Δεν έχει τελειώσει η συζήτηση με τους κλάδους που θα δημιουργήσουν το δικό τους καλάθι του νοικοκυριού, όπως σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης.
Το καλάθι του νοικοκυριού, το εορταστικό καλάθι και το καλάθι του Αη Βασίλη φαίνεται ότι όχι μόνο κερδίζουν τον ενδιαφέρον των καταναλωτών αλλά λειτουργούν και ως δείκτης για κάποιους κλάδους προκειμένου να συνεχίσουν την συζήτηση και να συμφωνήσουν στην υιοθέτηση της πρωτοβουλίας.
«Όσο περνάνε οι εβδομάδες όλο και περισσότεροι κλάδοι, που στην αρχή ήταν επιφυλακτικοί με το καλάθι, έχουν αρχίσει να καταλαβαίνουν ότι όποιος μπαίνει στο καλάθι τελικά κερδίζει γιατί οι καταναλωτές το ακολουθούν. Είμαι αισιόδοξος ότι θα έχουμε ανακοινώσεις» όπως έχει δηλώσει ο υπουργός.
Επιπλέον από τον Φεβρουάριο 2023 και για έξι μήνες (έως τον Ιούλιο 2023) θα δοθεί και ενίσχυση ύψους 10% επί των αγορών νοικοκυριών, τα οποία πληρούν τα κριτήρια ένταξης – μέσω του market pass – σε σούπερ μάρκετ και άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο τροφίμων (φούρνους, μίνι μάρκετ, λαϊκές αγορές, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, γαλακτοπωλεία κτλ.).
Στόχος της κυβέρνησης είναι από τη μια με το market pass και από την άλλη με το καλάθι του νοικοκυριού, να μειώνονται οι τιμές στα βασικά προϊόντα «άρα με τα δύο αυτά μέτρα συνδυαστικά θα περάσουμε αυτό το δύσκολο χειμώνα ’22-’23» όπως έχει σημειώσει ο κ. Γεωργιάδης.
Ειδικά για τα παιχνίδια, που έχουν την τιμητική τους αυτές τις ημέρες, σε ό,τι αφορά στο καλάθι του Αη Βασίλη, είπε χθες ο κ. Γεωργιάδης, ενώ ξεκίνησε για να περιλαμβάνει περίπου 300 παιχνίδια «έχει φθάσει σχεδόν τα 3.000. Και οι αρχικές ανησυχίες ότι θα είναι παιχνίδια δεύτερης διαλογής, όχι μόνον διαψεύστηκαν αλλά οι αλυσίδες έβαλαν τα δυνατά τους με τα καλύτερα τους παιχνίδια στις καλύτερες τιμές που πλέον έχουμε κλειδώσει εξασφαλίζοντας σας καλύτερες τιμές».
Το καλάθι δεν είναι εργαλείο διατίμησης, είναι εργαλείο ανταγωνισμού
«Το καλάθι δεν είναι εργαλείο διατίμησης. Το καλάθι είναι εργαλείο δημόσιου ανταγωνισμού», υπογραμμίζει ο υπουργός καθώς σύμφωνα με την εβδομαδιαία έρευνα για την πορεία των τιμών, μετά από 8 εβδομάδες εφαρμογής του, φαίνεται ότι εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των σούπερ μάρκετ.
«Έχει οδηγήσει σε μείωση από την αρχή, στο μέσο καλάθι, από 125 ευρώ μεσοσταθμικά την πρώτη εβδομάδα, σε 107,05 την 8η εβδομάδα, δηλαδή μείον 14%. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε 75,5 ευρώ κέρδος το μήνα και 907 ευρώ κέρδος τον χρόνο. Χωρίς τα ηλεκτρονικά καταστήματα που εκεί ο τζίρος είναι μικρότερος και οι τιμές είναι πιο ακριβές, το μέσο καλάθι από 116 ευρώ την πρώτη εβδομάδα έπεσε στα 97 ευρώ, δηλαδή μείωση 17%. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε 84 ευρώ κέρδος το μήνα και 1004 ευρώ κέρδος τον χρόνο. Αυτό για όσους λένε ότι το καλάθι του νοικοκυριού δεν δουλεύει» δήλωσε ο κ. Γεωργιάδης.
Επίσης ο ίδιος πρόσθεσε: «…πολλά προϊόντα όπως ζάχαρη, μακαρόνια, αλεύρι έχουν διατηρήσει την ίδια τιμή εδώ και 8 εβδομάδες. Είδαμε γαλοπούλα με 4,90, δηλαδή τιμή που ίσχυε πέρυσι τέτοια εποχή σαν να μην έχει μεσολαβήσει ένας χρόνος πολέμου και πληθωρισμού. ‘Αρα, υπάρχουν επιλογές για τον καταναλωτή».
Ακριβότερο το εορταστικό τραπέζι
Πάντως, αν και το καλάθι του νοικοκυριού βοηθάει τους καταναλωτές να έχουν περισσότερες επιλογές αναφορικά με την τιμή, ωστόσο φέτος τα προϊόντα, με βάση την ετήσια έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας θα καταστήσουν το εορταστικό τραπέζι ακριβότερο κατά 11,6% έως και 12,1%σε σχέση με το 2021. Σύμφωνα με επιτόπιες τιμοληψίες, το χριστουγεννιάτικο τραπέζι για 6 έως 8 άτομα θα κυμανθεί φέτος από 92,55 έως 127,07 ευρώ.
Μεταξύ των ευρημάτων της έρευνας, σε βασικά υλικά που χρησιμοποιούνται στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι, τη μεγαλύτερη μεταβολή – της τάξης του 28,6% – καταγράφουν οι πατάτες με το κόστος των 3 κιλών να εκτιμάται στα 2,79 ευρώ.
Επίσης, η νωπή γαλοπούλα είναι ακριβότερη κατά 14,1% σε σχέση με πέρυσι, με το κόστος των 5 κιλών να ανέρχεται περίπου στα 39,1 ευρώ. Κατά 25,5% πιο ακριβό είναι το χοιρινό με την τιμή των 5 κιλών να διαμορφώνεται στα 26,05 ευρώ.
Πιο ακριβά είναι και τα ποτά, με τις τιμές των αναψυκτικών να είναι κατά 17% υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι, ενώ κατά 12,8% ακριβότερες είναι οι μπύρες.
Πάντως, σημειώνεται ότι στην αγορά υπάρχει εύρος τιμών για προϊόντα διαφορετικής ποιότητας και σε διαφορετικού τυπου αγορές από τοπικά καταστήματα έως πολυκαταστήματα και οι καταναλωτές θα πρέπει πριν προχωρήσουν στις επιλογές τους να κάνουν έρευνα αγοράς.