Η «δωρεάν παιδεία» δεν είναι καθόλου δωρεάν. Κοστίζει στον φορολογούμενο, κοστίζει στον μαθητή ή τον φοιτητή, κοστίζει στην οικογένειά του. Κοστίζει και χρήμα και χρόνο και κόπο. Γι’ αυτό, όλα τα κράτη, όπως και η Ελλάδα την αντιμετωπίζουν ως επένδυση στο μέλλον της χώρας.
Αξίζει να διευκρινίσουμε ότι η «Παιδεία», ως όρος, δεν είναι ταυτόσημη με την «Εκπαίδευση». Η Παιδεία αφορά στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται η προσωπικότητα ενός ανθρώπου και δεν έχει χρονικά και ηλικιακά όρια. Η Εκπαίδευση είναι η διαδικασία της αγωγής και της μάθησης, που θεσμοθετείται από την Πολιτεία με συγκεκριμένους στόχους, τρόπους και χρονική διάρκεια.
Η UNESCO όρισε τους στόχους της Παιδείας του 21ου αιώνα: πρέπει να μάθουμε πώς να μαθαίνουμε, πώς να ενεργούμε, πώς να συμβιώνουμε και, τελικά, πώς να υπάρχουμε. Πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για αλλαγές ταχύτερες από ποτέ, για δουλειές που δεν έχουν δημιουργηθεί ακόμη, για την αξιοποίηση τεχνολογιών που δεν έχουν εφευρεθεί ακόμη και για την επίλυση προβλημάτων που δεν έχουν προκύψει ακόμη. Άρα η σύγχρονη Παιδεία, για να είναι αποδοτική επένδυση, δεν έχει ως στόχο τη μετάδοση γνώσεων, αλλά τη διαμόρφωση κατάλληλων διανοητικών εργαλείων που επιτρέπουν στον κάτοχό τους να εκπαιδεύεται μόνος του και συνεχώς. Επιπλέον, καθώς ο κόσμος του 21ου αιώνα βασίζεται στην τεχνολογία, άρα και η επαγγελματική επιτυχία των περισσοτέρων ανθρώπων εξαρτάται από αυτή, η Ανώτατη Εκπαίδευση πρέπει να είναι προσανατολισμένη στην αξιοποίηση της.
Ευτυχώς κάποιοι έχουν απαντήσει, έμπρακτα, σ’ αυτά τα ερωτήματα. Πριν από 50 χρόνια, την εποχή που ξεκινούσε η επανάσταση της Πληροφορικής, δημιουργήθηκε στην Ελλάδα ένα θερμοκήπιο καινοτομίας, που έβλεπε κάθε σπουδαστή σαν ένα μελλοντικό «blue chip». Χρησιμοποιούσε έναν από τους πρώτους ηλεκτρονικούς υπολογιστές που διέθετε η χώρα, με μέγεθος όσο ένα δωμάτιο! Και πρότεινε στους αποφοίτους της Μέσης Εκπαίδευσης εκείνης της εποχής, μοντέρνες κατευθύνσεις σπουδών, προσαρμοσμένες στις ανάγκες του «αύριο» – που σήμερα μας φαίνεται τόσο παλιό! Οι πρώτοι σπουδαστές που φοίτησαν στο BCA, απορούσαν για το μάθημα της Πληροφορικής που ήταν στον κορμό των επιχειρησιακών σπουδών, και άκουγαν με έκπληξη πως αυτή η περίεργη νέα επιστήμη θα γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας και απαραίτητο εργαλείο κάθε επιστήμονα, ακόμα και των ανθρωπιστικών σπουδών.
Σήμερα, το BCA College πάλι μιλάει για τον κόσμο του αύριο: τη ρομποτική τεχνολογία, την τεχνητή νοημοσύνη, τη διάδραση ανθρώπου και μηχανής, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τη διασυνδεδεμένη εργασία και έρευνα. Διδάσκει τις σημερινές πρωτοποριακές ειδικότητες, ή και «παραδοσιακές» ειδικότητες με πρωτοποριακό τρόπο: management, marketing, χρηματοοικονομικά, ναυτιλιακά, διοίκηση ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων, κυβερνοασφάλεια, logistics, παιδαγωγικά, ψυχολογία, με δεκάδες μεταπτυχιακά τμήματα σε κατευθύνσεις αιχμής.
Για το BCA, η Παιδεία του 21ου αιώνα οφείλει να είναι χωρίς σύνορα και να διασυνδέεται με την αγορά εργασίας. Γι’ αυτό, τα 4 τελευταία εξάμηνα, τα μαθήματα γίνονται στα Αγγλικά, οι εξετάσεις γίνονται στα Αγγλικά και οι τίτλοι σπουδών απονέμονται από το επίσης πρωτοποριακό, το 23ο Βρετανικό Πανεπιστήμιο, το πολυβραβευμένο για τις επιδόσεις του, University of West London, 1o στην κατάταξη των Modern Universities του Λονδίνου. Όσοι δεν έχουν άνεση στη χρήση της Αγγλικής, μπορούν τα πρώτα δύο χρόνια να επιλέξουν ελληνόφωνο τμήμα, αλλά ταυτόχρονα θα κάνουν εντατικά μαθήματα Αγγλικών μέσα στο κολλέγιο. Επίσης, οι διαλέξεις και τα workshops με εισηγητές κορυφαία στελέχη της αγοράς, οι επισκέψεις και οι ξεναγήσεις σε μεγάλες επιχειρήσεις είναι οργανικά μέρη της σπουδαστικής εμπειρίας, έτσι ώστε η μετεξέλιξη ενός φοιτητή σε στέλεχος της οικονομίας του 21ο αιώνα να είναι μια συνεχής πορεία. Ο απόφοιτος του BCA, με Bachelor’s ή Master’s από το University of West London, το ίδιο ακριβώς που απονέμεται στους φοιτητές του Λονδίνου και με την ίδια παγκόσμια αναγνώριση, μπορεί να κοιτάει στα μάτια τον κόσμο του αύριο, εξοπλισμένος με όλα τα εργαλεία, διανοητικά και «τεχνικά». Θα έχει μάθει να μαθαίνει, να ενεργεί, να συμβιώνει και να επαναπροσδιορίζει το στίγμα του σε έναν κόσμο που εξελίσσεται με άλματα. Έτσι, οι δαπάνες για την εκπαίδευσή του μπορούν να αποδειχθούν ως μια εξαιρετικά αποδοτική επένδυση – για τον ίδιον, την οικογένειά του και την κοινωνία.