Το ένα τρίτο των εισαγωγών LNG της Γερμανίας διά θαλάσσης καλύπτουν ελληνόκτητα πλοία, καθώς η χώρα προσπαθεί να απομακρυνθεί από τις ρωσικές πηγές ενέργειας, χτίζοντας εισαγωγικές μονάδες αερίου.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, πολλά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, εξακολουθούν να εισάγουν LNG από τη Ρωσία με πλοία. Μάλιστα, τα στοιχεία που παρουσιάζει η «Ν» καταδεικνύουν ότι οι εισαγωγές του Φεβρουαρίου 2023 έφτασαν σε επίπεδα-ρεκόρ.
Αρχικά, με βάση στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η πλατφόρμα παρακολούθησης εμπορευμάτων ICIS, μέχρι τώρα στις γερμανικές εγκαταστάσεις εισαγωγής LNG έχουν αφιχθεί 10 LNG carriers, εκ των οποίων τα 3 είναι ελληνόκτητα.
Ειδικότερα, το Maria Energy (χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων και κατασκευής 2016), το οποίο ανήκει στην Tsakos Energy Navigation του Νικόλα Τσάκου και είναι ναυλωμένο από τη Uniper, έφτασε στον νέο τερματικό σταθμό LNG της Γερμανίας, στο Wilhelmshaven, στις 3 Ιανουαρίου, μεταφέροντας αμερικανικό φορτίο.
Στην ίδια εγκατάσταση ταξίδεψε λίγες ημέρες αργότερα (16/01) το Maran Gas Ithaca (χωρητικότητας 174.148 κυβικών μέτρων και κατασκευής 2021) της Maran Gas, συμφερόντων Μαρίας Αγγελικούση, το οποίο επίσης είναι ναυλωμένο στη Uniper και μετέφερε φορτίο από τις ΗΠΑ.
Στις 4 Φεβρουαρίου το Cool Voyager (κατασκευής 2013 και χωρητικότητας 160.000 κυβικών μέτρων), το οποίο ανήκει στη Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου, μετέφερε αμερικανικό φορτίο στο Lubmin.
Παράλληλα, σημαντική αναμένεται να είναι η συμβολή της Dynagas του Γιώργου Προκοπίου για τη γερμανική ενεργειακή ασφάλεια. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRUs) Transgas Force και Transgas Power (χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων και κατασκευής 2021 έκαστο) θα εξυπηρετήσουν μονάδες στο Stade και στο Lubmin. Αμφότερα αναμένεται να αφιχθούν εκεί από τα μέσα Οκτωβρίου και μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Σημειώνεται ότι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν σήμερα τα μεγαλύτερα μερίδια διεθνώς στην αγορά μεταφοράς LNG. Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία του βρετανικού οίκου Clarksons Research, οι «Greeks» ελέγχουν το 21% του παγκόσμιου στόλου LNG carriers βάσει χωρητικότητας.
Τα FSRUs
Όσο για τη Γερμανία, με βάση ανάλυση της Argus Media, μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας θα διαθέτει την τέταρτη μεγαλύτερη εισαγωγική χωρητικότητα LNG διεθνώς, πίσω από τις Νότια Κορέα, Κίνα και Ιαπωνία. Προς επιτάχυνση αυτών των διαδικασιών η χώρα στρέφεται στα FSRUs για να προσθέσει επίπεδα χωρητικότητας βραχυπρόθεσμα, ορισμένα εκ των οποίων θα αντικατασταθούν από τερματικούς στην ξηρά που θα τεθούν σε λειτουργία στο δεύτερο μισό της δεκαετίας. Παρά τις ευρύτερες προσπάθειες της Ε.Ε. να απομακρυνθεί από τις ρωσικές πηγές ενέργειας, το LNG με προέλευση από τη Ρωσία εξακολουθεί να φτάνει κατά μεγάλες ποσότητες σε κράτη-μέλη.
Βέβαια, σημειώνεται ότι οι κυρώσεις των Βρυξελλών έναντι της Ρωσίας δεν καλύπτουν μέχρι σήμερα το LNG.
Η ανάλυση της ICIS, την οποία παρουσιάζει η «Ν», φανερώνει ότι οι παραδόσεις ρωσικού LNG στην Ε.Ε. διά θαλάσσης ανήλθαν σε επίπεδα-ρεκόρ τον περασμένο μήνα, υπερβαίνοντας τους 1,47 εκατ. τόνους.
Οι μεγαλύτερες ποσότητες κατευθύνθηκαν σε Γαλλία, Ισπανία και Βέλγιο, ενώ 72.452 τόνους εισήγαγε και η Ελλάδα, μέσω της μονάδας στη Ρεβυθούσα. Τα στοιχεία της ICIS φανερώνουν ότι η χώρα μας εισήγαγε τρία ρωσικά φορτία LNG τους τελευταίους μήνες, ένα τον Οκτώβριο του 2022, ένα τον επόμενο μήνα και το τελευταίο τον Φεβρουάριο του 2023. Και τα τρία φορτία αφορούν τη νέα μονάδα της Gazprom, με την ονομασία Portovaya.