Το μερίδιο ευθύνης που αναλογεί στους κατασκευαστές σε συνδυασμό με τις διαχρονικές παθογένειες στους φορείς ανάθεσης έργων, όπως η ΕΡΓΟΣΕ, ανέδειξε ο πρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ, Μιχαήλ Δακτυλίδης, σχολιάζοντας ζητήματα σχετικά με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο κ. Δακτυλίδης εκπροσωπώντας την Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (Πανελλήνια Πρωτοβάθμια Οργάνωση Εργοληπτών, η οποία καλύπτει όλο το φάσμα των επιχειρήσεων και στελεχών που ασχολούνται με την κατασκευή των Δημοσίων Έργων) εξέφρασε παράλληλα την ανησυχία του για το κατά πόσο είναι δυνατόν να εκτελεστούν όλα τα έργα που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία κυρίως εξαιτίας της μεγάλης έλλειψης εργατοτεχνιτών.
Αναλυτικότερα, μιλώντας στον Τύπο χθες ο πρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ, απαντώντας σε ερωτήματα αναφορικά με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα και ειδικότερα για τις συμβάσεις που δεν εκτελέστηκαν στην ώρα τους, ώστε να υπάρχουν τα αναγκαία συστήματα ασφαλείας, μεταξύ άλλων, σημείωσε πως: «Ευθύνες έχουν και οι ανάδοχοι. Για να πάει καλά ένα έργο χρειάζεται καλό ανάδοχο και καλό φορέα ανάθεσης. Μόνιμα λέμε ότι όταν ένα έργο δεν πάει καλά το σταματάς. Το έργο πρέπει να προχωρά, χρειάζεται να είναι τέτοια η διαδικασία που να επιτρέπει στον φορέα ανάθεσης να βγάζει έκπτωτη την εταιρεία που δεν κάνει τη δουλειά της και να συνεχίζει κατευθείαν χωρίς καθυστερήσεις στην εκ νέου ανάθεση του έργου. Δεν σου κάνει ο κατασκευαστής τον διώχνεις…»
Σύμφωνα με τον κ. Δακτυλίδη, «η Alstom, ανάδοχος της περίφημης σύμβασης της ΕΡΓΟΣΕ 717 είναι μονοπώλιο στην Ευρώπη στα σιδηροδρομικά συστήματα» και αυτό συνετέλεσε, στην αντιμετώπιση που είχε από τον φορέα ανάθεσης, ενώ γενικότερα παρατήρησε: «Είναι προφανές ότι κάτι δεν πήγε καλά. Ο κατασκευαστικός κλάδος είναι εκτεθειμένος. Αισθάνεται το βάρος της ευθύνης. Ο κάθε κατασκευαστής εκπροσωπεί όχι μόνον τον εαυτό του αλλά και τον κλάδο, δεν αξίζει να έχουμε τέτοια εικόνα».
Την ίδια στιγμή, πρόσθεσε, «η ΕΡΓΟΣΕ όπως και οι περισσότεροι φορείς που αναθέτουν έργα, είναι υποστελεχωμένοι». Αναρωτήθηκε δε, «ποιος μηχανικός θα πάει να δουλέψει στο δημόσιο με μισθό 750 ευρώ;»
Όπως είπε το πρόβλημα της έγκαιρης και ορθής εκτέλεσης των έργων θα λυνόταν αν είχε εφαρμοστεί σωστά η ιδιωτική επίβλεψη των έργων. Κατά τον πρόεδρο της ΠΕΔΜΕΔΕ «καταλήξαμε να έχουμε παρωδία ιδιωτικής επίβλεψης. Την ευθύνη την έχουν πάλι οι δημόσιοι φορείς τα στελέχη των οποίων δεν πάνε καν στα εργοτάξια…»
Για την κατάσταση στο σιδηρόδρομο ο κ. Δακτυλίδης επέρριψε ευθύνες και στην προηγούμενη κυβέρνηση και τον τότε αρμόδιο υπουργό, λέγοντας χαρακτηριστικά «τα είχαν κάνει χάλια στην προηγούμενη κυβέρνηση, οι τωρινοί δεν πήραν χαμπάρι τα πραγματικά προβλήματα και σε όλο αυτό απεικονίζεται η παθογένεια του συστήματος».
Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε ο πρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ και για την εκτέλεση των έργων γενικότερα. Όπως σημείωσε «δυσκολεύομαι να φανταστώ πως θα εκτελεστούν τα έργα. Υπάρχει τεράστια έλλειψη εργατοτεχνιτών και παράλληλα έχει διαρραγεί η κατασκευαστική πυραμίδα. Υπάρχουν οι 5 μεγάλες εταιρείες 7ης τάξεως που παίρνουν όλα τα έργα. Το κομμάτι των 5ης και κυρίως 6ης τάξεως υποφέρει. Στις 6ης τάξεως υπάρχουν υγιείς εταιρείες περισσότερο ακόμα και από της 7ης. Έχει περιοριστεί ο ζωτικός χώρος των μικρότερων εταιρειών, υπάρχει η «λαιμαργία» των μεγάλων και ταυτόχρονα η κυβέρνηση στην αγωνία της να προχωρήσουν τα έργα, ειδικά όσα εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης, έβαλαν όρους οι οποίοι αποκλείουν τη συμμετοχή των μικρότερων εταιρειών. Στην υπόλοιπη Ευρώπη δίνουν πολύ σημασία στη διατήρηση της πυραμίδας. Κάθε κομμάτι του κλάδου πρέπει να τροφοδοτείται ανάλογα. Οι μεγάλες εταιρείες μόνον δεν μπορούν να βγάλουν τα έργα».