*Ειδικού συνεργάτη
Τα τελευταία 25 χρόνια έχουν γίνει αρκετά δυστυχήματα σε οδικές σήραγγες της Ευρώπης με πολλά θύματα και μεγάλες ζημιές. Ένα απ’ αυτά έγινε στην σήραγγα του Mont Blanc την 24η Μαρτίου 1999. Προκλήθηκε από πυρκαγιά σε φορτηγό αυτοκίνητο, που μετέφερε αλεύρι και μαργαρίνη. Από την υψηλή θερμοκρασία που αναπτύχθηκε (1.000ο C) και τους καπνούς έχασαν την ζωή τους 39 άτομα.
Την 29η Μαΐου1999 στην σήραγγα Tauern της Αυστρίας ξέσπασε πυρκαγιά μετά από σύγκρουση φορτηγού με οχήματα. Από τους καπνούς και την υψηλή θερμοκρασία έχασαν τη ζωή τους 12 άτομα.
Την 6η Αυγούστου 2001 στην σήραγγα Gleinalm ης νότιας Αυστρίας, πέντε Ολανδοί κάηκαν ζωντανοί κατά τη σύγκρουση δύο αυτοκινήτων.
Στη σήραγγα του Gotthard της Ελβετίας, την 24η Οκτωβρίου 2001, έχασαν την ζωή τους 11 άτομα σε σύγκρουση δύο φορτηγών, που ανεφλέγησαν.
Στην ίδια σήραγγα την 13η Μαρτίου 2012 βελγικό πούλμαν με μαθητές προσέκρουσε στο τοίχωμα, με αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους 22 παιδιά. Ακόμη την 13η Δεκεμβρίου 2017 στη σήραγγα αυτή αυτοκίνητο Ι.Χ. μπήκε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και συγκρούσθηκε με φορτηγό. Αποτέλεσμα 2 νεκροί.
Η χώρα μας μέχρι το 1999 είχε ελάχιστες οδικές σήραγγες με την πλέον γνωστή σήραγγα του Αρτεμισίου μήκους 1360 μ. Σήμερα υπάρχουν αρκετές οδικές σήραγγες, οι σημαντικότερες των οποίων είναι: Σήραγγα Tεμπών Τ1 μήκους 2 χλμ, Τεμπών Τ2 μήκους 6 χλμ, Πλαταμώνα Τ3 (3 χλμ), Αγ. Κωνσταντίνου (2,5 χλμ), Καστανιάς (2.22 χλμ), Όθρυος (3χλμ), Δρίσκου(4,6 χλμ),Παναγοπούλας (4 χλμ), Μετσόβου (3,5 χλμ), Δωδώνης (3.36 χλμ), Κλόκοβας (3 χλμ) και Κατερίνης μήκους 1100μ.
Θέμα χρόνου το δυστύχημα
Το να συμβεί δυστύχημα σε κάποια από τις σήραγγες αυτές σύμφωνα με τον νόμο του Μέρφι (ό,τι μπορεί να πάει στραβά, θα πάει στραβά), είναι θέμα χρόνου. Κατά συνέπεια για να ελαχιστοποιηθεί αυτή η πιθανότητα πρέπει να τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας, που αφορούν τη λειτουργία και τη χρήση των σηράγγων.
Τα μέτρα αυτά αναφέρονται σε άρθρο του πρώην Διευθυντή Τροχαίας Α.Ε.Α. Ταξιάρχου Ανδρέα Κορδολαίμημε τίτλο «Οδηγώντας σε σήραγγες ….δεν πατάμε γκάζι». Εντελώς απαραίτητο είναι να διασφαλίζεται η άριστη λειτουργία των συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας μέσω καμερών, ανίχνευσης καυσαερίων,φωτισμού, πυρόσβεσης, σηματοδότησης, εξαερισμού, επικοινωνίας κ.λ.π. Εξίσου σημαντικό όμως, είναι ο επί τόπου έλεγχος της ταχύτητος και του τρόπου κυκλοφορίας των οχημάτων μέσα στην σήραγγα.
Συνήθως το όριο ταχύτητος είναι 80 χλμ. και απαγορεύεται η υπέρβαση, η αλλαγή λωρίδος και η στάθμευση χωρίς να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Εδώ χρειάζεται αυστηρότητα, δηλαδή χρήση ηχητικού σήματος μέσω μεγαφώνου, που θα προειδοποιεί τους οδηγούς με την είσοδο τους στη σήραγγα για τους κανόνες που πρέπει να τηρούν και αφαίρεση πινακίδων επί τόπου στην έξοδο της σήραγγος σε περίπτωση παραβιάσεως αυτών των κανόνων. Έτσι μόνο θα ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα ατυχήματος μέσα στη σήραγγα, που είναι βέβαιο ότι –αν συμβεί- θα θρηνήσουμε πολλά θύματα…