Αδιάκοπες είναι οι έρευνες για τον εντοπισμό του 31χρονου αγνοούμενου κυβερνήτη του μοιραίου F-4 Phantom, σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, ενώ φως στα αίτια του αεροπορικού δυστυχήματος που βύθισε στη θλίψη την Πολεμική Αεροπορία θα επιχειρήσει να ρίξει η Επιτροπή Διερεύνησης.
Το χρονικό της πτώσης του Phantom
Το αεροσκάφος της 338 Μοίρας της 117 Πτέρυγας Μάχης είχε απογειωθεί από την Ανδραβίδα στις 10:15 π.μ. και εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση. Δεκαπέντε λεπτά αργότερα το αεροσκάφος κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου Ανδραβίδας. Το μεσημέρι της Δευτέρας εντοπίστηκαν τα πρώτα συντρίμμια του Phantom ενώ το απόγευμα εντοπίστηκε η σορός του 29χρονου συγκυβερνήτη, υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα.
Τα πιθανά αίτια του δυστυχήματος
Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Action24 σχετικά με τα πιθανά αίτια της τραγωδίας ο εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων Φαίδων Καραϊωσηφίδης, ανέφερε πως δεν μπορεί να αποκλειστεί κανένα ενδεχόμενο. Όπως είπε «η τεχνική βλάβη είναι συνήθης αιτία για τέτοια περιστατικά», όπως και το ενδεχόμενο να προέκυψε κάποιο «απρόσμενο γεγονός». «Έχουμε χάσει στο παρελθόν αεροπλάνα ακόμη και από σύγκρουση μαχητικού με κάποιο πουλί που μπήκε στον κινητήρα και ο κινητήρας έσκασε και ανάγκασε τον πιλότο να εκτιναχθεί».
Δεν απέκλεισε επίσης την πιθανότητα να υπήρξε «εξωγενής παράγοντας με περιθώρια αντίδρασης μηδενικά».
Ο κ. Καραϊωσηφίδης διευκρίνισε πως «η απώλεια ενός κινητήρα σε ένα δικινητήριο αεροσκάφος προφανώς δεν είναι μοιραία, αλλά συνήθως ένα περιστατικό εξελίσσεται σαν αλυσίδα: συμβαίνει κάτι και μετά εξελίσσεται μία άλλη αλυσίδα συμβάντων που μπορούν να βγάλουν το αεροσκάφος εκτός ελέγχου». Ανέφερε ακόμη πως «τα Phantom στην ελληνική υπηρεσία έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα αξιόπιστα».
Στις συνθήκες της μοιραίας πτήσης και τα χαρακτηριστικά των χαμηλών εκπαιδευτικών πτήσεων αναφέρθηκε ο αντιπτέραρχος Ιωάννης Αναστασάκης μιλώντας στην ΕΡΤ. «Γι’ αυτές τις πτήσεις εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις. Τόσο επικίνδυνες είναι. Δεν σημαίνει, βέβαια, ότι πάντα συμβαίνει ένα ατύχημα, πλην όμως αυτό που προσπαθούμε να καταλάβουμε είναι τι το ιδιαίτερο συνέβη» δήλωσε. Ο ίδιος διευκρίνισε ότι αυτές οι πτήσεις γίνονται σε χαμηλό ύψος και αυτό είναι επικίνδυνο διότι δεν έχεις χρόνο αντίδρασης αν κάτι πάει στραβά, είτε από χειρισμό είτε από βλάβη του αεροσκάφους, είτε από τις καιρικές συνθήκες, είτε από ένα πουλί που θα χτυπήσει την καλύπτρα σε κάποιο σημείο του στις πτέρυγες του αεροπλάνου. «Τα 300 πόδια είναι περίπου 100 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας» ανέφερε.
«Ο χρόνος αντίδρασης είναι πάρα πολύ περιορισμένος όταν συμβαίνει κάτι ξαφνικό» σημείωσε ο κ. Αναστασάκης, προσθέτοντας πως την ώρα της συντριβής του μαχητικού αεροσκάφους είχε αχλή και η θάλασσα γυάλιζε». Σύμφωνα με τον αντιπτέραρχο, ο πιλότος, κάτω από αυτές τις συνθήκες, μπορεί να μπερδέψει τον ορίζοντα, τον ουρανό και τη γη και να αποπροσανατολιστεί.
«Όταν πετάς πολύ χαμηλά και κάνεις τακτικές στροφές με αρκετά G είναι δύσκολο και σαν χειρισμός και αν εκεί σου συμβεί μία βλάβη που σε ένα μεγαλύτερο ύψος θα την αντιμετώπιζες, σε ένα χαμηλό ύψος, τα πράγματα είναι πάρα πολύ πιο δύσκολα», συμπλήρωσε.
Ομοίως μιλώντας στον Ant1 o Θανάσης Παπανικολάου, αντιπτέραρχος ε.α ανέφερε πως «οι δύο πιλότοι στο πλαίσιο άσκησης που έκαναν πετούσαν σε χαμηλό ύψος και με μεγάλη ταχύτητα, κάτι που είναι εξαιρετικά επικίνδυνο σε τόσο μεγάλες ταχύτητες», ενώ – όπως παρατήρησε – «είναι πολύ δύσκολο να αντιδράσεις αν συμβεί κάτι».
Ο κ. Παπανικολάου εξέφρασε την προσωπική του εκτίμηση «πως ο λόγος της πτώσης του αεροσκάφους ήταν η εσφαλμένη εκτίμηση και όχι κάποια βλάβη, καθώς αν συνέβαινε κάποια βλάβη θα είχαν με κάποιο τρόπο αντιδράσει» ενώ πιθανό – όπως έσπευσε να προσθέσει – είναι «να συνετέλεσαν αρνητικα και οι καιρικές συνθήκες».
Διαβάστε ακόμη:
Συγκλονίζει ο πατέρας του συγκυβερνήτη του Phantom: «Δήλωσε την Ικάρων και πέθανε 29 χρονών»