Ισχνή ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και των μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων που εξυπηρετούν νοικοκυριά, αλλά με ταυτόχρονο «άλμα» στην καταναλωτική δαπάνη, δείχνουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για το δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Η εκτίναξη των δαπανών κατά περίπου 20% αποδίδεται στις μεγάλες ανατιμήσεις σε μία σειρά βασικών αγαθών, αλλά και αποκαλύπτει ότι τα νοικοκυριά (τουλάχιστον έως το συγκεκριμένο διάστημα) δεν περιόρισαν υπό το βάρος της ακρίβειας τις αγορές τους, στηριζόμενα στις αποταμιεύσεις τους.
Ειδικότερα τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο το διαθέσιμο εισόδημα του τομέα των νοικοκυριών και των μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων που εξυπηρετούν νοικοκυριά αυξήθηκε κατά 1,7% σε σύγκριση με το β’ τρίμηνο του προηγούμενου έτους, από 32,45 δισ. ευρώ σε 32,98 δισ. ευρώ.
Παράλληλα όμως η τελική καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών και των μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων που εξυπηρετούν νοικοκυριά, αυξήθηκε κατά 20,1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, από 31,4 δισ. ευρώ στα 37,7 δισ. ευρώ.
Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα το ποσοστό αποταμίευσης των νοικοκυριών και των ΜΚΙΕΝ, που ορίζεται ως η ακαθάριστη αποταμίευση προς το ακαθάριστο διαθέσιμο εισόδημα, να μειωθεί κατά 14,2% το δεύτερο τρίμηνο του 2022.
Στη Βουλή η τροπολογία για το «καλάθι του νοικοκυριού»
Ως αντίδοτο στις ανατιμήσεις που «ροκανίζουν» το εισόδημα των νοικοκυριών η κυβέρνηση ετοιμάζεται να θέσει σε εφαρμογή από τις αρχές του επόμενου μήνα το «καλάθι του νοικοκυριού» καταθέτοντας στη Βουλή τη σχετική τροπολογία.
Η τροπολογία κατατέθηκε συγκεκριμένα από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ορίζει ότι ο κατάλογος των προϊόντων που συμμετέχουν στο «Καλάθι» και οι τιμές τους διαμορψώνονται ελεύθερα από τις επιχειρήσεις, τηρουμένου του άρθρου 58 του ν. 4818/2021 (Α’ 124), περί αθέμιτης κερδοφορίας.
Όπως προβλέπεται τα σούπερ μάρκετ που υποχρεωτικά συμμετέχουν στη διαδικασία αυτή πρέπει να εντάσσουν ένα, τουλάχιστον, προϊόν από κάθε κατηγορία προϊόντων που περιλαμβάνεται καλάθι του νοικοκυριού και διαθέτουν σε προσιτή τιμή, ιδίως συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα ίδιας κατηγορίας, ενημερώνοντας τους καταναλωτές, που προσέρχονται στα φυσικά ή ψηψιακά καταοτήματά τους, ως προς τη σύνθεση του «Καλαθιού του νοικοκυριού» που προτείνουν. Η ενημέρωση αυτή γίνεται με κάθε πρόσφορό μέσο, ιδίως λίστες, φυλλάδια και ειδική σήμανση επί των προϊόντων ή του χώρου πώλησής τους».
Επίσης, αναφέρεται ότι υπόχρεες συμμετοχής στο καλάθι είναι τα σούπερ μάρκετ των οποίων ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90.000.000 ευρώ ετησίως, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης, από έναρξη ισχύος του παρόντος, διαχειριστικής περιόδου.
Τα προϊόντα που εντάσσονται στο «Καλάθι του νοικοκυριού» ελέγχονται, κατά προτεραιότητα, από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές και μπορούν να διαφοροποιούνται κάθε φορά που αποστέλλεται από τους υπόχρεους κατάλογος προς το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Επισημαίνεται ότι δίνεται η δυνατότητα στο «καλάθι του νοικοκυριού» να ενταχθούν και επιχειρήσεις που δεν εντάσσονται στους βασικούς υπόχρεους.
Στην τροπολογία προβλέπεται, ακόμη, ότι η μη αποστολή καταλόγου προϊόντων ή η ελλιπής αποστολή καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής του πλήρους καταλόγου.
naftemporiki.gr