Skip to main content

Εθνική Πινακοθήκη: «Έτσι έκλεψα τους πίνακες» – Η ποινή στον δράστη

«Ήθελα ένα οποιοδήποτε έργο να προσθέσω στη συλλογή μου.  Η σχεδίαση και η παρακολούθηση κράτησε γύρω στους έξι μήνες» απολογήθηκε ο κατηγορούμενος.

Ποινή κάθειρξης 6 ετών με αναστολή επέβαλε το Μονομελές Εφετείο Κακουργημάτων στον 50χρονο ελαιοχρωματιστή για την κλοπή πινάκων του Πικάσο, Μοντριάν κι ενός σχεδίου του Μονκάλβο από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012.

Το δικαστήριο αναγνώρισε στον κατηγορούμενο το ελαφρυντικό της καλής συμπεριφοράς μετά την πράξη και τον άφησε ελεύθερο με ηλεκτρονική επιτήρηση (βραχιολάκι) εντός τριών χλμ από τον τόπο της κατοικίας του, μέχρι να δικαστεί σε δεύτερο βαθμό.

«Ήθελα να εμπλουτίσω τη συλλογή μου. Είχα πάθος για την τέχνη» είπε στην απολογία του ο κατηγορούμενος και πρόσθεσε:

«Θέλω να ζητήσω συγγνώμη από τον ελληνικό λαό για τα τρία έργα που αφαίρεσα. Η έμπρακτη μεταμέλειά μου αποδεικνύεται από την όλη διαδικασία της προσαγωγής μου. Ήθελα ένα οποιοδήποτε έργο να προσθέσω στη συλλογή μου.  Η σχεδίαση και η παρακολούθηση κράτησε γύρω στους έξι μήνες. Έβγαλα το συμπέρασμα ότι όλη η Πινακοθήκη φυλασσόταν από δυο άτομα και θα ήταν εύκολο. Είχα μάθει τις βάρδιες των φυλάκων. Ποτέ έρχεται ο καθένας. Εκείνη την ημέρα κάθισα στο πάρκο του “Ευαγγελισμού” και χάζευα το κτίριο. Μπήκα στο προαύλιο. Είδα ότι είχε έναν φύλακα. Πηγαινοερχόμουν, το σκεφτόμουν να το κάνω, να μη το κάνω. Η χαζομάρα είχε βαρέσει κόκκινο. Η κλοπή ήταν τόσο απλή και χαζή, που κανείς δε μπορούσε να φανταστεί ότι αυτό θα συνέβαινε από έναν απλό πολίτη» είπε ο κατηγορούμενος και περιέγραψε πώς την έκανε.

«Έσπασα ένα τζαμάκι κι έφτασα σε ένα σημείο. Μέσα σε 4 ώρες που χτυπούσε ο συναγερμός, ο φύλακας ανεβοκατέβαινε συνεχώς. Το έκανα μέχρι να κουραστεί και να κατέβει κάτω. Κάποια λεπτά αργότερα, πήγα με τα οικοδομικά εργαλεία να παραβιάσω την πόρτα. Ήταν ξεκλείδωτη! Γι’ αυτό δεν υπήρχαν ίχνη παραβίασης. Είχα πια μπει μέσα. Ανοιγόκλεινα τη τζαμαρία χωρίς να με βλέπει, είχε αρχίσει να νευριάζει. Άρχισα να κόβω καλώδια, χωρίς να ξέρω τι κόβω. Κάποια στιγμή έκανα μια με το πόδι μου και ξεκολλάει όλη η γυψοσανΊδα και πέφτουν γύρω στα 7-8 κάδρα από γκραβούρες. Ακούω που σπάνε. Εγώ δεν ήξερα τι έπεσε» είπε.

Πρόεδρος: Δεν ξέρατε δηλαδή πού είναι ο Πικάσο;

Κατηγορούμενος: Όχι κυρία μου!

Πρόεδρος: Δεν είμαι κυρία σας. Είπατε ότι θέλατε απλώς 2-3 έργα. Γιατί δεν πήρατε αυτά που έπεσαν και είχατε την ψυχραιμία να πάτε στον Πικάσο;

Κατηγορούμενος: Δεν ήμουν επαγγελματίας κλέφτης. Όταν έπεσαν αυτά, ταράχτηκα. Ανέβηκα τις σκάλες, είδα έναν πίνακα, δεν ήταν δεμένος. Είδα ότι δεν είχε έρθει κανείς. Περιεργάστηκα το έργο και διαπίστωσα ότι ήταν Πικάσο. Ξεκρέμασα τον πίνακα. Τον έβαλα στον σάκο. Πήρα άλλον έναν πίνακα. Είδα ένα ωραίο δημιούργημα, το αφαίρεσα, το έβαλα στον σάκο. Δεν ήξερα τον Μοντριάν. Ξαφνικά ακούω να φωνάζει κάποιος “κλέφτη, κλέφτη!».

Ο κατηγορούμενος υποστήριξε ότι, επιχειρώντας να μαζέψει έναν ακόμη πίνακα, κόπηκε και σκουπίστηκε από ένα χαρτί, το οποίο τελικά αποδείχτηκε ότι ήταν σχέδιο του Μονκάλβο.

Νωρίτερα κατέθεσαν φύλακες της Πινακοθήκης, ο τεχνικός ασφαλείας της εταιρείας συναγερμού, ένας συντηρητής έργων τέχνης, αλλά και η υπεύθυνη συλλόγων της Εθνικής Πινακοθήκης.

«Για 10 χρόνια η πινακοθήκη είχε ένα τεράστιο έλλειμμα. Έλειπαν τρία σημαντικά έργα. Εκτός από τον Πικάσο, ήταν και του Μοντριάν, εξαιρετικά σημαντικό. Χάσαμε και το σχέδιο του Μονκάλβο. Είχαμε αποτυπώσει την αξία του Πικάσο στα 2 εκατ. ευρώ, τον Μοντριάν στις 200.000 και το σχέδιο 1.000 ευρώ» ανέφερε η Ευτυχία Αγαθονίκου, διευθύντρια συλλόγων της Πινακοθήκης.

Την ενοχή του κατηγορουμένου ζήτησε και ο εισαγγελέας της έδρας.

naftemporiki.gr