Skip to main content

Παράπλευρες επιπτώσεις από το σιδηροδρομικό δυστύχημα

INTIME NEWS

Διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της σιδηροδρομικής διχοτόμησης της χώρας

Διαταραχές στο εθνικό στρατηγικό σχέδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς το πολύνεκρο δυστύχημα έκοψε στα δύο τον σιδηροδρομικό κεντρικό άξονα της Ελλάδας, δημιουργεί η εθνική τραγωδία που έφερε στην επιφάνεια παθογένειες και δυσλειτουργίες δεκαετιών.

Οι πρόσθετες επιβαρύνσεις στις μεταφορές από τον αποκλεισμό της σιδηροδρομικής γραμμής λόγω του δυστυχήματος, στο οποίο ενεπλάκη εμπορευματική αμαξοστοιχία γεμάτη με εμπορεύματα, θα αρχίσουν, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, να φαίνονται από την επόμενη βδομάδα, καθώς οι εναλλακτικές διαδρομές, που αναγκαστικά επιλέγουν οι επιχειρηματίες για τη διακίνηση των φορτίων τους, επιφέρουν επιπλέον κόστος, αλλά και σημαντικές χρονικές καθυστερήσεις, με αρνητικό αντίκτυπο και στη διατήρηση των ξένων πελατών των ελληνικών επιχειρήσεων.

Παλαιότερη εμπειρία

Ο κλάδος της διαμεταφοράς, έχοντας την εμπειρία του αποκλεισμού της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη πριν από κάποια χρόνια, αναφέρει ότι τότε η επιπλέον επιβάρυνση έφτανε μέχρι και 10.000 ευρώ ανά συρμό. Όπως σημειώνουν, τότε οι επιπτώσεις περιορίζονταν στην προώθηση των φορτίων μέσω Βουλγαρίας, επιλέγοντας δηλαδή μια διαδρομή που επιφέρει επιπλέον κόστος 30% και καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης. Σήμερα όμως, και εφόσον δεν επανέλθει σύντομα η κυκλοφορία στο σιδηροδρομικό δίκτυο, οι εναλλακτικές θα είναι οι οδικές μεταφορές και η παράκαμψη των λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης ή η μεταφόρτωση και αποστολή στην Κροατία (Κόπερ) με μικρότερα πλοία. Ταυτόχρονα, θα χαθεί πολύτιμος χρόνος και χώρος στην παγκόσμια εφοδιαστική σκακιέρα.

Η μη επαναφορά των δρομολογίων σε εύλογο χρονικό διάστημα, όπως αναφέρουν παράγοντες των logistics, θα αποδυναμώσει την αναγκαία ισχυροποίηση του εθνικού σιδηροδρομικού έργου -τουλάχιστον- στον ευαίσθητο τομέα των εμπορευματικών ροών. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα -σε πολλές περιπτώσεις- και τη μη τήρηση των προθεσμιών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την καταβολή αποζημιώσεων ή ακόμη και για τη διακοπή μακροχρόνιων συνεργασιών και την απώλεια πελατών από το εξωτερικό.

Το μεγάλο στοίχημα σε κάθε περίπτωση τόσο για τον ΟΣΕ όσο και την Hellenic Train είναι να κερδίσουν και πάλι, έπειτα από αυτό το μεγάλο σοκ που δημιούργησε το τραγικό δυστύχημα, την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού, που τουλάχιστον τον πρώτο καιρό θα διστάζει να χρησιμοποιεί για τις μετακινήσεις του το τρένο.

Μικρό ποσοστό

Η Ελλάδα έχει δυστυχώς ένα από τα μικρότερα μερίδια στην αγορά των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στην Ε.Ε., μόλις το 2% του συνόλου των εμπορευματικών μεταφορών, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 17%. Αυτό βέβαια οφείλεται σε μια διαχρονικά στρεβλή στρατηγική στον τομέα των μεταφορών, με ενίσχυση των οδικών αξόνων και οδικών μεταφορών έναντι του σιδηροδρόμου.