Στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αξιοποιηθεί η τεχνολογία για την έγκαιρη διάγνωση του αυτισμού, αλλά και στην υποστήριξη των οικογενειών με παιδιά στο φάσμα του αυτισμού εστίασε ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης μιλώντας στην ημερίδα «AI for Autism».
Στην ημερίδα #AIforAutism συζητάμε πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη θα σταθεί αρωγός στην καθημερινότητα ατόμων στο φάσμα του αυτισμού. Η ψηφιακή πολιτική είναι κοινωνική πολιτική με προστιθέμενη αξία για τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας. @thanosplevris @staverisT https://t.co/EqNiWxyvKA pic.twitter.com/pEqKizoPY8
— Kyriakos Pierrakakis (@Pierrakakis) February 24, 2023
«Η γενική μας αρχή είναι ότι η Τεχνολογία μπορεί να ενδυναμώσει, ότι μπορεί να είναι ανθρωποκεντρική. Αυτό μπορεί να γίνει σε κάθε τεχνολογική πράξη, μπορεί φυσικά να γίνει και στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Ειδικά σε ό,τι αφορά τον αυτισμό, έχουμε μία πρόσθετη ευαισθητοποίηση τα τελευταία χρόνια, έχουμε πολλά παιδιά τα οποία πλέον μπορούμε με έγκαιρη διάγνωση να δούμε ότι βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού και έχουμε μία σειρά από παρεμβάσεις όπως λογοθεραπείες/εργοθεραπείες /ψυχοθεραπείες για να κάνουμε έγκαιρη παρέμβαση» ανέφερε συγκεκριμένα ο υπουργός και συνέχισε λέγοντας: «Γνωρίζουμε ότι σε περιπτώσεις οι οποίες ναι μεν βρίσκονται στο φάσμα αλλά είναι δυνητικά υψηλής λειτουργικότητας, δεν είναι βαθιά στο φάσμα, μπορούμε με την έγκαιρη και πρόωρη παρέμβαση γύρω στα δύο, τρία έτη να έχουμε θεαματικά αποτελέσματα. Αποτελέσματα θα έχουμε σε κάθε περίπτωση αλλά πραγματικά θεαματικά σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να είναι. Εδώ έρχεται η Τεχνολογία να βοηθήσει».
Όπως εξήγησε ο κ. Πιερρακάκης, «η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει με πάρα πολλούς τρόπους από το να χρησιμοποιήσεις αλγορίθμους Τεχνητής Νοημοσύνης στις μαγνητικές τομογραφίες των παιδιών από πολύ νεαρή ηλικία, μέχρι συστήματα τα οποία θα χρησιμοποιούν επίσης εξελιγμένους τρόπους, είτε νέα ρομπότ τα οποία θα έρθουν, είτε συστήματα που βιντεοσκοπούν τους γονείς με τα παιδιά και μπορούν να δουν την αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Γενικά η ζωή είναι μίμηση, μίμησις πράξεων και στη μίμηση των πράξεων που είναι ένα κομμάτι της αξιολόγησης του αυτισμού η Τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει και για την ανίχνευση και για την εκπαίδευση και για την αρωγή».
Όπως είπε, η δουλειά της Πολιτείας και της ηγεσίας του υπουργείου είναι να αξιοποιήσουν καταλυτικά την τεχνολογία και να την αντιμετωπίσουν σε μεγάλο βαθμό σαν δημόσιο αγαθά που μπορεί να έρθει και να λύσει πολύ συγκεκριμένα προβλήματα.
«Είναι πάρα πολύ σπουδαίο να μπορέσουμε να εστιάσουμε σε αυτά τα ζητήματα και στο πώς η Τεχνολογία ενδυναμώνει και στο πώς θα πάμε να την αξιοποιήσουμε σε ζητήματα όπως η έγκαιρη διάγνωση του αυτισμού και οι παρεμβάσεις. Και να πω ότι ειδικά σε ό,τι αφορά τον αυτισμό η διαδικασία της διάγνωσης και της αντιμετώπισης και των παρεμβάσεων στο φάσμα νομίζω μας δίνει ευρύτερα μηνύματα σε σχέση με την εκπαίδευση» σημείωσε.
Παρατήρησε ακόμη ότι «πρέπει να είμαστε πάρα πολύ σαφείς σε σχέση με το τι εννοούμε με τον όρο ‘αριστεία’: Δεν πρέπει, ειδικά σε παιδιά τα οποία αντιμετωπίζουν προκλήσεις, να οριστεί ως μία κατάσταση που υψώνει τείχη γιατί η Παιδεία είναι διεργασία, δεν είναι κατάσταση. Ο στόχος μας πρέπει να είναι ειδικά τα επόμενα χρόνια που περνάμε από τον παλιό τρόπο σκέψης της εκπαίδευσης του ενός πτυχίου και του ενός μεταπτυχιακού, σε έναν διαρκή εμπλουτισμό δεξιοτήτων: η διαρκής επανεπιμόρφωση, η διαρκής επανεκπαίδευση -ειδικά σε μία ζωή που διαρκεί περισσότερο- και η εξατομίκευση».
«Η Παιδεία λοιπόν είναι διεργασία, η Παιδεία είναι αρωγή, η Παιδεία είναι να μπορεί κανείς να βγάζει την καλύτερη εκδοχή του εαυτού του. Και νομίζω ότι οι παρεμβάσεις ειδικά σε ό,τι αφορά το φάσμα του αυτισμού μας δίνουν ένα μήνυμα σε σχέση με το πώς πρέπει να αντιμετωπίσουμε το κάθε παιδί και τον κάθε άνθρωπο γύρω μας: δίνουμε το χέρι και σηκώνουμε προς τα επάνω» τόνισε.