Skip to main content

Πανελλαδικές: Το κλειδί για την ΕΒΕ είναι ο μέσος όρος

Τι μπορεί να κάνει ένας υποψήφιος που αναμένει βαθμολογία μικρότερη του 14,5 σε μέσο όρο, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να δηλώσει κάποια από τα Τμήματα που θέλει και είχαν πέρυσι κενές θέσεις;

Οι υποψήφιοι με μέσο όρο κάτω από 14,5 δεν μπορούν να δηλώσουν όλα τα τμήματα στο Μηχανογραφικό τους, διότι δεν περνούν το όριο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Για κάποια τμήματα δεν έχει στην πράξη καμία σημασία, αφού έχουν βάση πάνω από 17.000 μόρια με συνέπεια είτε τις δηλώσει ένας υποψήφιος είτε όχι να μην εισαχθεί σ’ αυτά τα τμήματα.

Υπάρχουν, όμως, 156 Τμήματα στα οποία έμειναν κενές θέσεις λόγω της ΕΒΕ, το 34,51%, των τμημάτων, που είχαν κενές θέσεις, διότι οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι δεν πέρασαν το όριο της ΕΒΕ για να έχουν δικαίωμα να τις δηλώσουν. Μη βιαστείτε να σκεφτείτε ότι πρόκειται για τμήματα σε απομακρυσμένες περιοχές με χαμηλή ζήτηση, λόγω περιορισμένου ενδιαφέροντος από τους υποψηφίους.

2.060 θέσεις φοιτητών έμειναν κενές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Κάποια από αυτά τα Τμήματα, με τις κενές θέσεις, είναι πολύ αξιόλογα. 12 Τμήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, 13 Τμήματα στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, και από 1 Τμήμα στο Μετσόβιο, το Πάντειο, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Φυσικά πολλές κενές θέσεις είχαμε και σε Πανεπιστήμια της Περιφέρειας: 12 Τμήματα του Πανεπιστημίου Πατρών, 7 Τμήματα του Πανεπιστημίου Κρήτης, 4 Τμήματα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 7 Τμήματα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου και ο κατάλογος είναι μακρύς. Κενές θέσεις είχαμε και στη Σχολή Ευελπίδων, τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και τη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών του Στρατού.

Τα αντικείμενα σπουδών περιλαμβάνουν μεγάλη ποικιλία: Φιλολογία, Ιστορία και Αρχαιολογία, Φιλοσοφία, Αρχιτέκτονες, Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς και Μηχανικούς Υπολογιστών, Χημικούς Μηχανικούς, Μηχανολόγους Μηχανικούς, Μαθηματικών, Φυσικών, Φυσικοθεραπείας, Νοσηλευτικής, Διοίκησης Επιχειρήσεων, Λογιστικής και Χρηματοοικονομικών, Πλοιάρχους και Μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού και φυσικά τις Στρατιωτικές που προαναφέραμε. Πρόκειται για σχολές με πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα.

Στον πίνακα μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα 64 τμήματα που είχαν ΕΒΕ μεγαλύτερη του 10 και είχαν 3.619 κενές θέσεις. Σε κάποια από αυτά τα τμήματα της λίστας απαιτούνται και ειδικά μαθήματα για την εισαγωγή, οπότε υπάρχει και η ΕΒΕ των ειδικών μαθημάτων, που δυσκολεύει την εισαγωγή, όπως οι ξένες φιλολογίες και η Αρχιτεκτονική.

Από τα 156 Τμήματα της λίστας των Τμημάτων με κενές θέσεις τα 64 απαιτούν μέσο όρο πάνω από 10 για να μπορεί να τα δηλώσει ο υποψήφιος. Αν ένας υποψήφιος ξεπεράσει το σκόπελο της ΕΒΕ και καταφέρει να δηλώσει κάποια από τα Τμήματα που είχαν κενές θέσεις, τότε θα περάσει οπωσδήποτε, αφού έμειναν κενές θέσεις. Φυσικά αυτά είναι τα περσινά στοιχεία, αλλά και φέτος η κατάσταση αναμένεται ίδια για τους υποψηφίους.

Τι μπορεί να κάνει ένας υποψήφιος που αναμένει βαθμολογία μικρότερη του 14,5 σε μέσο όρο, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να δηλώσει κάποια από τα Τμήματα που θέλει και είχαν πέρυσι κενές θέσεις; Μα να προσέξει το μέσο όρο των 4 μαθημάτων, αφού αυτός αποτελεί το κριτήριο για να ξεπεράσει το φράγμα της ΕΒΕ. Ο μέσος όρος επηρεάζεται από τις ακραίες τιμές. Μια πολύ κακή επίδοση σε ένα μάθημα ρίχνει πολύ το μέσο όρο. Αντίθετα μια πολύ καλή επίδοση σε ένα μάθημα μπορεί να ανεβάσει θεαματικά τον μέσο όρο. Συνεπώς προσπαθήστε στο χρόνο που απομένει να ρίξετε το βάρος σας στο μάθημα ή τα μαθήματα που μπορούν πιο εύκολα να σας δώσουν πολλές μονάδες. Απαιτεί πολύ μεγάλη προσπάθεια να βελτιώσεις το βαθμό σου στα Μαθηματικά κατά 3 μονάδες. Είναι πιο εύκολο να το κάνεις στην Οικονομία, για παράδειγμα.

Διαβάζουμε, λοιπόν, όλα τα μαθήματα και, ανάλογα με τους στόχους μας, ρίχνουμε το βάρος μας εκεί που πρέπει. Αν προσπαθούμε να ξεπεράσουμε το όριο της ΕΒΕ διαβάζουμε τα μαθήματα που μπορεί να ανεβάσουν το μέσο όρο μας. Αν στοχεύουμε σε κάποια από τις περιζήτητες σχολές προσπαθούμε να καλύψουμε τα κενά στα μαθήματα που δεν είμαστε τόσο καλοί, ώστε να πάρουμε και από αυτά τα μαθήματα πολλά μόρια για να συγκεντρώσουμε τα περισσότερα δυνατά μόρια. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε τη διαφορετική βαρύτητα που έχει κάθε μάθημα, που μπορεί να μας δώσει σε κάποια τμήματα περισσότερα μόρια.

Αυτό διαφέρει από τμήμα σε τμήμα, ακόμη και σε τμήματα του ίδιου επιστημονικού αντικειμένου. Στα τμήματα Νομικής, για παράδειγμα, στην Αθήνα και την Κομοτηνή και τα τέσσερα μαθήματα είναι ισότιμα, ενώ στη Νομική Θεσσαλονίκης η Νέα Ελληνική Γλώσσα και τα Αρχαία Ελληνικά έχουν συντελεστή 30%, έναντι 20% των δύο άλλων μαθημάτων. Συνεπώς δεν έχει νόημα να διαβάσουμε κάποια μαθήματα περισσότερο από κάποια άλλα προκειμένου να εκμεταλλευτούμε τα επιπλέον μόρια που μπορεί να πάρουμε αν στοχεύουμε στη Νομική. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τις Ιατρικές. Μόνο το τμήμα της Πάτρας διαφοροποιεί τους συντελεστές. Σε όλα τα άλλα και τα 4 μαθήματα είναι ισότιμα. Ας βγάλουμε, λοιπόν, από την εξίσωση των μορίων τους συντελεστές βαρύτητας για να μην κάνουμε το πράγμα πιο πολύπλοκο.

Πανελλαδικές 2022: Τμήματα με ΕΒΕ>10 και κενές θέσεις
ΌνομαΊδρυμαΠεδίοΕΒΕΚενές
Θέσεις
Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών – Μηχανικών Γεωπληροφορικής (Αθήνα)ΕΜΠ214,2520
Αεροδιαστημικής Επιστήμης και Τεχνολογίας  (Ψαχνά Ευβοίας)ΕΚΠΑ210,6834
Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων και Γεωργικής Μηχανικής (Αθήνα)Γεωπονικό Παν.2&311,8719
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Πάτρα)Παν. Πάτρας215,3365
Βαλκανικών Σλαβ. Και Ανατολικών Σπουδών (Θεσσαλονίκη)Παν. Μακεδ.1&412,5444
Βιοϊατρικών Επιστημών (Θεσσαλονίκη)Διεθνές Παν. Ελλάδας314,4314
Γεωλογίας  και Γεωπεριβάλλοντος (Αθήνα)ΕΚΠΑ211,2834
Γεωλογίας (Πάτρα)Παν. Πάτρας210,0961
Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας (Αιγάλεω)Παν. Δυτ. Αττικής2&411,1551
Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας (Ψαχνά Ευβοίας)ΕΚΠΑ410,459
Διοίκησης Επιχειρήσεων (Αιγάλεω)Παν. Δυτ. Αττικής412,5443
Διοίκησης Οργανισμών, Μάρκετινγκ και Τουρισμού (Θεσσαλονίκη)Διεθνές Παν. Ελλάδας411,598
Διοίκησης Τουρισμού (Αιγάλεω)Παν. Δυτ. Αττικής411,0412
Εκπαιδευτικών Μηχανολόγων Μηχανικών (Μαρούσι)ΑΣΠΑΙΤΕ210,0912
Εκπαιδευτικών Πολιτικών Μηχανικών (Μαρούσι)ΑΣΠΑΙΤΕ210,0950
Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας (Θεσσαλονίκη)Διεθνές Παν. Ελλάδας314,4311
Ευελπίδων (ΣΣΕ) – Όπλα Γεν. ΣειράΣτρατ. Σχολές214,25139
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών (Ξάνθη)ΔΠΘ214,2572
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (Κοζάνη)Παν. Δυτ. Μακεδ.214,25127
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (Χανιά)Πολ. Κρήτης214,253
Θεατρικών Σπουδών (Πάτρα)Παν. Πάτρας110,168
Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Θεσσαλονίκη)ΑΠΘ113,6259
Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Ιωάννινα)Παν. Ιωαννίνων110,22111
Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Κόρινθος)Παν. Πελ/νήσου110,7856
Λογιστικής και Πληροφοριακών Συστημάτων (Θεσσαλονίκη)Διεθνές Παν. Ελλάδας411,527
Λογοθεραπείας (Πάτρα)Παν. Πάτρας313,8339
Μαθηματικών (Αθήνα)ΕΚΠΑ214,2530
Μαθηματικών (Θεσσαλονίκη)ΑΠΘ214,2537
Μαθηματικών (Ιωάννινα)Παν. Ιωαννίνων212,47174
Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής (Ιωάννινα)Παν. Ιωαννίνων214,25162
Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής (Πάτρα)Παν. Πάτρας214,2566
Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης (Χανιά)Πολ. Κρήτης2&412,5418
Μηχανολόγων Μηχανικών (Αιγάλεω)Παν. Δυτ. Αττικής213,1826
Μηχανολόγων Μηχανικών (Κοζάνη)Παν. Δυτ. Μακεδ.214,2534
Μονίμων Υπαξιωματικών Στρατού (ΣΜΥ) – Όπλα  Γεν. ΣειράΣτρατ. Σχολές211,8742
Μουσικών Σπουδών (Αθήνα)ΕΚΠΑ1&2&3&410,5922
Μουσικών Σπουδών (Θεσσαλονίκη)ΑΠΘ1&2&3&410,5920
Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ) Μάχιμοι Γεν. ΣειράΣτρατ. Σχολές214,2516
Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών (Χίος)Παν. Αιγαίου410,45102
Νοσηλευτικής (Αιγάλεω)Παν. Δυτ. Αττικής313,2372
Νοσηλευτικής (Διδυμότειχο)Διεθνές Παν. Ελλάδας312,03109
Νοσηλευτικής (Τρίπολη)Παν. Πελ/νήσου310,8371
Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης (Αθήνα)Πάντειο412,5428
Οικονομικών Επιστημών (Πάτρα)Παν. Πάτρας412,5454
Οικονομικών Επιστημών (Ρέθυμνο)Παν. Κρήτης411,5105
Οικονομικών Επιστημών (Τρίπολη)Παν. Πελ/νήσου410,456
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (Φλώρινα)Παν. Δυτ. Μακεδ.1&2&3&410,453
Πληροφορικής (Καβάλα)Διεθνές Παν. Ελλάδας2&411,577
Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων (Κόρινθος)Παν. Πελ/νήσου111,9268
Πολιτικών Μηχανικών (Πάτρα)Παν. Πάτρας214,258
Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών (Αθήνα)ΕΚΠΑ111,3566
Φιλολογίας  (Καλαμάτα)Παν. Πελ/νήσου110,2287
Φιλολογίας (Αθήνα)ΕΚΠΑ113,6297
Φιλολογίας (Θεσσαλονίκη)ΑΠΘ113,6295
Φιλολογίας (Ιωάννινα)Παν. Ιωαννίνων110,2265
Φιλολογίας (Πάτρα)Παν. Πάτρας111,3532
Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής (Θεσσαλονίκη)ΑΠΘ113,62103
Φιλοσοφίας (Αθήνα)ΕΚΠΑ112,4956
Φυσικής (Ηράκλειο)Παν. Κρήτης212,4766
Φυσικής (Θεσσαλονίκη)ΑΠΘ214,2529
Φυσικής (Ιωάννινα)Παν. Ιωαννίνων212,47148
Φυσικής (Πάτρα)Παν. Πάτρας211,8756
Φυσικοθεραπείας (Λαμία)Παν. Θεσσαλίας314,4349
Χημικών Μηχανικών (Κοζάνη)Παν. Δυτ. Μακεδ.214,2542
Σύνολο3619
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

www.stadiodromia.gr