Η εκπόνηση Νέου Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021-2030, οι βελτιώσεις του ΚΟΚ, η δημιουργία του Εθνικού Ταμείου Οδικής Ασφάλειας, το αντίστοιχο εθνικό παρατηρητήριο αλλά και η νέα διαδικασία επιβολής και είσπραξης των προστίμων για την παραβίαση του ΚΟΚ, βρέθηκαν στο επίκεντρο της 3ης συνεδρίασης της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Κατά την εισήγησή του, ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, υπογράμμισε ότι η βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας της χώρας μας, αποτελεί μια από τις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού, Κώστα Καραμανλή, αλλά και δική του, και παρουσίασε τις προτεραιότητες της Κυβερνητικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, οι οποίες συνοψίζονται στα εξής θέματα:
– Νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021-2030,
– Νέος νόμος οδικής ασφάλειας και οι βελτιώσεις του ΚΟΚ,
– Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας,
– Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας,
– Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική Οδικής Ασφάλειας,
– Νέα διαδικασία επιβολής και είσπραξης προστίμων
Ειδικότερα, όσον αφορά στην εκπόνηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας, η διαδικασία άρχισε τον Οκτώβριο του 2021 και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2022 με την επιστημονική υποστήριξη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε πως «η κυβέρνηση έχει σχέδιο, αναπτύσσει τον στρατηγικό σχεδιασμό Οδικής Ασφάλειας 2021 – 2030, με προοπτική τη μείωση του αριθμού των νεκρών και των βαριά τραυματιών από τροχαία ατυχήματα, κατά 50% έως το 2030. Προσπαθούμε να διαφυλάξουμε το δικαίωμα στη ζωή των Ελληνίδων και των Ελλήνων, αλλά και να διαμορφώσουμε καλύτερες συνθήκες για την κυκλοφορία των πεζών, των οχημάτων, αλλά και των ποδηλατών».
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, δόθηκε έμφαση στην αναγκαιότητα δημιουργίας του Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας για τη συλλογή ασφαλών δεδομένων, που θα αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία ώστε να αναπτυχθούν στοχευμένες παρεμβάσεις.
Στο πλαίσιο της εισήγησής του, ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, σημείωσε πως «η αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας αποτελεί προεκλογική δέσμευση της ΝΔ και δέσμευση του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. Χρειάζεται να δοθεί έμφαση στα αίτια των ατυχημάτων, προκειμένου να εστιάσουμε σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις στο πεδίο. Είναι πολύ σημαντικό το σκέλος της ανανέωσης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αλλά και της διαδικασίας είσπραξης των προστίμων με τη χρήση ψηφιακών μέσων».
O υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Ελευθέριος Οικονόμου, επισήμανε πως «η ευρεία σημερινή σύσκεψη δείχνει το προσωπικό ενδιαφέρον του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και συνολικά της κυβέρνησης στην προσπάθεια για αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας. Το θέμα της οδικής ασφάλειας είναι ένα διαρκές “στοίχημα”. Χρειάζονται συνέργειες και συνεργασίες, με στόχο η χώρα μας να δείξει σαφή βελτίωση στο πεδίο της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων και θυμάτων από τροχαία, αλλά και να βελτιώσουμε το περιβάλλον και τις υποδομές οδικής κυκλοφορίας. Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη υλοποιεί μια σειρά δράσεων σε συνεργασία με τα άλλα υπουργεία και είμαστε βέβαιοι ότι τα αποτελέσματα θα είναι σύντομα ορατά».
Η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ζέττα Μακρή δήλωσε πως «το υπουργείο Παιδείας, μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, έχει εντάξει την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή στην εκπαίδευση μαθητών νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων. Ο θεματικός κύκλος «Ζω καλύτερα – Ευ Ζην – Μαθήματα ζωής και αγωγής της υγείας», με την υποενότητα της Οδικής Ασφάλειας και με μέσο την βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση, καλλιεργεί δεξιότητες κυκλοφοριακής συνείδησης και ασφαλούς μετακίνησης. Μέσα από την πλατφόρμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αντλήσουν και να αξιοποιήσουν προγράμματα, εγχειρίδια και οδηγούς για μια ολιστική προσέγγιση στην ανάπτυξη υγιούς οδικής συμπεριφοράς, που αρχίζει από τα πρώτα κιόλας σχολικά χρόνια. Η εξοικείωση των μαθητών με την έννοια και την αξία της κυκλοφοριακής αγωγής, μέσα από την εκπαίδευση, μας φέρνει ακόμα πιο κοντά στην ευοίωνη προοπτική για την ανάπτυξη μιας κοινωνικά υπεύθυνης συμπεριφοράς στον δρόμο».
Η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας, Ασημίνα Γκάγκα, υπογράμμισε πως «η καλύτερη οδική ασφάλεια είναι η τήρηση όλων των κανόνων στο δρόμο, η προσεκτική οδήγηση και φυσικά, το να μην καταναλώνουμε αλκοόλ όταν οδηγούμε. Δυστυχώς, ως χώρα έχουμε πολλά τροχαία ατυχήματα και το υπουργείο Υγείας και το ΕΚΑΒ συμμετέχουν με όλες τις δυνάμεις τους στην έγκαιρη αντιμετώπιση οποιουδήποτε τραυματισμού και την ασφάλεια σε όλη τη χώρα. Για αυτό το λόγο, οργανώνουμε σεμινάρια εκπαίδευσης όχι μόνο για διασώστες αλλά και για πολίτες στην παροχή πρώτων βοηθειών. Η οδική ασφάλεια και η σωστή περίθαλψη μας αφορά όλους, τα παιδιά μας, του νέους και τους μεγαλύτερους ανθρώπους της χώρας. Η σωστή οδική συμπεριφορά, με προσοχή και σεβασμό στη διατήρηση της ΛΕΑ για τα οχήματα έκτακτης ανάγκης αντανακλά τον πολιτισμό μας».
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, τόνισε: «Έχουμε ένα ανεπτυγμένο σχέδιο για να βελτιώσουμε την οδική ασφάλεια για όλους τους Έλληνες. Το υπουργείο Εσωτερικών έχει αρμοδιότητα για την κατασκευή έργων οδοποιίας με έμφαση στην οδική ασφάλεια και αναμένεται η δημοσίευση της πρόσκλησης ύψους περίπου 315 εκατ. ευρώ παρεμβάσεις οδοποιίας στην οδική ασφάλεια που θα απευθύνεται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Επομένως, δεν έχουμε μόνο την πρόθεση, αλλά και τους πόρους για να υλοποιήσουμε τον σχεδιασμό μας».
Με τη σειρά του, ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος, δήλωσε: «Ως υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα συμπράξουμε στην ανάπτυξη του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας με κάθε πρόσφορο μέσο, ώστε η μείωση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας, να πάψει να αποτελεί προτεραιότητα και να γίνει πραγματικότητα. Στο σημαντικό αυτό έργο του υπουργείου Μεταφορών, με το οποίο έχουμε άλλωστε τα τελευταία δύο χρόνια μια στενή συνεργασία για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του, θα συνδράμουμε τόσο μέσω της ανάπτυξης των κατάλληλων και συγχρόνως καινοτόμων τεχνολογικών εφαρμογών, όσο και μέσα από την αξιολόγηση, τον επανασχεδιασμό και την απλούστευση των διαδικασιών για την οδική ασφάλεια».