Τα πλεονεκτήματα της κροατικής οικονομίας τόνισε ο προϊστάμενος του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας της Ελλάδας στο Ζάγκρεμπ, Μιχάλης Χαροκόπος, κατά την διάρκεια ενημερωτικής παρουσίασης στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας.
Ο κ. Χαροκόπος, κάλεσε τις ελληνικές επιχειρήσεις να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στην Κροατία, αναφέροντας ως ατού, την πρόσφατη είσοδό της στην ευρωζώνη που αναμένεται να διευκολύνει τις συναλλαγές με την Ελλάδα, την έλλειψη δασμών και τελωνειακών ελέγχων, την αυξητική τάση στο κατά κεφαλήν εισόδημα, το ανεπτυγμένο τραπεζικό σύστημα, τον αυξανόμενος τουρισμός (το 2022 ξεπέρασε τα 15 εκ. αφίξεις), το ενδιαφέρον για την μεσογειακή διατροφή και την ύπαρξη κοινών δικτύων διανομής με γειτονικές χώρες, όπως η Βοσνία Ερζεγοβίνη και η Σλοβενία.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε σε τρεις κλάδους της κροατικής αγοράς, που παρουσιάζουν ειδικό ενδιαφέρον για εξαγωγές από τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις: τρόφιμα και κατασκευές, δομικά υλικά και πληροφορική – επικοινωνίες.
Αναλυτικότερα στον κλάδο των τροφίμων, ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης της δαπάνης για το διάστημα 2022-2026, αναμένεται να φτάσει το 4% και η δαπάνη από 7,1 δις ευρώ θα φτάσει τα 8,1 δις. ευρώ. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, θα μπορούσαν να εξάγουν προϊόντα λόγω της αυξημένης ζήτησης, όπως σνακ και έτοιμα γεύματα προς κατανάλωση, φρούτα, αλλά και κατεψυγμένα σφολιατοειδή, όπως πίτες, τυρόπιτες κ.ά.
Στον κλάδο των κατασκευών και των δομικών υλικών, ο κ. Χαροκόπος επισήμανε, ότι υλοποιούνται πολυάριθμα έργα αποκατάστασης κτιρίων μετά τους σεισμούς του 2020 και υπάρχει μεγάλη ζήτηση σε δομικά υλικά. Ακόμη, πραγματοποιούνται ανακαινίσεις κτιρίων, με στόχο την αναβάθμιση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων, λόγω της αύξησης των τιμών ενέργειας. Παράλληλα, υλοποιούνται σημαντικά δημόσια έργα, ειδικά στον τομέα των σιδηροδρομικών υποδομών.
Στον κλάδο, που αφορά τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, η μέση ετήσια ανάπτυξη την περίοδο 2022- 2026, ανέρχεται σε ετήσια βάση σε 6,4% με την δαπάνη να ανέρχεται σε 2,4 δισ. ευρώ το 2026. Σημειώνεται ότι άνω του 30% των κροατικών επιχειρήσεων παρέχουν την επιλογή του ηλεκτρονικού εμπορίου, όταν το 2018 το συγκεκριμένο ποσοστό δεν ξεπερνούσε το 18%. Ο κ. Χαροκόπος, κατέταξε στους τομείς με σημαντικές ευκαιρίες για επιχειρήσεις του συγκεκριμένου κλάδου, τις τηλεπικοινωνίες, τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, την υγειονομική περίθαλψη και το λιανεμπόριο.