξέφρασε πάντως την εκτίμηση ότι έπρεπε να το αντιμετωπίσουμε με πιο μεγάλο επαγγελματισμό.

«Είχε μπουνάτσα που ήταν θετικό, είχε όμως έναν μεγάλο αριθμό μεταναστών» τόνισε και συμπλήρωσε ότι είτε ζητείται βοήθεια, είτε όχι, επρόκειτο για ένα σκάφος ακυβέρνητο, με τόσο κόσμο, μέσα στο FIR Αθηνών.

Ερωτηθείς αν πρέπει να παρέχεται βοήθεια σε περίπτωση που δεν ζητείται, είπε: «Φυσικά, είναι στην αρμοδιότητά μας. Είναι σαν να μου λέτε είμαι στην παραλία, πνίγεται κάποιος και δεν τον βοηθάω επειδή δεν το ζητάει».

«Αυτοί παίρνουν οδηγίες από τους λαθροδιακινητές. Εμείς βλέπουμε όμως ότι κινδυνεύουν, είναι ένα σκάφος με μηχανική βλάβη ή έμεινε από καύσιμα. Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα πρέπει να πάει σε ασφαλές αγκυροβόλιο, καλώντας ρυμουλκά μεγάλα που μπορούν να το ρυμουλκήσουν και να το προστατεύσουν. Τα δικά μας τα πλοιάρια και τα παραπλέοντα πλοία δεν μπορούν να κάνουν αυτή τη δουλειά» εξήγησε, επισημαίνοντας ότι «μία επιχείρηση έχει και τις δικές της ιδιαιτερότητες».

Πύλος: «Αρνούνταν πεισματικά να τους βοηθήσουμε» – Γιατί δεν επενέβη νωρίτερα το Λιμενικό

«Υπήρχε μεγάλο ναυαγοσωστικό που δεν έχει μπει στον επιχειρησιακό σχεδιασμό»

Ο Ν. Σπανός επεσήμανε εξάλλου ότι στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης και στα τοπικά σχέδια για έκτακτα συμβάντα υπάρχουν κάποια σκάφη που μπορούν να συνδράμουν.

Σημείωσε ότι το ναυάγιο ήταν μακριά, εκτός της εμβέλειας κάποιων σκαφών. «Όμως στην Πύλο υπήρχε ένα μεγάλο ναυαγοσωστικό το οποίο έμαθα σήμερα ότι δεν έχει μπει στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της Πολιτείας. Αυτό το σκάφος, τελευταίας τεχνολογίας, θα μπορούσε να ήταν εκεί, ήταν έτοιμο, μέχρι νοσοκομείο έχει μέσα, μπορεί να φιλοξενήσει πάνω από 400-500 άτομα και να τα περιθάλψει» τόνισε και συμπλήρωσε: «Αλλά και στην άλλη περίπτωση, οποιοδήποτε ναυαγοσωστικό ή ρυμουλκό θα μπορούσε να συγκρατήσει το σκάφος να μην πάρει κλίση και βρεθεί στη θάλασσα».

«Πιστεύω ότι κάποιος άνοιξε μια βάνα»

Ο Ν. Σπανός εξέφρασε την εκτίμηση ότι «κάποιος άνοιξε μία βάνα εκτάκτου ανάγκης στο μηχανοστάσιο με αποτέλεσμα το σκάφος να γεμίσει νερό και να πάρει κλίση. Αυτή την εντύπωση έχω από την εμπειρία μου».

«Εγώ πιστεύω ότι υπήρξε δόλος από τους ίδιους τους διακινητές» υπογράμμισε και τόνισε ότι λόγω του βάρους του, το σκάφος βυθίστηκε σε μικρό διάστημα. Όπως τόνισε, όσοι ήταν στο κατάστρωμα μπορούσαν να σωθούν, πέφτοντας στη θάλασσα. «Οι υπόλοιποι που ήταν κάτω, κλειδωμένοι, δεν μπορούσαν να βγουν στην επιφάνεια» επεσήμανε και συμπλήρωσε: «Αν θέλετε την προσωπική μου άποψη, είναι πολύ δύσκολο να βρούμε πλέον διασωθέντες».

Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο να προκλήθηκε μεγάλος κυματισμός από άλλο πλοίο, είπε ότι «για να γίνει μεγάλος κυματισμός πρέπει να υπάρχει μεγάλο πλοίο με μεγάλη ταχύτητα που να μπορεί να επηρεάσει το σκάφος. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι τέτοιο».

Επεσήμανε εξάλλου ότι τα περιστατικά αυτά χρήζουν ιδιαίτερης επιχειρησιακής μεταχείρισης και κατάλληλο εξοπλισμό. «Αυτό τον εξοπλισμό η Ελλάδα σε ικανοποιητικό βαθμό τον έχει αλλά πρέπει να εξοπλιστούμε περαιτέρω. Πρέπει να φτιάξουμε ναυαγοσωστικούς σταθμούς» τόνισε, ενώ στάθηκε στην ανάγκη συνεργασίας μεταξύ όλων των γειτονικών χωρών.

naftemporiki.gr

Διαβάστε επίσης:

Ναυάγιο στην Πύλο: Το χρονικό της τραγωδίας