Την αναγκαιότητα επαρκούς στελέχωσης των αεροπορικών Αρχών των αεροδρομίων της ΑΠΑ ή της ΥΠΑ, «προκειμένου να επιτελείται πραγματικά και επί της ουσίας το εποπτικό και κανονιστικό έργο για την ασφάλεια των Ελλήνων πολιτών», επαναλαμβάνει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αερολιμενικών (ΠΣΑΥΠΑ).
Όπως σημειώνει, «το μοντέλο Καραμανλή, μιας πολύ περιορισμένης “αθηνοκεντρικής δομής” της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), αντί για το μοντέλο ενός αποκεντρωμένου πραγματικού συστήματος ελέγχου εκεί που απαιτείται ο έλεγχος, στα αεροδρόμια, είναι αποδεδειγμένα αποτυχημένο. Η απουσία κρατικού ελεγκτικού μηχανισμού στα αεροδρόμια είναι αντίθετη με την ασφάλεια του πολίτη, των αερομεταφορών και γενικότερα του δημοσίου συμφέροντος και ασφαλώς είναι σίγουρο ότι δεν εξυπηρετεί τους επιβάτες και τους εργαζόμενους, ούτε και το καλό της χώρας μας».
Οι αερολιμενικοί δηλώνουν πως «θεωρήσαμε ότι διδάχτηκε η κυβέρνηση από τον άδικο χαμό των παιδιών στα Τέμπη και αποφάσισε να ενισχύσει με κατάλληλο αριθμό προσωπικού αλλά και με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, τους ελεγκτικούς κρατικούς μηχανισμούς στους αερολιμένες για την ασφάλεια του πολίτη.
Ακούστηκε πρόσφατα εντός του 2023, στη συζήτηση της Βουλής για τον νόμο περί Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (Ν. 5014/2023), η πρόταση, τόσο από όλα τα κόμματα της Βουλής εκτός του κυβερνώντος, όσο και από φορείς καλεσμένους στη Βουλή, να επανασυσταθούν οι τοπικές Αεροπορικές Αρχές των Αεροδρομίων στα πλαίσια της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, όπως άλλωστε προβλέπονται και στις Συμβάσεις του Ελληνικού Κράτους με τους ιδιώτες διαχειριστές τους (π.χ. Fraport Greece) και να στελεχωθεί η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας με το κατάλληλα εκπαιδευμένο και αρμόδιο προσωπικό που ήδη υπηρετεί στα αεροδρόμια αυτά στις υπό κατάργηση Αρχές σύμφωνα με το Ν. 4757/20.
Στη νησιωτική Ελλάδα των 40 αεροδρομίων, η σημερινή κυβέρνηση χρειάζεται μόνο 172 εργαζόμενους και σήμερα, σχεδόν 3 χρόνια μετά την ψήφιση του Νόμου 4757/20, δεν έχει ούτε 100.
Πόση ακόμη προχειρότητα και ανευθυνότητα να περιμένουμε για θέματα που αφορούν το δημόσιο συμφέρον και την ασφάλεια των πολιτών και της πολιτικής αεροπορίας;» διερωτώνται.
«Αντί λοιπόν, να εφαρμοστεί το αυτονόητο, που άλλωστε ζήταγε σύσσωμη, όλη η αντιπολίτευση, δηλαδή, να στελεχωθεί η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας με το κατάλληλα εκπαιδευμένο και αρμόδιο προσωπικό που ήδη υπηρετεί στα αεροδρόμια στις υπό κατάργηση Αρχές, στον Νόμο 5039/23 για τη στήριξη των συγγενών και θυμάτων των Τεμπών προβλέφθηκαν 25 προεκλογικές μετατάξεις άσχετων στο άρθρο 72, που ήρθαν να προστεθούν σε άλλο παλαιότερο άρθρο 51 του Ν. 4757/20 του υπουργού Καραμανλή, που επίσης προέβλεπε πραγματοποίηση άλλων 25 μετατάξεων άσχετων με την ασφάλεια των πτήσεων στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, παίζοντας με την ασφάλεια των Ελλήνων πολιτών και της Πολιτικής Αεροπορίας και στον απόηχο του πορίσματος των Τεμπών που αναφέρεται σε έλλειψη προσωπικού ειδικών προσόντων καθώς και σε ελλιπή και ανεπαρκή εκπαίδευση, μεταξύ άλλων.
Απόλυτη ειρωνεία και προσβολή προς τη μνήμη των θυμάτων, να εμπεριέχονται τέτοια άρθρα ακριβώς στον Νόμο για τη στήριξη των συγγενών και θυμάτων των Τεμπών, που ανεβάζουν τον αριθμό των άσχετων σε αυτή την εξειδικευμένη Αρχή Αεροπορικής Ασφαλείας σε 50 άτομα, δηλαδή το 40% του προσωπικού να είναι άσχετοι εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και της ασφάλειας των Πολιτών. Δυστυχώς, τίποτα από τις
χαμένες ψυχές των παιδιών μας στα Τέμπη δεν άγγιξε την κυβερνητική πολιτική για την
αεροπορική ασφάλεια, αφού δεν σταμάτησε εκεί.
Δεκαεπτά ημέρες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, ο διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας εκδίδει έγγραφο που απαγορεύει οποιαδήποτε άσκηση εποπτικών και προανακριτικών αρμοδιοτήτων από τις αεροπορικές Αρχές των αεροδρομίων.
Έναν μήνα σχεδόν μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, ο διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας εκδίδει έγγραφο που απαγορεύει οποιαδήποτε άσκηση ελέγχου ιστορικού για τους εργαζόμενους στους αερολιμένες από τις αεροπορικές Αρχές των αεροδρομίων.
Λίγο περισσότερο από ένα μήνα μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, ο διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας υπογράφει πρωτόκολλο συνεργασίας με την Ελληνική Αστυνομία, όπου η Ελληνική Αστυνομία «αναλαμβάνει να παρέχει την αναγκαία συνδρομή στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας ως προανακριτικής Αρχής, ώστε να διασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση η έγκαιρη, εμπρόθεσμη, άρτια και κατά προτεραιότητα υλοποίηση των σχετικών καθηκόντων και υποχρεώσεών της». Αλήθεια, τι είδους επιμόρφωση έχει η Αστυνομία σε αεροπορική ασφάλεια και νομοθεσία για να συνδράμει ως προανακριτική Αρχή σε τέτοιου είδους συμβάντα;» αναρωτιέται, μεταξύ άλλων, ο ΠΣΑΥΠΑ.
«Εμείς, που αποτελούμε μια εξειδικευμένη επιστημονική μονάδα αεροπορικής ασφάλειας, δεν ξεχνάμε και δεν θα ξεχάσουμε ποτέ, ούτε τους χαμένους συνανθρώπους μας, ούτε τις προειδοποιήσεις και τις κραυγές αγωνίας των συναδέλφων από τους σιδηροδρόμους, ούτε την αναλγησία της κυβέρνησης. Γιατί βλέπουμε τι έρχεται, με την ανεξέλεγκτη δράση των ιδιωτών στα αεροδρόμια. Και είναι καθήκον μας και θα συνεχίσουμε με τις παρεμβάσεις μας στη Βουλή, αλλά και δεν θα σταματήσουμε να ενημερώνουμε τα μέσα μαζικής ενημέρωσης».