Νέα τμήματα στο 4ο Πεδίο θα δουν οι υποψήφιοι στο Μηχανογραφικό τους. Πρόκειται για 8 τμήματα που ανήκαν σε άλλα πεδία και προστίθενται και στο 4ο Πεδίο.
Στον πίνακα βλέπουμε τα Πεδία στα οποία θα ανήκουν από το 2023 τις θέσεις, τους επιτυχόντες και τη βάση του 2022. Βέβαια η απόφαση πάρθηκε πριν τις Πανελλαδικές του 2022 με τα στοιχεία του 2021, δηλαδή, που ήταν πολύ χειρότερα από τα φετινά.
Συγκεκριμένα το 2021 και στα τρία τμήματα Περιβάλλοντος εισήχθησαν συνολικά 16 φοιτητές. 7 και 17 ήταν οι επιτυχόντες στα τμήματα της Ορεστιάδας. Σ’ αυτά τα τμήματα η ένταξή τους σε ένα επιπλέον πεδίο μπορεί να φέρει περισσότερους φοιτητές και να απομακρύνει τον κίνδυνο του κλεισίματος.
Είναι προφανές ότι η ερήμωση των τμημάτων από φοιτητές είναι συνέπεια της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Η ένταξη και σε επιπλέον Πεδίο είναι ζήτημα επιβίωσης. Ναι αλλά είναι προβληματική για τους φοιτητές που θα εισαχθούν σ’ αυτά τα τμήματα από το 4ο Πεδίο. Δεν αναφέρομαι στα τμήματα Κοινωνικής Πολιτικής και Πληροφορικής του πίνακα, αλλά στα τμήματα Περιβάλλοντος και Δασολογίας και εν μέρει στο Αγροτικής Ανάπτυξης. Το πρόβλημα με αυτά τα τμήματα είναι το… πρόγραμμα σπουδών. Οι υποψήφιοι από το 4ο Πεδίο δεν έχουν τις γνώσεις να παρακολουθήσουν τα μαθήματα σ’ αυτά τα τμήματα. Η βάση των σπουδών είναι η Χημεία και η Βιολογία. Οι υποψήφιοι από το 4ο Πεδίο δεν έχουν εξεταστεί σ’ αυτά τα μαθήματα και η γνώση τους σ’ αυτά τα μαθήματα έχει, πολύ συχνά, σταματήσει πριν τη Β Λυκείου, όταν επέλεξαν να ακολουθήσουν την Ομάδα Προσανατολισμού της Οικονομίας και Πληροφορικής.
Η εισαγωγή υποψηφίων σε τμήματα που δεν έχουν τις γνώσεις για να παρακολουθήσουν και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους είναι, προφανώς, μεγάλο λάθος. Είναι μία από τις παρενέργειες της ΕΒΕ που αναιρεί την ίδια της την ύπαρξη, καθώς υποτίθεται ότι καθιερώθηκε για να μην εισάγονται φοιτητές με χαμηλές βαθμολογίες που δεν μπορούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Εδώ έχουμε την εισαγωγή υποψηφίων με υψηλότερη βαθμολογία, που επίσης δεν μπορούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.
Καθώς το σύστημα εισαγωγής γίνεται χρόνο με το χρόνο και πιο σύνθετο και πιο προβληματικό, η επιλογή σπουδών από τους υποψηφίους γίνεται διαδικασία που απαιτεί προσοχή. Τα παιδιά που θα δηλώσουν αυτά τα τμήματα χωρίς να έχουν δει το πρόγραμμα σπουδών, κρίνοντας μόνο από τον τίτλο τους, θα ζήσουν πολύ μεγάλη απογοήτευση όταν εισαχθούν και διαπιστώσουν ότι δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα.
Το πρώτο και σημαντικότερο κριτήριο επιλογής σπουδών πρέπει να είναι το πρόγραμμα σπουδών του κάθε τμήματος. Είναι κάτι που, δυστυχώς, οι υποψήφιοι και οι οικογένειές τους συχνά δεν εξετάζουν. Περισσότερο κοιτάζουν το μετά: τι μπορούν να κάνουν επαγγελματικά με αυτό το πτυχίο. Και όμως οι ίδιες οι σπουδές πρέπει να είναι το πρώτο φίλτρο. Είναι πολύ απλό: Αν δεν αρέσουν τα μαθήματα στον φοιτητή δεν θα τα διαβάζει και δεν θα πάρει το πτυχίο του.
Σέβομαι την αγωνία επιβίωσης των ανθρώπων αυτών των τμημάτων, κάποια μάλιστα είναι εξαιρετικά, αλλά δε γίνεται να επιβιώσουν προσελκύοντας φοιτητές που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τις σπουδές. Φυσικά και δεν φταίνε τα τμήματα που έμειναν από φοιτητές. Φταίει, κυρίως, η… γεωγραφία, που κυριαρχεί στις επιλογές των υποψηφίων. Βλέπετε τα τμήματα που είναι απομακρυσμένα έχουν πάντα μικρότερη ζήτηση. Δεν είναι τυχαίο ότι το τμήμα της Λάρισας είχε διπλάσιους επιτυχόντες από το τμήμα της Μυτιλήνης και επταπλάσιους από της Ζακύνθου, όπως βλέπουμε στον πίνακα.
Τα τμήματα Κοινωνικής Πολιτικής και Πληροφορικής που επίσης εντάσσονται στο 4ο Πεδίο ανήκουν σε άλλη κατηγορία. Δεν έχουν ανάγκη να προσελκύσουν φοιτητές, μέχρι τώρα. Δεν είναι παράλογη η ένταξη της Κοινωνικής Πολιτικής και στο 4ο Πεδίο, ούτε φυσικά του τμήματος Πληροφορικής.