Αρκετοί υποψήφιοι στοχεύουν σε υψηλές βαθμολογίες για να πετύχουν το στόχο τους. Αν σε ένα μάθημα δεν πιάσουν το βαθμολογικό στόχο που έθεσαν απογοητεύονται και θεωρούν ότι απέτυχαν. Κάποιοι, μάλιστα, σκέφτονται να κάνουν τους άρρωστους και να πάνε στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου. Δεν είναι πάντα έτσι τα πράγματα.
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων. Θα πετύχουν σε ένα τμήμα αυτοί που θα συγκεντρώσουν τα περισσότερα μόρια για το συγκεκριμένο τμήμα, από όσους περάσουν το όριο της ΕΒΕ. Σκοπός δεν είναι, λοιπόν, να γράψει ο υποψήφιος άριστα˙ σκοπός είναι να γράψει καλύτερα από τους άλλους υποψηφίους για να εισαχθεί στη σχολή που επιθυμεί. Πρόκειται για μια ανταγωνιστική διαδικασία.
Κάποιες φορές αποδεικνύεται καλύτερο να γράψει ένας υποψήφιος 15 παρά να γράψει 17 ή ακόμη και 19. Στον πίνακα συγκεντρώσαμε μερικά τέτοια παραδείγματα. Ας τα μελετήσουμε. Το 2022 στα Αρχαία Ελληνικά 3107 υποψήφιοι έγραψαν πάνω από 15, ενώ το 2018 2949 υποψήφιοι έγραψαν πάνω από 17. Το 15 του 2022 ήταν ισοδύναμο με το 17 του 2018, αφού ο ίδιος αριθμός υποψηφίων έγραψε πάνω από 15 το 2022 και πάνω από 17 το 2018.
Στα Μαθηματικά της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Επιστημών όσοι έγραψαν πάνω από 15 το 2016 ήταν τόσοι όσοι έγραψαν πάνω από 17 το 2021. Και σ’ αυτό το παράδειγμα το 15 έχει την ίδια αξία με το 17.
Στη Χημεία το 2016 έγραψαν 6.466 υποψήφιοι πάνω από 19, ενώ το 2020 μόλις 5665 υποψήφιοι έγραψαν πάνω από 15. Εδώ προτιμότερο ήταν το 15 από το 19, αφού αυτοί που έγραψαν πάνω από 15 το 2020 ήταν 801 λιγότεροι από όσους έγραψαν πάνω από 19 το 2016.
Στα Μαθηματικά τον Οικονομικών ήταν καλύτερο το 15 το έτος 2017 από το 18 το 2021, αφού πάνω από 15 έγραψαν 517 υποψήφιοι, ενώ πάνω από 18 έγραψαν 644 υποψήφιοι.
Στην Οικονομία το 2017 πάνω από 15 έγραψαν 6528 υποψήφιοι, ενώ το 2021 πάνω από 18 έγραψαν 6528 υποψήφιοι.
Υπάρχουν και άλλα παρόμοια παραδείγματα που μας δείχνουν ότι ο βαθμός είναι κάτι σχετικό στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Δεν έχει τόση σημασία το 19, όσο το να γράψεις καλύτερα από τους άλλους όσο χαμηλός και αν είναι αυτός ο βαθμός. Αν γράψεις χαμηλή βαθμολογία και γράψουν και οι άλλοι χαμηλά, τότε θα περνάς την ΕΒΕ, καθώς αυτή εξαρτάται από το μέσο όρο όλων των γραπτών όλων των υποψηφίων. Συνεπώς δεν μπορούμε να γνωρίζουμε την ώρα της εξέτασης, αν ο βαθμός που θα γράψουμε θα είναι αρκετός για να πετύχουμε το στόχο μας. Η δική μας επίδοση θα συγκριθεί με την επίδοση των άλλων υποψηφίων και θα εισαχθεί αυτός που έγραψε καλύτερα. Σκοπός μας δεν είναι να γράψουμε καλά. Σκοπός μας είναι να γράψουμε καλύτερα από τους άλλους. Αυτό δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε ούτε την ώρα που γράφουμε, ούτε όταν δούμε τις απαντήσεις μετά την εξέταση.
Μια πρώτη ιδέα θα πάρουμε όταν ανακοινωθούν τα στατιστικά των βαθμών των υποψηφίων στο τέλος Ιουνίου. Και πάλι, όμως, δεν μπορούμε να καταλάβουμε πολλά πράγματα, διότι το Υπουργείο Παιδείας δεν ανακοινώνει την κατανομή των μέσων όρων των υποψηφίων˙ πόσοι υποψήφιοι, δηλαδή, έγραψαν μέσο όρο μεταξύ 15 και 16 στο πρώτο Πεδίο, για παράδειγμα. Εκεί μία σύγκριση με τα περσινά στοιχεία θα επέτρεπε την εξαγωγή κάποιων συμπερασμάτων. Δεν δημοσιεύτηκαν, όμως, πέρυσι τέτοια στοιχεία, οπότε και να δημοσιευτούν φέτος δεν θα μπορεί να γίνει σύγκριση. Τα μόνα στοιχεία που δημοσιεύονται κάθε χρόνο είναι οι επιδόσεις των υποψηφίων σε κάθε μάθημα χωριστά. Είναι πολύ δύσκολο να βγάλουμε συμπέρασμα με τα στοιχεία ανά μάθημα, διότι στο ένα μάθημα γράφουν οι υποψήφιοι καλύτερα από την προηγούμενη χρονιά και την άλλη γράφουν χειρότερα. Ψυχραιμία, λοιπόν, αυτό είναι το ζητούμενο μέχρι το τέλος των εξετάσεων. Στόχος μας δεν είναι να γράψουμε 20. Στόχος μας είναι να γράψουμε όσο καλύτερα μπορούμε.
www.stadiodromia.gr