Του Γιάννη Κανουπάκη
Τον Ιούλιο του 2019 είχαμε απολαύσει τις αρετές του Ford Ranger Raptor, της «πολεμικής» έκδοση του Ranger που εξέλιξε η Ford Performance. Οδηγώντας το σε τρεις άγριες βουνίσιες διαδρομές της Αττικής, είχαμε διαπιστώσει τότε πως επρόκειτο για πολιτισμένο στην άσφαλτο και συνάμα… θηριώδες εκτός δρόμου διπλοκάμπινο, που αποκτούσε χαρακτηριστικά transformer και μεταβαλλόταν σχεδόν μαγικά σε όχημα παντός εδάφους.
Μάλιστα, αν κάποιος αποφάσιζε να λάβει μέρος και σε χωμάτινο ράλι δεν χρειαζόταν να κάνει καμία προσαρμογή, καθώς ήταν «έτοιμο για όλα»! Και, να που η επόμενη γενιά του Ford Ranger Raptor, έφτασε, ανεβάζοντας των πήχη των off-road επιδόσεων, όντας ένα pick-up που έχει κατασκευαστεί για τους γνήσιους λάτρεις της οδήγησης, όπως τονίζει η εταιρία. Με τη σφραγίδα της Ford Performance και πάλι, το νέο Ranger Raptor είναι η απόλυτη έκδοση επιδόσεων του νέου Ford Ranger. Με ευφυέστερη τεχνολογία που ελέγχει την πιο σκληροτράχηλη νέα γενιά, το Ranger Raptor συνδυάζει ωμή και ακατέργαστη δύναμη με μηχανική και τεχνική ακρίβεια για τη δημιουργία του πιο προηγμένου Ranger όλων των εποχών.
Έτσι, οι Ευρωπαίοι λάτρεις του μοντέλου έχουν κάθε λόγο να γιορτάζουν καθώς το νέο Ranger Raptor είναι το πρώτο μοντέλο της Next-Gen οικογένειας Ranger που λανσάρεται στην Ευρώπη, με τις παραδόσεις στους πελάτες να ξεκινούν το τελευταίο τρίμηνο του 2022. Η μεγαλύτερη είδηση για τους λάτρεις των επιδόσεων είναι η εισαγωγή ενός ολοκαίνουργιου twin-turbo V6 βενζινοκινητήρα 3.0L EcoBoost που βελτιστοποιήθηκε από την Ford Performance για να αποδίδει μέγιστη ισχύ 288 ίππων και ροπή 491 Nm.
Ο twin-turbo V6 κινητήρας 3.0L EcoBoost διαθέτει ένα συμπαγές μπλοκ κυλίνδρων από συμπιεσμένο μίγμα γραφίτη-σιδήρου, που είναι περίπου 75% ισχυρότερο και έως 75% πιο άκαμπτο από το σίδηρο που χρησιμοποιείται στις παραδοσιακές μεθόδους χύτευσης. Η Ford Performance εξασφάλισε ότι ο κινητήρας προσφέρει άμεση απόκριση στις εντολές του οδηγού στο γκάζι, σε συνδυασμό με ένα αγωνιστικής προέλευσης σύστημα anti-lag, παρόμοιο με αυτό που είδαμε για πρώτη φορά στα Ford GT και Focus ST, το οποίο επιτρέπει τη στιγμιαία και on-demand αύξηση της ισχύος.
Το νέο σύστημα anti-lag, που διατίθεται στο πρόγραμμα Baja, διατηρεί την περιστροφή των υπερσυμπιεστών για έως και τρία δευτερόλεπτα αφού ο οδηγός σηκώσει το πόδι τους από το γκάζι, επιτρέποντας ταχύτερη επιτάχυνση στις εξόδους των στροφών ή στις αλλαγές σχέσεων όταν ο οδηγός πατήσει ξανά το γκάζι. Επιπλέον, ο κινητήρας είναι προγραμματισμένος με ένα ανεξάρτητο προφίλ αύξησης της πίεσης υπερπλήρωσης (boost) για κάθε μία από τις 10 σχέσεις του προηγμένου αυτόματου κιβωτίου, με στόχο την περαιτέρω βελτιστοποίηση των επιδόσεων.
Ο νέος κινητήρας του Ranger Raptor προσφέρει αβίαστη επιτάχυνση στο χαλίκι, το χώμα, τη λάσπη και την άμμο. Υποστηρίζοντας αυτές τις ολοκληρωμένες επιδόσεις, ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο και ενεργό σύστημα εξαγωγής ενισχύει τον ήχο του κινητήρα μέσα από τέσσερα επιλέξιμα προφίλ, τα οποία προσφέρουν στο Ranger Raptor τη δυνατότητα να προσαρμόσει τον «φωνητικό» του χαρακτήρα.
Οι οδηγοί μπορούν να επιλέξουν τον ήχο κινητήρα που προτιμούν πιέζοντας ένα μπουτόν στο τιμόνι ή επιλέγοντας ένα drive mode που χρησιμοποιεί μία από τις κάτωθι ρυθμίσεις:
- Quiet – δίνει προτεραιότητα στον αθόρυβο χαρακτήρα έναντι των επιδόσεων και του έντονου ήχου προκειμένου να μην ενοχλεί τους γείτονες νωρίς το πρωί
- Normal – το προφίλ αυτό προορίζεται για καθημερινή χρήση και προσφέρει έναν ήχο εξάτμισης που κάνει αισθητή την παρουσία του, χωρίς να είναι υπερβολικά δυνατός για χρήση στο δρόμο. Το προφίλ αυτό χρησιμοποιείται by default στα προφίλ οδήγησης Normal, Slippery, Mud/Ruts και Rock Crawl
- Sport – προσφέρει μία πιο δυνατή και δυναμική χροιά
- Baja – το πιο εντυπωσιακό προφίλ ήχου τόσο σε ένταση όσο και σε χαρακτήρα, καθώς σε αυτό το πρόγραμμα το σύστημα εξαγωγής συμπεριφέρεται περισσότερο ως ελεύθερη εξάτμιση. Προορίζεται μόνο για χρήση off-road.
Ο σημερινός κινητήρας ντίζελ 2.0L EcoBlue bi-turbo θα εξακολουθήσει να διατίθεται στο νέο Ranger Raptor από το 2023. Περισσότερες λεπτομέρειες θα δημοσιευτούν όταν πλησιάζει το λανσάρισμα.
Το νέο Ranger Raptor διαθέτει ένα μοναδικό πλαίσιο σε σύγκριση με εκείνο του νέου Ranger. Μια σειρά βάσεων και ενισχύσεων ειδικά εξελιγμένων για το Raptor για στοιχεία όπως η κολόνα C, ο χώρος φόρτωσης και η βάση της ρεζέρβας υποστηρίζουν τα μοναδικά στοιχεία έδρασης των bumpstops, των βάσεων στους θόλους των τροχών και των πίσω συνδέσμων των αμορτισέρ, διασφαλίζοντας ότι η επόμενη γενιά του Ranger Raptor μπορεί να διαχειρίζεται απαιτητικές συνθήκες off-road.
Ένα off-roader υψηλών επιδόσεων όπως το Ranger Raptor χρειάζεται και τον ανάλογο συνδυασμό τροχών και αναρτήσεων – γι’ αυτό το λόγο οι μηχανικοί της Ford επανασχεδίασαν πλήρως την ανάρτηση. Οι εντελώς νέοι, ανθεκτικοί, αλλά και αλουμινένιοι συγχρόνως πάνω και κάτω βραχίονες, η εμπρός και πίσω ανάρτηση με τη μεγάλη διαδρομή και ένας αναβαθμισμένος πίσω σύνδεσμος Watt έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν περισσότερο έλεγχο σε ανώμαλα εδάφη με υψηλή ταχύτητα.
Η επόμενη γενιά των αμορτισέρ FOX® 2.5” Live Valve Internal Bypass υιοθετούν τεχνολογία αιχμής, με αποτέλεσμα η απόσβεση να προσαρμόζεται στη διαδρομή του αμορτισέρ. Τα συγκεκριμένα αμορτισέρ είναι τα πιο προηγμένα που έχουν τοποθετηθεί ποτέ στο Ranger Raptor και φέρουν πλήρωση λαδιού με Teflon™ που μειώνει τις τριβές κατά περίπου 50% σε σύγκριση με εκείνα του απερχόμενου μοντέλου.
Ενώ το hardware της ανάρτησης φέρει την υπογραφή της FOX®, η ρύθμιση και η εξέλιξή της πραγματοποιήθηκαν από την Ford Performance χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό μηχανικής με τη βοήθεια υπολογιστή (CAE) και δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες. Όλες οι παράμετροι – όπως η σκληρότητα των ελατηρίων, η απόσταση από το έδαφος, το σετάρισμα των βαλβίδων παράκαμψης και η απόσβεση σε κάθε «ζώνη διαδρομής» του αμορτισέρ –είχαν ως στόχο τη δημιουργία της τέλειας ισορροπίας μεταξύ άνεσης, ελέγχου, σταθερότητας και ελκτικής πρόσφυσης εντός και εκτός δρόμου.
Συνεργαζόμενο με τα ανανεωμένα, επιλέξιμα προφίλ οδήγησης του Ranger Raptor, 2 το σύστημα Live Valve Internal Bypass έχει εξελιχθεί ώστε να προσφέρει βελτιωμένη άνεση στο δρόμο και οδηγική ποιότητα σε συνθήκες εκτός δρόμου, τόσο με υψηλές όσο και με χαμηλές ταχύτητες.
Εκτός από το να συνεργάζεται με τα προφίλ οδήγησης, το σύστημα λειτουργεί επίσης στο παρασκήνιο προετοιμάζοντας το νέο Ranger Raptor προκειμένου να αντιμετωπίσει διαφορετικές συνθήκες. Καθώς συμπιέζεται ένα αμορτισέρ στις διάφορες «ζώνες διαδρομής» του συστήματος παράκαμψης, η απόσβεση προσαρμόζεται με ακρίβεια, ενώ η όλη διαδικασία αντιστρέφεται κατά την επαναφορά των αμορτισέρ στη θέση ισορροπίας.
Για προστασία από το φαινόμενο του απότομου τερματισμού της ανάρτησης, το δοκιμασμένο στους αγώνες σύστημα FOX® Bottom-Out Control προσφέρει μέγιστη δύναμη απόσβεσης στο τελευταίο 25% της διαδρομής του αμορτισέρ. Αντίστοιχα, το σύστημα μπορεί να σκληραίνει τα πίσω αμορτισέρ, ώστε να το πίσω μέρος να μην βυθίζεται στις έντονες επιταχύνσεις, κάτι που βελτιώνει τη σταθερότητα του οχήματος. Με τα αμορτισέρ να παρέχουν τη σωστή ποσότητα απόσβεσης σε κάθε θέση, το Ranger Raptor παραμένει ακλόνητο τόσο στην άσφαλτο όσο και στην πίστα.
Η ικανότητα του Ranger Raptor να κινείται άνετα σε ανώμαλα εδάφη αυξάνεται με την προσθήκη ενισχυμένης προστασίας στο κάτω μέρους του αμαξώματος. Η εμπρός ποδιά είναι σχεδόν διπλάσια σε μέγεθος συγκριτικά με την αντίστοιχη του βασικού νέου Ranger και είναι κατασκευασμένη από ατσάλι υψηλής αντοχής πάχους 2,3 χλστ. Αυτή η ποδιά, η οποία συνδυάζεται με καλύμματα κινητήρα και μετάδοσης, είναι σχεδιασμένη για να προστατεύει βασικά εξαρτήματα όπως το ψυγείο, το σύστημα διεύθυνσης, το εμπρός εγκάρσιο μέρος, το κάρτερ και το εμπρός διαφορικό.
Οι διπλοί γάντζοι ρυμούλκησης εμπρός και πίσω προσφέρουν ευελιξία σε περίπτωση ανάγκης κατά την κίνηση εκτός δρόμου, αφού αν η μία πλευρά του οχήματος είναι μη προσβάσιμη (π.χ. βυθισμένη) παραμένουν διαθέσιμοι οι υπόλοιποι γάντζοι. Επίσης, οι τελευταίοι προσφέρουν τη δυνατότητα τοποθέτησης ιμάντα εξισορρόπησης στην περίπτωση που το όχημα έχει κολλήσει σε βαθιά άμμο ή λάσπη.
Για πρώτη φορά, το Ranger Raptor εξοπλίζεται με ένα προηγμένο σύστημα μόνιμης τετρακίνησης με ένα νέο, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο on-demand κιβώτιο μεταφοράς δύο σχέσεων (αργό/γρήγορο), σε συνδυασμό με εμπρός και πίσω μπλοκέ διαφορικά – ένα πολύτιμο στοιχείο για τους σκληροπυρηνικούς οπαδούς της εκτός δρόμου οδήγησης.
Στη διαχείριση όλων των εδαφικών συνθηκών – από ομαλούς δρόμους μέχρι λάσπη και κακοτράχαλες διαδρομές και ο,τιδήποτε ενδιάμεσο – βοηθοί του νέου Ranger Raptor είναι τα επτά επιλέξιμα προφίλ οδήγησης, 2 στα οποία περιλαμβάνεται και το πρόγραμμα Baja το οποίο είναι προσανατολισμένο για off-road διαδρομές και διαμορφώνει τα ηλεκτρονικά συστήματα του οχήματος για μέγιστες επιδόσεις κατά τη γρήγορη οδήγηση εκτός δρόμου.
Κάθε επιλέξιμο προφίλ οδήγησης προσαρμόζει μία σειρά παραμέτρων – από τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων μέχρι την ευαισθησία και τη ρύθμιση του ABS, τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας, τις βαλβίδες στο σύστημα εξαγωγής, καθώς και την απόκριση του τιμονιού και του γκαζιού. Επιπλέον, τα όργανα, οι πληροφορίες που παρέχει το όχημα, καθώς και τα χρωματικά θέματα στον πίνακα οργάνων και την κεντρική οθόνη αφής αλλάζουν ανάλογα με το επιλεγμένο προφίλ οδήγησης.
On-road
- Normal – σχεδιασμένο για άνεση και οικονομία καυσίμου
- Sport – πιο άμεση απόκριση για εμπνευσμένη οδήγηση on-road
- Slippery – για μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση κατά την οδήγηση σε ολισθηρές και ανώμαλες επιφάνειες
Off-road
- Rock crawl – για βέλτιστο έλεγχο κατά την οδήγηση με πολύ χαμηλή ταχύτητα σε βραχώδη και κακοτράχαλα εδάφη
- Sand – βελτιστοποιεί τις αλλαγές ταχυτήτων και την απόδοση ισχύος προκειμένου το όχημα να συνεχίζει να προχωρά απρόσκοπτα στην άμμο και στο βαθύ χιόνι
- Mud/Ruts – για μέγιστη πρόσφυση κατά την εκκίνηση και διατήρηση της ταχύτητας του οχήματος
- Baja – ρυθμίζει όλα τα συστήματα στα πιο δυναμικά χαρακτηριστικά τους για κορυφαίες επιδόσεις εκτός δρόμου με υψηλή ταχύτητα
Το νέο Ranger Raptor περιλαμβάνει επίσης το σύστημα Trail Control™, που μοιάζει με το cruise control αλλά σε συνθήκες off-road. Ο οδηγός απλά επιλέγει μία καθορισμένη ταχύτητα κάτω από 32 χλμ/ώρα με το όχημα να διαχειρίζεται την επιτάχυνση και το φρενάρισμα, ενώ ο ίδιος συγκεντρώνεται στο τιμόνι διασχίζοντας δύσκολα εδάφη.
Σε απόλυτη αρμονία με τις αυξημένες ικανότητες του Ranger Raptor, η νέα εμφάνιση του αυτοκινήτου βασίζεται στο τολμηρό, δυναμικό στυλ της επόμενης γενιάς Ranger. Τα προτεταμένα τόξα των θόλων των τροχών και ο σχεδιασμός σχήματος C των προβολέων τονίζουν το πλάτος του pick-up, ενώ τα έντονα γράμματα F-O-R-D στη μάσκα και ο ανθεκτικός ανεξάρτητος προφυλακτήρες προσδίδουν περισσότερο οπτικό όγκο.
Οι προβολείς LED matrix με φώτα ημέρας LED ανεβάζουν την απόδοση φωτισμού του Ranger Raptor σε νέα επίπεδα, περιλαμβάνοντας προγνωστικό φωτισμό στροφών, αντιθαμβωτική δέσμη μεγάλης σκάλας και αυτόματη δυναμική ρύθμιση ύψους δέσμης, ώστε να προσφέρουν καλύτερη ορατότητα για τους οδηγούς του Ranger Raptor και άλλους χρήστες των δρόμων.
Τα προτεταμένα φτερά καλύπτουν τις μυώδεις ζάντες αλουμινίου των 17 ιντσών που συνδυάζονται με αποκλειστικά all-terrain ελαστικά υψηλών επιδόσεων. Επιπρόσθετα, οι λειτουργικές εισαγωγές αέρα, μια σειρά από αεροδυναμικά στοιχεία καθώς και τα ανθεκτικά πλαϊνά σκαλοπάτια από χυτό αλουμίνιο αναδεικνύουν ακόμα περισσότερο την εμφάνιση του νέου pick-up. Στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, τα φώτα LED δημιουργούν μία στιλιστική υπογραφή σε αρμονία με τα εμπρός φώτα, ενώ ο πίσω προφυλακτήρας Precision Grey φέρει ένα ψηλά τοποθετημένο και ενσωματωμένο σκαλοπάτι πρόσβασης, καθώς και κοτσαδόρο που αναδιπλώνεται προς τα πάνω, για μην επηρεάζεται η γωνία αναχώρησης του οχήματος.
Το εσωτερικό τονίζει με τη σειρά του τον γεμάτο δυναμισμό και ενέργεια off-road χαρακτήρα του Ranger Raptor. Η καμπίνα περιλαμβάνει νέα, σπορ καθίσματα μπροστά και πίσω, τα οποία είναι εμπνευσμένα από μαχητικά αεροσκάφη, που αυξάνουν το επίπεδο άνεσης και προσφέρουν περισσότερη υποστήριξη στο σώμα όταν το όχημα στρίβει με υψηλές ταχύτητες.
Οι πινελιές Code Orange στον πίνακα οργάνων, στις επενδύσεις και τα καθίσματα, αντανακλώνται στον ambient φωτισμό του Ranger Raptor, που λούζει το εσωτερικό με μία κεχριμπαρένια (χρυσοκίτρινη) λάμψη. Το premium θερμαινόμενο τιμόνι με τη δερμάτινη επένδυση και την σπορ σχεδίαση διαθέτει επίσης ειδικές υποδοχές για τους αντίχειρες, σήμανση για τη θέση της ευθείας, καθώς και χειριστήρια αλλαγών σχέσεων (paddle shifters) από χυτό μαγνήσιο, τα οποία ολοκληρώνουν τη σπορ αίσθηση.
Οι επιβάτες απολαμβάνουν επίσης την τελευταία λέξη της ψηφιακής τεχνολογίας. Στη high-tech καμπίνα δεσπόζει μία πλήρως ψηφιακή οθόνη 12,4” και μία κεντρική οθόνη αφής 12” για την υποστήριξη των συστημάτων συνδεσιμότητας και ψυχαγωγίας SYNC 4A® νέας γενιάς της Ford που προσφέρει ασύρματη συμβατότητας Apple CarPlay και Android Auto™ χωρίς έξτρα χρέωση. Ένα ηχοσύστημα 10-ηχείων B&O® προσφέρει το soundtrack της επιλογής σας για την επόμενη περιπέτειά σας.
Οι ρίζες του ονόματος Raptor βρίσκονται στη Β. Αμερική, όπου η Ford το έχει χρησιμοποιήσει στα pick-up μοντέλα υψηλής απόδοσης αλλά και στα οχήματα αναψυχής της γκάμας της, ήδη από την πρώτη γενιά του F-150 SVT Raptor, το οποίο βελτιστοποιήθηκε για off-road επιδόσεις υψηλών ταχυτήτων. Το Ranger Raptor που εξέλιξε η Ford Performance εισήγαγε το όνομα Raptor και σε άλλες παγκόσμιες αγορές το 2018, αγκαλιάζοντας μεταξύ άλλων ένα νέο κοινό παθιασμένων φίλων της off-road περιπέτειας στην Ευρώπη.
Πιο πρόσφατα, η Ford Performance παρουσίασε στη Β. Αμερική το υψηλών επιδόσεων Bronco Raptor και το περιορισμένης παραγωγής αγωνιστικό αυτοκίνητο της ερήμου Bronco DR. Επίσης, η Ford πρόσφατα απέδειξε τα αγωνιστικά της διαπιστευτήρια στην ηλεκτρική εποχή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι της FIA (WRC), με τον εννέα φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή Sébastien Loeb και τη συνοδηγό του Isabelle Galmiche να κατακτούν τη νίκη στο εμβληματικό Ράλι Μόντε Κάρλο με το νέο M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1.
Το νέο Ranger Raptor συνεχίζει αυτή την κληρονομιά με ένα ειδικά κατασκευασμένο όχημα που συνδυάζει υποδειγματικά τις πρωτοφανείς επιδόσεις για τα δεδομένα του μεγέθους του με τα καθημερινά του καθήκοντα.