Οι υποψήφιοι με μέσο όρο κάτω από 14,5 δεν μπορούν να δηλώσουν όλα τα τμήματα στο Μηχανογραφικό τους, διότι δεν περνούν το όριο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Για κάποια τμήματα δεν έχει στην πράξη καμία σημασία, αφού έχουν βάση πάνω από 17.000 μόρια με συνέπεια είτε τις δηλώσει ένας υποψήφιος είτε όχι να μην εισαχθεί σ’ αυτά τα τμήματα.
Υπάρχουν, όμως, 156 Τμήματα στα οποία έμειναν κενές θέσεις λόγω της ΕΒΕ, το 34,51%, των τμημάτων, που είχαν κενές θέσεις, διότι οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι δεν πέρασαν το όριο της ΕΒΕ για να έχουν δικαίωμα να τις δηλώσουν. Μη βιαστείτε να σκεφτείτε ότι πρόκειται για τμήματα σε απομακρυσμένες περιοχές με χαμηλή ζήτηση, λόγω περιορισμένου ενδιαφέροντος από τους υποψηφίους.
2.060 θέσεις φοιτητών έμειναν κενές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Κάποια από αυτά τα Τμήματα, με τις κενές θέσεις, είναι πολύ αξιόλογα. 12 Τμήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, 13 Τμήματα στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, και από 1 Τμήμα στο Μετσόβιο, το Πάντειο, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Φυσικά πολλές κενές θέσεις είχαμε και σε Πανεπιστήμια της Περιφέρειας: 12 Τμήματα του Πανεπιστημίου Πατρών, 7 Τμήματα του Πανεπιστημίου Κρήτης, 4 Τμήματα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 7 Τμήματα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου και ο κατάλογος είναι μακρύς. Κενές θέσεις είχαμε και στη Σχολή Ευελπίδων, τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και τη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών του Στρατού.
Τα αντικείμενα σπουδών περιλαμβάνουν μεγάλη ποικιλία: Φιλολογία, Ιστορία και Αρχαιολογία, Φιλοσοφία, Αρχιτέκτονες, Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς και Μηχανικούς Υπολογιστών, Χημικούς Μηχανικούς, Μηχανολόγους Μηχανικούς, Μαθηματικών, Φυσικών, Φυσικοθεραπείας, Νοσηλευτικής, Διοίκησης Επιχειρήσεων, Λογιστικής και Χρηματοοικονομικών, Πλοιάρχους και Μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού και φυσικά τις Στρατιωτικές που προαναφέραμε. Πρόκειται για σχολές με πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα.
Στον πίνακα μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα 64 τμήματα που είχαν ΕΒΕ μεγαλύτερη του 10 και είχαν 3.619 κενές θέσεις. Σε κάποια από αυτά τα τμήματα της λίστας απαιτούνται και ειδικά μαθήματα για την εισαγωγή, οπότε υπάρχει και η ΕΒΕ των ειδικών μαθημάτων, που δυσκολεύει την εισαγωγή, όπως οι ξένες φιλολογίες και η Αρχιτεκτονική.
Από τα 156 Τμήματα της λίστας των Τμημάτων με κενές θέσεις τα 64 απαιτούν μέσο όρο πάνω από 10 για να μπορεί να τα δηλώσει ο υποψήφιος. Αν ένας υποψήφιος ξεπεράσει το σκόπελο της ΕΒΕ και καταφέρει να δηλώσει κάποια από τα Τμήματα που είχαν κενές θέσεις, τότε θα περάσει οπωσδήποτε, αφού έμειναν κενές θέσεις. Φυσικά αυτά είναι τα περσινά στοιχεία, αλλά και φέτος η κατάσταση αναμένεται ίδια για τους υποψηφίους.
Τι μπορεί να κάνει ένας υποψήφιος που αναμένει βαθμολογία μικρότερη του 14,5 σε μέσο όρο, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να δηλώσει κάποια από τα Τμήματα που θέλει και είχαν πέρυσι κενές θέσεις; Μα να προσέξει το μέσο όρο των 4 μαθημάτων, αφού αυτός αποτελεί το κριτήριο για να ξεπεράσει το φράγμα της ΕΒΕ. Ο μέσος όρος επηρεάζεται από τις ακραίες τιμές. Μια πολύ κακή επίδοση σε ένα μάθημα ρίχνει πολύ το μέσο όρο. Αντίθετα μια πολύ καλή επίδοση σε ένα μάθημα μπορεί να ανεβάσει θεαματικά τον μέσο όρο. Συνεπώς προσπαθήστε στο χρόνο που απομένει να ρίξετε το βάρος σας στο μάθημα ή τα μαθήματα που μπορούν πιο εύκολα να σας δώσουν πολλές μονάδες. Απαιτεί πολύ μεγάλη προσπάθεια να βελτιώσεις το βαθμό σου στα Μαθηματικά κατά 3 μονάδες. Είναι πιο εύκολο να το κάνεις στην Οικονομία, για παράδειγμα.
Διαβάζουμε, λοιπόν, όλα τα μαθήματα και, ανάλογα με τους στόχους μας, ρίχνουμε το βάρος μας εκεί που πρέπει. Αν προσπαθούμε να ξεπεράσουμε το όριο της ΕΒΕ διαβάζουμε τα μαθήματα που μπορεί να ανεβάσουν το μέσο όρο μας. Αν στοχεύουμε σε κάποια από τις περιζήτητες σχολές προσπαθούμε να καλύψουμε τα κενά στα μαθήματα που δεν είμαστε τόσο καλοί, ώστε να πάρουμε και από αυτά τα μαθήματα πολλά μόρια για να συγκεντρώσουμε τα περισσότερα δυνατά μόρια. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε τη διαφορετική βαρύτητα που έχει κάθε μάθημα, που μπορεί να μας δώσει σε κάποια τμήματα περισσότερα μόρια.
Αυτό διαφέρει από τμήμα σε τμήμα, ακόμη και σε τμήματα του ίδιου επιστημονικού αντικειμένου. Στα τμήματα Νομικής, για παράδειγμα, στην Αθήνα και την Κομοτηνή και τα τέσσερα μαθήματα είναι ισότιμα, ενώ στη Νομική Θεσσαλονίκης η Νέα Ελληνική Γλώσσα και τα Αρχαία Ελληνικά έχουν συντελεστή 30%, έναντι 20% των δύο άλλων μαθημάτων. Συνεπώς δεν έχει νόημα να διαβάσουμε κάποια μαθήματα περισσότερο από κάποια άλλα προκειμένου να εκμεταλλευτούμε τα επιπλέον μόρια που μπορεί να πάρουμε αν στοχεύουμε στη Νομική. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τις Ιατρικές. Μόνο το τμήμα της Πάτρας διαφοροποιεί τους συντελεστές. Σε όλα τα άλλα και τα 4 μαθήματα είναι ισότιμα. Ας βγάλουμε, λοιπόν, από την εξίσωση των μορίων τους συντελεστές βαρύτητας για να μην κάνουμε το πράγμα πιο πολύπλοκο.
Πανελλαδικές 2022: Τμήματα με ΕΒΕ>10 και κενές θέσεις | ||||
Όνομα | Ίδρυμα | Πεδίο | ΕΒΕ | Κενές Θέσεις |
Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών – Μηχανικών Γεωπληροφορικής (Αθήνα) | ΕΜΠ | 2 | 14,25 | 20 |
Αεροδιαστημικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Ψαχνά Ευβοίας) | ΕΚΠΑ | 2 | 10,68 | 34 |
Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων και Γεωργικής Μηχανικής (Αθήνα) | Γεωπονικό Παν. | 2&3 | 11,87 | 19 |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Πάτρα) | Παν. Πάτρας | 2 | 15,33 | 65 |
Βαλκανικών Σλαβ. Και Ανατολικών Σπουδών (Θεσσαλονίκη) | Παν. Μακεδ. | 1&4 | 12,54 | 44 |
Βιοϊατρικών Επιστημών (Θεσσαλονίκη) | Διεθνές Παν. Ελλάδας | 3 | 14,43 | 14 |
Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος (Αθήνα) | ΕΚΠΑ | 2 | 11,28 | 34 |
Γεωλογίας (Πάτρα) | Παν. Πάτρας | 2 | 10,09 | 61 |
Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας (Αιγάλεω) | Παν. Δυτ. Αττικής | 2&4 | 11,15 | 51 |
Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας (Ψαχνά Ευβοίας) | ΕΚΠΑ | 4 | 10,45 | 9 |
Διοίκησης Επιχειρήσεων (Αιγάλεω) | Παν. Δυτ. Αττικής | 4 | 12,54 | 43 |
Διοίκησης Οργανισμών, Μάρκετινγκ και Τουρισμού (Θεσσαλονίκη) | Διεθνές Παν. Ελλάδας | 4 | 11,5 | 98 |
Διοίκησης Τουρισμού (Αιγάλεω) | Παν. Δυτ. Αττικής | 4 | 11,04 | 12 |
Εκπαιδευτικών Μηχανολόγων Μηχανικών (Μαρούσι) | ΑΣΠΑΙΤΕ | 2 | 10,09 | 12 |
Εκπαιδευτικών Πολιτικών Μηχανικών (Μαρούσι) | ΑΣΠΑΙΤΕ | 2 | 10,09 | 50 |
Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας (Θεσσαλονίκη) | Διεθνές Παν. Ελλάδας | 3 | 14,43 | 11 |
Ευελπίδων (ΣΣΕ) – Όπλα Γεν. Σειρά | Στρατ. Σχολές | 2 | 14,25 | 139 |
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών (Ξάνθη) | ΔΠΘ | 2 | 14,25 | 72 |
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (Κοζάνη) | Παν. Δυτ. Μακεδ. | 2 | 14,25 | 127 |
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (Χανιά) | Πολ. Κρήτης | 2 | 14,25 | 3 |
Θεατρικών Σπουδών (Πάτρα) | Παν. Πάτρας | 1 | 10,1 | 68 |
Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Θεσσαλονίκη) | ΑΠΘ | 1 | 13,62 | 59 |
Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 1 | 10,22 | 111 |
Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Κόρινθος) | Παν. Πελ/νήσου | 1 | 10,78 | 56 |
Λογιστικής και Πληροφοριακών Συστημάτων (Θεσσαλονίκη) | Διεθνές Παν. Ελλάδας | 4 | 11,5 | 27 |
Λογοθεραπείας (Πάτρα) | Παν. Πάτρας | 3 | 13,83 | 39 |
Μαθηματικών (Αθήνα) | ΕΚΠΑ | 2 | 14,25 | 30 |
Μαθηματικών (Θεσσαλονίκη) | ΑΠΘ | 2 | 14,25 | 37 |
Μαθηματικών (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 2 | 12,47 | 174 |
Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 2 | 14,25 | 162 |
Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής (Πάτρα) | Παν. Πάτρας | 2 | 14,25 | 66 |
Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης (Χανιά) | Πολ. Κρήτης | 2&4 | 12,54 | 18 |
Μηχανολόγων Μηχανικών (Αιγάλεω) | Παν. Δυτ. Αττικής | 2 | 13,18 | 26 |
Μηχανολόγων Μηχανικών (Κοζάνη) | Παν. Δυτ. Μακεδ. | 2 | 14,25 | 34 |
Μονίμων Υπαξιωματικών Στρατού (ΣΜΥ) – Όπλα Γεν. Σειρά | Στρατ. Σχολές | 2 | 11,87 | 42 |
Μουσικών Σπουδών (Αθήνα) | ΕΚΠΑ | 1&2&3&4 | 10,59 | 22 |
Μουσικών Σπουδών (Θεσσαλονίκη) | ΑΠΘ | 1&2&3&4 | 10,59 | 20 |
Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ) Μάχιμοι Γεν. Σειρά | Στρατ. Σχολές | 2 | 14,25 | 16 |
Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών (Χίος) | Παν. Αιγαίου | 4 | 10,45 | 102 |
Νοσηλευτικής (Αιγάλεω) | Παν. Δυτ. Αττικής | 3 | 13,23 | 72 |
Νοσηλευτικής (Διδυμότειχο) | Διεθνές Παν. Ελλάδας | 3 | 12,03 | 109 |
Νοσηλευτικής (Τρίπολη) | Παν. Πελ/νήσου | 3 | 10,83 | 71 |
Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης (Αθήνα) | Πάντειο | 4 | 12,54 | 28 |
Οικονομικών Επιστημών (Πάτρα) | Παν. Πάτρας | 4 | 12,54 | 54 |
Οικονομικών Επιστημών (Ρέθυμνο) | Παν. Κρήτης | 4 | 11,5 | 105 |
Οικονομικών Επιστημών (Τρίπολη) | Παν. Πελ/νήσου | 4 | 10,45 | 6 |
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (Φλώρινα) | Παν. Δυτ. Μακεδ. | 1&2&3&4 | 10,45 | 3 |
Πληροφορικής (Καβάλα) | Διεθνές Παν. Ελλάδας | 2&4 | 11,5 | 77 |
Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων (Κόρινθος) | Παν. Πελ/νήσου | 1 | 11,92 | 68 |
Πολιτικών Μηχανικών (Πάτρα) | Παν. Πάτρας | 2 | 14,25 | 8 |
Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών (Αθήνα) | ΕΚΠΑ | 1 | 11,35 | 66 |
Φιλολογίας (Καλαμάτα) | Παν. Πελ/νήσου | 1 | 10,22 | 87 |
Φιλολογίας (Αθήνα) | ΕΚΠΑ | 1 | 13,62 | 97 |
Φιλολογίας (Θεσσαλονίκη) | ΑΠΘ | 1 | 13,62 | 95 |
Φιλολογίας (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 1 | 10,22 | 65 |
Φιλολογίας (Πάτρα) | Παν. Πάτρας | 1 | 11,35 | 32 |
Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής (Θεσσαλονίκη) | ΑΠΘ | 1 | 13,62 | 103 |
Φιλοσοφίας (Αθήνα) | ΕΚΠΑ | 1 | 12,49 | 56 |
Φυσικής (Ηράκλειο) | Παν. Κρήτης | 2 | 12,47 | 66 |
Φυσικής (Θεσσαλονίκη) | ΑΠΘ | 2 | 14,25 | 29 |
Φυσικής (Ιωάννινα) | Παν. Ιωαννίνων | 2 | 12,47 | 148 |
Φυσικής (Πάτρα) | Παν. Πάτρας | 2 | 11,87 | 56 |
Φυσικοθεραπείας (Λαμία) | Παν. Θεσσαλίας | 3 | 14,43 | 49 |
Χημικών Μηχανικών (Κοζάνη) | Παν. Δυτ. Μακεδ. | 2 | 14,25 | 42 |
Σύνολο | 3619 | |||
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης |
www.stadiodromia.gr