Skip to main content

Άλσος Ριζάρη: Αγώνας του Ιδρύματος Πατέρα να σωθεί από το περασμα του μετρό

Στο Στε συζητείται το θέμα - Η πρόταση του ΑΒΑΞ αποδεικνύει ότι είναι εφικτό να μετακινηθεί ο σταθμός εντός του ιδίου του πάρκου σε σημείο που δεν είναι πυκνοφυτεμένο.   - Θα κοπούν 230 δένδρα

Υπέρ της πρότασης του ΑΒΑΞ, να σωθεί το Άλσος Ριζάρη, και να μεταφερθεί ο νέος υπόγειος Σταθμός της γραμμής 4 του μετρό, (Άλσος Βεΐκου-Γουδή), σε μια απόσταση 70 μέτρων εντός του Άλσους, αναμένεται να τοποθετηθεί, την Πέμπτη στο ΣτΕ, ο Δήμος Αθηναίων.

Την επισήμανση αυτή κάνει στο naftemporiki.gr  ο πρόεδρος του Ιδρύματος Πατέρα Νικόλας Πατέρας, ο οποίος έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, προκειμένου να σωθεί ένας πνεύμονας πρασίνου στο κέντρο της Αθήνας.

Στο ΣτΕ θα καταθέσουν τις προτάσεις τους, το Ίδρυμα Πατέρα, ο Δήμος Αθηναίων, η Αττικο Μετρό και το υπουργείο Μεταφορών. Όπως επισημαίνει στη ¨Ν» ο κ. Πατέρας το ΣτΕ θα εξετάσει αν το Ίδρυμα θα έπρεπε να έχει αναφερθεί στο θέμα αυτό την περίοδο 2017 – 2018 όταν και έγινε η διαβούλευση.

«Ουσιαστικά όμως ούτε εμείς ούτε το ίδρυμα Ριζάρη, ούτε και οι κάτοικοι της περιοχής μπορούσαν να γνωρίζουν τι θα επακολουθήσει. Γιατί τα σχέδια έδειχναν το πάρκο ”ως έχει σήμερα” και τον Σταθμό », υπογραμμίζει ο κ. Πατέρας, ενώ προσθέτει: «Τον Οκτώβριο του 2021 πρωτοκαταλάβαμε ότι σκοπεύουν να κόψουν τα 200 δέντρα του Άλσους, και να καταστρέψουν το πάρκο. Τα σχέδια που αναρτήθηκαν το 2017 δεν ήταν επαρκή. Δεν κατάλαβε ο κόσμος τι ακριβώς θα κάνουν».

Και η πρόταση του ΑΒΑΞ αποδεικνύει ότι είναι εφικτό να μετακινηθεί ο σταθμός εντός του ιδίου του πάρκου σε σημείο που δεν είναι πυκνοφυτεμένο.

Επισημαίνεται ότι  κοινοπραξία ”ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom» έχει αναλάβει το κυρίως έργο της γραμμής 4 του Μετρό.

TWITTER

Το ιστορικό

Για τον αγώνα που δίνει ο κ. Πατέρας, προκειμένου να σωθεί ένας πνεύμονας οξυγόνου στο κέντρο της Αθήνας, μίλησε αναλυτικά σε συνέντευξη που έδωσε πριν από λίγες ημέρες στο zougla.gr.

«Τον Οκτώβριο του 2020 – 21 είδα για πρώτη φορά να βάζουνε φορτηγά μέσα στο πάρκο Ριζάρη. Ήξερα ότι θα γίνει σταθμός του Μετρό αλλά δεν είχα φανταστεί ποτέ την ανοησία των μελετών να κόψουνε 230 δέντρα εντός του πάρκου αντί να κάνουν αυτόν τον υποσταθμό για την Γραμμή 4, 70 μέτρα βορειότερα και εντός του πάρκου αλλά σε σημείο όπου δεν υπάρχει φύτευση. Επικοινώνησα τότε με το αρμόδιο υπουργείο αλλά και την Αττικό Μετρό και ζήτησα εξηγήσεις για ποιο λόγο θα έκοβαν τα δέντρα και για ποιο λόγο θα μπουν σε αυτή τη διαδικασία αφού και ο απλός πολίτης θα μπορούσε να διαπιστώσει πως το έργο μπορεί να γίνει χωρίς να κοπούν τα δέντρα. Προς τιμήν τους κανονίσαμε ένα ραντεβού όπου συναντήθηκα με τον κ. Καραμανλή, τον κ. Καραγιάννη αλλά και τον κ. Κουρέτα. Τον υπουργό δηλαδή, τον υφυπουργό και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό. Έδειξαν ενδιαφέρον στον προβληματισμό μου αλλά μου είπαν δυστυχώς πως η γραμμή αυτή έχει σχεδιαστεί εδώ και χρόνια και υπάρχουν θέματα. Τους εξήγησα βέβαια πως το πάρκο Ριζάρη δεν έχει καμία σχέση με τις άλλες πλατείες, όπως των Εξαρχείων και του Κολωνακίου. Δεσμεύτηκαν λοιπόν πως θα μελετήσουν εάν υπάρχει κάποια πιθανή αλλαγή που μπορεί να γίνει έτσι ώστε να σωθούν τα δέντρα και το πάρκο. Να σας θυμίσω πως το συγκεκριμένο πάρκο είχε προταθεί για να γίνει το μουσείο Γουλανδρή και ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καραμανλής το απέκλεισε διότι είναι ιδιαιτέρου κάλους και έχει αρχαία. Το πάρκο Ριζάρη έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για την Αθήνα», ανέφερε στη συνέντευξή του ο κ. Πατέρας.

Η επόμενη κίνηση ήταν η προσφυγή στο ΣτΕ. όπως σημείωσε στην συνέντευξή του ο πρόεδρος του Ιδρύματος Πατέρα: «Μετά από συνεχείς επικοινωνίες πολλών μηνών με τον υπουργό αλλά και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό αντιλήφθηκα τελικά, τον Μάιο του 2022, πως δεν προτείνουν λύση, δηλαδή δεν έγινε ποτέ η σοβαρή μελέτη, οπότε προσέφυγα στο ΣτΕ. Παράλληλα επικοινώνησα και με το γραφείο του Πρωθυπουργού όπου τους παρακάλεσα να κοιτάξουν το συγκεκριμένο θέμα διότι ξέρω πόσο ευαισθητοποιημένοι είναι οι ίδιοι αλλά και ο Δήμος της Αθήνας, σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον. Τον Ιούνιο του 2022 ο κ. Κουρέτας μου είπε ότι επιτέλους έδωσε εντολή στην εταιρεία ΑΒΑΞ να ξεκινήσει τη μελέτη για να δούνε κατά πόσο είναι εφικτό να μεταφερθεί ο σταθμός 70 μέτρα βορειότερα και να σωθεί το πάρκο. Είχαμε συνεχείς συζητήσεις κάθε μήνα διότι ήθελα να ενημερώνομαι για την μελέτη αυτή. Τον Ιανουάριο λοιπόν του 2023 δέχθηκα επίσκεψη από τον εκπρόσωπο της εταιρείας ΑΒΑΞ η οποία μας παρέδωσε τα σχέδια τα οποία δείχνουν πως είναι εφικτό να μεταφερθεί ο σταθμός και να σωθεί το πάρκο. Το νέο σημείο είναι ευνοϊκό για πολλούς λόγους διότι πλησιάζει στην ανανεωμένη Εθνική Πινακοθήκη άρα οι επιβάτες του Μετρό θα έχουν την επιλογή να βγαίνουνε και προς την Βασιλίσσης Σοφίας αλλά και προς την Εθνική Πινακοθήκη», ενώ σημειώνει:  «Η συζήτηση στο ΣτΕ άρχισε στις 15 Φεβρουαρίου. Προσφύγαμε τον Μάιο του 2022 διότι δεν είχαμε καμία απάντηση από την Αττικό Μετρό σε ότι αφορά το αίτημά μας να εξευρεθεί μια λύση για να σωθεί το πάρκο. Άρα από τον Οκτώβρη του 2021 μέχρι τον Μάιο του 2022 δεν είχαμε κάποια απάντηση. Προσφύγαμε για δύο λόγους: Ο ένας ήταν, διότι όταν έγινε το 2017 – 2018 η διαβούλευση υποτίθεται με τους ενδιαφερόμενους φορείς, με τους πολίτες κλπ., εμείς είπαμε ότι δεν είχαμε ιδέα ότι θα καταστρεφόταν το πάρκο. Είχαμε την εντύπωση από αυτά που βλέπαμε, από τις μακέτες και τις φωτογραφίες ότι θα γίνει ένας υπόγειος σταθμός, για τη Γραμμή 4 που θα συνδέεται με τον υπάρχοντα σταθμό του Ευαγγελισμού αλλά όλο το έργο θα γινόταν υπόγεια και όχι ότι υπήρχε σχέδιο να κόψουν τα 230 δέντρα ενώ είχαν την επιλογή να πάνε 70 μέτρα βορειότερα. Ο δεύτερος λόγος που προσφύγαμε στο ΣτΕ ήταν ακριβώς διότι χρηματοδοτήσαμε μελέτες από δύο Πανεπιστήμια οι οποίες δείχνουν τη σημασία του πνεύμονα πρασίνου εδώ στο κέντρο της Αθήνας και τις επιπτώσεις που θα είχε η καταστροφή του».

Υπάρχει λύση

«Το ΣτΕ», σύμφωνα με τον κ. Πατέρα,  «θέλει να εξετάσει μόνο το κομμάτι που έχει να κάνει με την προθεσμία, δηλαδή εάν εμείς εντός του 2017- 2018, έπρεπε ή δεν έπρεπε να έχουμε αναφερθεί σε όλα αυτά τα πράγματα τα οποία δυστυχώς δεν γνωρίζαμε ότι θα συμβούνε.  Αλλά εδώ μιλάμε με τον κοινό νου και την λογική. Ενώ η λύση υπάρχει δεν στέκονται σε αυτό. Από το ΣτΕ περιμένουμε να επικρατήσει λογική. Να καταλάβουν ότι είναι πιο σημαντικό να σωθούν 230 δέντρα από το να μετακινηθεί ο σταθμός 70 μέτρα βορειότερα» εντός του ιδίου πάρκου».

Και εξηγεί συνεχίζοντας την κουβέντα του: « «Δεν ήμαστε εναντίον του Μετρό. Δεν είμαστε εναντίον της λύσης για το κυκλοφοριακό στην Αθήνα, απλά θεωρούμε παράλογο όταν έρχεται το ίδιο το υπουργείο πριν από 18 μήνες και μας λέει ότι υπάρχουν κάποια σφάλματα στον σχεδιασμό της γραμμής, να μην διορθώνονται αυτά τα σφάλματα, να μην προσπαθούμε δηλαδή να λύσουμε τα προβλήματα αλλά αντιθέτως να συνεχίζουμε την περιβαλλοντική καταστροφή και να μην ακολουθούμε μια λύση η οποία υπάρχει στο τραπέζι και έχει την στήριξη του Υπουργού και του Δημάρχου . Έχω δεχτεί παράπονα και από τους κατοίκους της Αθήνας  αλλά και από το ίδρυμα Ριζάρη για το απερίσκεπτο αυτό περιβαλλοντικό έγκλημα . Κανείς δεν μπορούσε να καταλάβει τι πραγματικά θα έκαναν από τα σχέδια από τις μακέτες που παρουσίαζαν το 2017».

Το κόστος

Τέλος ο κ. Πατέρας αναλύει και το ζήτημα του πιθανού επιπλέον κόστους, κάτι που σύμφωνα με τον ίδιο δεν μπορεί να έχει καμία σχέση με την διατήρηση του Άλσους.   «Όταν τον Ιανουάριο του 2023 είδα τις μελέτες του ΑΒΑΞ επικοινώνησα με τον κ. Κουρέτα ο οποίος μου είπε… θα τα συζητήσω με τον υπουργό και θα επιστρέψω». Αντιλήφθηκα αργότερα σε μια συζήτηση που είχα με τον υπουργό ότι η ΑΒΑΞ ζήτησε 50 εκατομμύρια παραπάνω απ’ ότι έχει συμφωνηθεί για να μεταφερθεί το μετρό 70 μέτρα βορειότερα. Μιλάμε για τα ίδια τετραγωνικά του σταθμού, την ίδια ποσότητα σκυροδέματος, την ίδια ποσότητα από σίδερα  κλπ. Άρα θέλω να πω ότι δεν γίνεται κάποια ουσιαστική αλλαγή στον πρωταρχικό προϋπολογισμό παρόλο που τα κόστη των υλικών έχουν ανέβει λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Αλλά αυτό δεν έχει καμία σχέση με το ότι ζητάμε να σωθούν τα δέντρα. Νομίζω ότι και ο υπουργός θέλει να βρεθεί λύση, και ο Δήμαρχος θέλει να σωθεί το πάρκο  και ο Πρωθυπουργός νοιάζεται για το περιβάλλον. Θεωρώ ότι η Αττικό Μετρό είναι εκείνη η οποία δημιουργεί το πρόβλημα», σημείωσε χαρακτηριστικά, και κατέληξε:

«Σε όλον τον πλανήτη έχει χτυπήσει συναγερμός για να σταματήσει η περιβαλλοντική καταστροφή και στην Ελλάδα θα καταστρέψουμε για τα επόμενα 7-8 χρόνια ένα πάρκο – πνεύμονα πρασίνου της Αθήνας και θα κόψουμε 230 δένδρα. Αυτό είναι έγκλημα, διότι υπάρχει λύση και το ΣτΕ οφείλει να το σταματήσει».