Skip to main content

Σιδηροδρομικός κόμβος ΤΧ1: Έλεγχος «με το μάτι»

ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ / EUROKINISSI

Ιδιαίτερα πλούσιο είναι το ρεπορτάζ που προέκυψε από την επίσκεψη του νέου υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Γιώργου Γεραπετρίτη, στον σιδηροδρομικό σταθμό του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη.

Και αυτό διότι ενώ τόσο οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ όσο και οι δημοσιογράφοι είχαν ενημερωθεί για επίσκεψη του κ. Γεραπετρίτη στον σιδηροδρομικό κόμβο ΤΧ1, τον μεγαλύτερο -σημειωτέον- σιδηροδρομικό κόμβο της χώρας, όπου συναντώνται οι γραμμές της Αθήνας, της Ειδομένης και της Αλεξανδρούπολης, ο υπουργός Μεταφορών επισκέφθηκε τελικά το «κτίριο τηλεδιοίκησης» στον σιδηροδρομικό σταθμό -που αναμενόταν, όπως είχε ανακοινωθεί, να εγκαινιάσει ο πρωθυπουργός την περασμένη Τετάρτη και η επίσκεψη αυτή έγινε κατ’ εντολή του χωρίς την παρουσία δημοσιογράφων, ενώ και ο ίδιος δεν έκανε καμία δήλωση.

Στον κόμβο ΤΧ1, όμως, οι συνθήκες που καταγράφηκαν δημοσιογραφικά εν αναμονή του κ. Γεραπετρίτη είναι ιδιαίτερα «γλαφυρές» ως προς την απαξίωση των υποδομών και των προδιαγραφών ασφάλειας τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα. (ΤΧ-1 σημαίνει Τοπικός Χειρισμός 1 και είναι ένας τοπικός σταθμός ελέγχου της σιδηροδρομικής κίνησης έξω από τη Θεσσαλονίκη.)

Όπως δήλωσαν παρόντες σταθμάρχες στον ΤΧ1 -που περίμεναν τον κ. Γεραπετρίτη για να τον ενημερώσουν επιτόπου για τα προβλήματα-, κάνουν τον έλεγχο της κυκλοφορίας «με το μάτι» έχοντας οπτική επαφή σε ορίζοντα που δεν ξεπερνά τα 200 μέτρα, από τα φωτόσημα εισόδου μέχρι τα φωτόσημα εξόδου, τα οποία όμως δεν λειτουργούν και είναι πάντα κόκκινα. Από τα 200 μέτρα και πέρα οι σταθμάρχες δεν έχουν εικόνα και χρειάζεται -όπως ανέφεραννα μιλήσουν στο τηλέφωνο ή τον ασύρματο με τους συναδέλφους τους στους κοντινούς σταθμούς, ενώ χαρακτηρίζουν τριτοκοσμικό και τον πίνακα κυκλοφορίας.

Το σύστημα τηλεδιοίκησης, επίσης, όπως ανέφεραν οι ίδιοι, καλύπτει τη διαδρομή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τον Στρυμόνα και από τη Σίνδο έως το Πλατύ Ημαθίας, ενώ στο τμήμα από Στρυμόνα μέχρι Αλεξανδρούπολη δεν λειτουργεί η φωτοσήμανση, με αποτέλεσμα, όπως σημείωσαν, να γίνεται η κίνηση και διαχείριση των τρένων με τον ίδιο τρόπο όπως στην περίπτωση της μοιραίας αμαξοστοιχίας στα Τέμπη, με τον κίνδυνο μεγαλώνει από τις 11 μ.μ. και μετά, καθώς η βραδινή βάρδια γίνεται από έναν μόνο σταθμάρχη, λόγω ελλείψεως προσωπικού. Επίσης, προς το Πλατύ, το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ) που βρίσκεται στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης μπορεί να βλέπει την κίνηση, όχι όμως να επέμβει -κάτι που το κάνουν οι τοπικοί σταθμοί-, ενώ στο κομμάτι προς Ειδομένη δεν λειτουργεί τίποτα.

Έγινε γνωστό ότι με έγγραφό τους με ημερομηνία 29 Απριλίου 2022 ενημέρωναν την αρμόδια διοίκηση για «Δυσλειτουργία συστήματος ΙΝΤΕΡΛΟΚΙΝΓΚ ΤΧ1», δηλαδή για μεγάλα προβλήματα στο σύστημα τηλεχειρισμού.