Skip to main content

Τα «μυστικά» του επαγγελματικού προσανατολισμού: Πώς μπορούν οι νέοι να επιλέξουν το επάγγελμα που τους ταιριάζει

Οι δεξιότητες-«κλειδιά» στην αγορά εργασίας - Τι πρέπει να προσέξουν οι μαθητές και οι νέοι: Ο επιστημονικός υπεύθυνος της Career Gate μιλάει στη Naftemporiki TV

Για τα «μυστικά» του επαγγελματικού προσανατολισμού και τις παραμέτρους που θα πρέπει να λάβουν υπ’ όψιν οι μαθητές και οι νέοι στην επιλογή των σπουδών και κατ’ επέκταση της επαγγελματικής διαδρομής που θα ακολουθήσουν μίλησε στο κανάλι της «Ναυτεμπορικής» ο Θανάσης Λέλες, επιστημονικός υπεύθυνος της Career Gate.

Ο κ. Λέλες παρατήρησε πως σε ό,τι αφορά τις επαγγελματικές μας επιλογές η αγορά εργασίας έχει αλλάξει ριζικά  και σε αυτό έχει συντελέσει σημαντικά η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών που έχει επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίον δουλεύουμε.

«Το 52% των μαθητών στην Ελλάδα δεν έχει καμία πρόσβαση στον επαγγελματικό προσανατολισμό»

«Είναι γεγονός ότι ο εργασιακός χώρος έχει μετασχηματιστεί σημαντικά. Oι αλλαγές αυτές δεν πρέπει να μας αγχώνουν και να μας φοβίζουν. Αντίθετα ίσως αποδειχτούν ευεργετικές για τη συνέχεια της ζωής μας τόσο σε επαγγελματικό επίπεδο, όσο και στην κοινωνική μας ζωή» ανέφερε.

Όπως σημείωσε, είναι σημαντικό να αποκτήσουμε δεξιότητες που θα μας είναι χρήσιμες καθ’ όλη τη διάρκεια της πορείας μας και σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να βοηθήσουμε τα παιδιά και τους νέους, καθώς «ο επαγγελματικός προσανατολισμός δεν είναι γνώριμος στους μαθητές». Επικαλέστηκε μάλιστα στοιχεία έρευνας του ΟΑΣΑ που φανερώνει ότι το 52% των μαθητών στη χώρα μας δεν έχει καμία πρόσβαση στον επαγγελματικό προσανατολισμό.

«Θα πρέπει εμείς να τους δείξουμε τους κατάλληλους δρόμους προκειμένου να κάνουν τις σωστές επιλογές σπουδών και επαγγελμάτων. Το βασικό στοιχείο που πρέπει να δείξουμε στα παιδιά είναι να προσπαθήσουν να βρουν τις κλίσεις, τις δεξιότητες, αλλά και τα ενδιαφέροντά τους» εξήγησε ο κ. Λέλες.

Οι δεξιότητες-«κλειδιά» στην αγορά εργασίας

Όπως σημείωσε, «οι δεξιότητες που πρέπει να έχουμε και θα μας βοηθήσουν στην αγορά εργασίας έχουν να κάνουν με στοιχεία όπως η αυτογνωσία, η επικοινωνία, η εξοικείωση με την τεχνολογία, η ευελιξία στις αλλαγές της αγοράς εργασίας, το πώς μπορούμε να διαχειριστούμε κάποιες πληροφορίες, η συνεργασία με τους συναδέλφους και η δημιουργικότητα».

«Σημαντικό να βρουν οι μαθητές αυτό που τους ταιριάζει»

«Ακούμε συχνά για τα ‘επαγγέλματα του μέλλοντος’. Το σημαντικό όμως είναι να βρει ένα παιδί τι είναι αυτό που πραγματικά του ταιριάζει μέσα από κάποιες μεγάλες επαγγελματικές κατηγορίες. Στη συνέχεια αυτό που θα το βοηθήσει για να μπορέσει να κάνει την κατάλληλη επιλογή είναι η δια βίου εκπαίδευση. Αυτό που πρέπει να δώσουμε στα παιδιά να καταλάβουν, είναι να βρουν αυτό που τους ταιριάζει» τόνισε.

Όπως είπε η ιδανική ηλικία για να γίνει αυτό είναι από 15 -16 ετών (Τρίτη Γυμνασίου – πρώτη Λυκείου), κατά την οποία τα παιδιά έρχονται στην πρώτη σημαντική απόφαση μέσα από το εκπαιδευτικό κομμάτι σχετικά με την επιλογή επιστημονικού πεδίου και τις επιλογές σπουδών που θα ακολουθήσουν.

Υπογράμμισε ακόμη τον ρόλο που διαδραματίζει το σχολείο, επισημαίνοντας πως «πολλές φορές τα παιδιά αποφασίζουν για τις σπουδές που θα ακολουθήσουν με βάση τα αγαπημένα τους μαθήματα». «Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να συζητήσουμε μαζί τους, καθώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι μαθητές κάνουν επιλογές που στηρίζονται στην αποφυγή κάποιων μαθημάτων, ενώ αυτό που πραγματικά θα έπρεπε να διαλέξουν είναι τι είναι αυτό που τους ταιριάζει» παρατήρησε.

naftemporiki.gr