Χιονοστιβάδα προβλημάτων καλείται να διαχειριστεί η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με τη νέα διοίκηση του ΟΣΕ, μετά το τραγικό δυστύχημα, το οποίο ανέδειξε την παθογένεια του κρατικού φορέα διαχείρισης του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η αβεβαιότητα για την επαναλειτουργία του δικτύου παραμένει, με το σχέδιο της επιστροφής στην κανονικότητα να εξελίσσεται σε δύο στάδια. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρώτο στάδιο θα αφορά βραχυπρόθεσμα μέτρα για τη σταδιακή επαναλειτουργία των τρένων. Το δεύτερο στάδιο θα εξελιχθεί από τον Σεπτέμβριο, με την έναρξη της πλήρους λειτουργίας της τηλεδιοίκησης στην κεντρική διπλή γραμμή.
H κυβέρνηση, με τη συμφωνία των σιδηροδρομικών, όπως διαπιστώθηκε κατά τη συνάντησή τους με τον Γιώργο Γεραπετρίτη την Πέμπτη, επείγεται να επανεκκινήσει, καθώς οι πιέσεις, τόσο από εργαζόμενους που χρησιμοποιούν τον σιδηρόδρομο όσο και από τον εμπορικό κόσμο, είναι ισχυρές για επαναλειτουργία.
Στο πλαίσιο αυτό, συζητήθηκε με τους εργαζόμενους η επανέναρξη του προαστιακού της Αθήνας, στον οποίο υπάρχει πλήρης τηλεδιοίκηση, όπως και η επαναλειτουργία των εμπορευματικών τρένων, καθώς είναι ορατός ο κίνδυνος να καταβληθούν ρήτρες για αδυναμία εκτέλεσης συμβολαίων μεταφοράς προϊόντων.
Εδώ και δεκατρείς ημέρες οι εργαζόμενοι που χρησιμοποιούν τον προαστιακό κινούνται με άλλα μέσα για να μεταβούν στην εργασία τους, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται σε σημαντικό βαθμό οικονομικά. Πάντως, για τις υπεραστικές επιβατικές μεταφορές θεωρείται ότι ο κόσμος θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να εμπιστευτεί ξανά τα τρένα της Hellenic Train.
Στην κυβέρνηση ρίχνουν το βάρος τους στην ασφάλεια των δρομολογίων, παρότι σε αυτή τη φάση υπάρχει έλλειμμα σταθμαρχών για την ομαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Παράλληλα, θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει δικαστική διερεύνηση για την περιβόητη σύμβαση 717 του 2014, όπως και ότι θα διευρυνθεί ο κύκλος των κατηγορουμένων για την τραγωδία στα Τέμπη.
Σε κάθε περίπτωση, όλοι απορρίπτουν κάθε ενδεχόμενο διακοπής της λειτουργίας των σιδηροδρόμων έως την έναρξη της πλήρους λειτουργίας της τηλεδιοίκησης, καθώς εκτιμούν ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να απαξιώσει ακόμα περισσότερο το τρένο.
Μεταβατικό σχέδιο
Ειδικότερα, το μεταβατικό σχέδιο της κυβέρνησης περιλαμβάνει τη σύμπτυξη σταθμαρχών στους πιο δύσκολους σταθμούς για το μεταβατικό διάστημα, προκειμένου να μην επαναληφθεί το φαινόμενο της νυχτερινής βάρδιας από ένα άτομο σε νευραλγικά σταθμαρχεία. Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο μέτρο περιλαμβάνεται και στα προαπαιτούμενα από την πλευρά των εργαζομένων, τα οποία κινούνται σε δεκατρείς άξονες, με σκοπό την ασφαλή επανέναρξη των δρομολογίων των τρένων.
Σήμερα ή αύριο θα υπάρξει και νέα συνάντηση της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τους εργαζόμενους, προκειμένου να συμφωνηθούν όλες οι λεπτομέρειες του σχεδίου βάσει του οποίου θα ξαναμπούν οι συρμοί στις ράγες. Στο πλαίσιο αυτό, κατά τη συνάντηση με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρόμων που είχε ο υπουργός Επικρατείας κ. Γ. Γεραπετρίτης οι εργαζόμενοι έθεσαν μια σειρά προαπαιτούμενα για να σταματήσουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις και να ανέβουν ξανά στα τρένα. Οι προτάσεις που έχουν υποβληθεί στο υπουργείο προβλέπουν άμεση λειτουργία του προαστιακού της Αθήνας, καθώς είναι ένα μεταφορικό μέσο το οποίο λειτουργεί με τηλεδιοίκηση και απαιτείται η διασύνδεση με το «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Μείωση δρομολογίων
Επίσης η μείωση των δρομολογίων Αθήνα – Θεσσαλονίκη στο μισό, καθώς και ο περιορισμός της ταχύτητας στα τμήματα του δικτύου όπου δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση κατά περίπου 20%. Οι προτάσεις που έχουν τεθεί στο τραπέζι μιλούν για μείωση από τα 160 στα 130 χλμ. την ώρα για τα επιβατικά και ανάλογη μείωση στα εμπορευματικά τρένα στα 100 χλμ.
Οι εργαζόμενοι, πέρα από τους 2 σταθμάρχες σε όλους τους κεντρικούς σταθμούς, ζητούν ενίσχυση των βαρδιών των κλειδούχων, όπου δεν υπάρχουν αυτόματα συστήματα και Ενιαίο Κέντρο Παρακολούθησης Κυκλοφορίας με την ευθύνη του ΟΣΕ, αλλά και επαναφορά προϊσταμένου αμαξοστοιχιών. Η αναβάθμιση του συντονιστικού κέντρου των σιδηροδρόμων για το μεταβατικό διάστημα έως την πλήρη λειτουργία της τηλεδιοίκησης χαρακτηρίζεται επιβεβλημένη, καθώς το Κέντρο της Hellenic Train δεν έχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης (γνωρίζει τη θέση τους, αλλά όχι και τη γραμμή στην οποία κινούνται), οπότε δεν θα μπορούσε να αποτρέψει το δυστύχημα στα Τέμπη. Την ίδια στιγμή, το Κέντρο Ρύθμισης της Κυκλοφορίας στα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ δεν έχει εικόνα για την κυκλοφορία των τρένων και ο ρυθμιστής είναι υποχρεωμένος να λειτουργεί με βάση τα όσα του αναφέρουν οι σταθμάρχες με τα γνωστά αποτελέσματα.
Παράλληλα, υπό συζήτηση είναι και το θέμα του κανονισμού στην ενδοεπικοινωνία μεταξύ των σταθμαρχείων και των μηχανοδηγών, καθώς δεν χρησιμοποιείται το σύστημα GSMR, αλλά και η θέσπιση πιο αυστηρών κανόνων στις συνομιλίες κατά την αναχώρηση και την άφιξη των τρένων. Επιπλέον, σε αναζήτηση τεχνογνωσίας για την αναβάθμιση των ψυχομετρικών τεστ των υπαλλήλων που εργάζονται σε νευραλγικές θέσεις από τις οποίες εξαρτώνται ζωές είναι η κυβέρνηση. Για να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος θα πρέπει να υπάρχουν όλα τα εχέγγυα και από την πλευρά της πολιτείας και από τους εργαζόμενους για την ασφαλή λειτουργία, έχει δηλώσει ο νέος πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ), Γιάννης Ντίτσας.
Οι «βάνδαλοι του χαλκού»
Παράλληλα, έρχονται πολύ πιο αυστηρές ποινές για τους «βανδάλους του χαλκού» στο σιδηροδρομικό δίκτυο, μετά τη διαπίστωση ότι οι κλοπές αυτές έχουν κυριολεκτικά διαλύσει το μεγαλύτερο μέρος του προηγούμενου συστήματος τηλεδιοίκησης.
Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση της σύμβασης για την ανάταξη των συστημάτων τηλεδιοίκησης των σιδηροδρόμων -που είχαν βανδαλιστεί συστηματικά τα πρώτα χρόνια των μνημονίων- θα μπουν στο στόχαστρο των εισαγγελέων και θα αφορούν όλες τις κυβερνήσεις.
Με τα ΚΤΕΛ
Το βάρος της μετακίνησης του επιβατικού κοινού σηκώνουν μετά το black out στον σιδηρόδρομο τα υπεραστικά λεωφορεία ΚΤΕΛ. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης στα ΚΤΕΛ των νομών που εξυπηρετούνταν μέσω και του σιδηροδρόμου έχει ξεπεράσει και το 100%.