Η αύξηση της ηλικίας του παγκόσμιου στόλου των bulk carriers και οι επερχόμενοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί αναμένεται να πυροδοτήσουν νέες ναυπηγήσεις τους επόμενους μήνες.
Ήδη καταγράφεται ζωηρό ενδιαφέρον τόσο από Έλληνες εφοπλιστές, όπως αναφέρεται παρακάτω, όσο και από άλλες εταιρείες στην Ασία και την Ευρώπη.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της BIMCO, τα υπό ναυπήγηση bulk carriers αντιστοιχούν στο 6,9% του στόλου στο νερό, αναλογία που είναι η μικρότερη από το 1996. Το 2024 τα νεότευκτα που θα παραδοθούν θα είναι χωρητικότητας 23,8 εκατ. dwt, αριθμός που θα είναι ο χαμηλότερος των τελευταίων 19 ετών.
Στο δεκάμηνο του 2022, έχουν τεθεί υπό παραγγελία, με βάση την BIMCO, bulk carriers, χωρητικότητας 11,7 εκατ. dwt, όταν πέρυσι τα συμβόλαια ναυπήγησης αντιστοιχούσαν σε πλοία χωρητικότητας 48,4 εκατ. dwt. Ο αναλυτής Filipe Gouveia αποδίδει την ήπια δραστηριότητα ναυπήγησης του τρέχοντος έτους στις ανησυχίες για την οικονομική ανάπτυξη και την εξίσωση των εναλλακτικών καυσίμων.
Ωστόσο, ο Gouveia εκτιμά ότι η κατάσταση θα ανατραπεί. Αυτό διότι η μέση ηλικία των bulk carriers αυξάνεται κατά έξι μήνες κάθε χρόνο από το 2018 μέχρι σήμερα και διαμορφώνεται σήμερα σε 11 έτη και έξι μήνες. «Εν μέσω αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών και γηρασμένου τονάζ, θα απαιτηθεί ανανέωση του στόλου. Επομένως, περιμένουμε οι παραγγελίες σε όλα τα μεγέθη να τονωθούν μέχρι το τέλος του 2023» τονίζει. «Η υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων στα bulk carriers θα συνεχίσει να υστερεί συγκριτικά με άλλους κλάδους. Ωστόσο, μέχρι τον επόμενο κύκλο αύξησης παραγγελιών, ελπίζουμε ότι θα έχει προκύψει ένας σαφέστερος οδικός χάρτης γι’ αυτές τις νέες τεχνολογίες» συμπληρώνει ο αναλυτής.
Τα ελληνικά deals
Τις τελευταίες ημέρες έχουν εμφανιστεί στον στόλο του ομίλου της Μαρίας Αγγελικούση δύο μεγάλα bulkers, τύπου capesize, τα οποία ναυπηγούνται στην Κίνα και θα είναι έτοιμα στις αρχές του 2023. Ειδικότερα, η πλατφόρμα Equasis αναφέρει ότι τα Ubuntu Community και Ubuntu Unity είναι υπό τη διαχείριση και την ιδιοκτησία του ομίλου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για δύο πλοία που είχε παραγγείλει η ταϊβανέζικη U-Ming Marine Transport, κατόπιν δεκαετών συμφωνιών ναυλώσεων με την Anglo American, τα οποία θα μπορούν να καίνε LNG. Επομένως, πιθανότατα ο όμιλος Αγγελικούση αγόρασε τα πλοία σε ένα resale deal.
Ένα ακόμη bulk carrier παρήγγειλε το τελευταίο διάστημα η Meadway Shipping & Trading του Κώστα Δελαπόρτα. Ο λόγος για ένα ultramax, το οποίο θα κατασκευαστεί στο ιαπωνικό ναυπηγείο Tsuneishi Shipbuilding, με ορίζοντα παράδοσης το δεύτερο τρίμηνο του 2025. Παρότι το τίμημα δεν είναι γνωστό, ναυλομεσιτικές πηγές προσδιορίζουν το κόστος κατασκευής ενός ultramax περίπου στα 33 εκατ. δολ. Μετά και τη νέα συμφωνία, η εταιρεία έχει παραγγείλει μέσα στο 2022 συνολικά πέντε bulk carriers.
Με την παραγγελία ενός ultramax στην κινεζική γιάρδα Nacks συνδέεται τις τελευταίες ημέρες και η ελληνικών συμφερόντων Anosis Maritime. Το βαπόρι αναμένεται να παραδοθεί στη διάρκεια του 2024.
Παράλληλα, στην εβδομαδιαία έκθεση της ναυλομεσιτικής Banchero Costa αναφέρεται ότι η Iolcos Hellenic Maritime του Ανδρέα Πετράκη άσκησε option σε συμβόλαιο ναυπήγησης στην Κίνα για ένα ακόμη kamsarmax, με ορίζοντα παράδοσης τα μέσα 2023. Δεν έχει διευκρινιστεί αν αυτό είναι το τρίτο ή το τέταρτο πλοίο που έχει παραγγείλει η εταιρεία στην Κίνα.
Από την έντυπη έκδοση