Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε εξέλιξη βρίσκεται η επιχείρηση εντοπισμού των 12 αγνοούμενων μεταξύ των οποίων και τρεις Έλληνες, από το φλεγόμενο πλοίο Euroferry Olympia, στο οποίο ξέσπασε πυρκαγιά από τα ξημερώματα της Παρασκευής. Παράλληλα συνεχίζεται η προσπάθεια ψύχρανσης του Euroferry Olympia. Η εστία στην πλώρη έχει σβήσει αλλά οι εστίες στο εσωτερικό και στην πρύμνη παραμένουν.
Δίπλα στο πλοίο βρίσκεται η Φρεγάτα Ύδρα του ΠΝ, ένα πλωτό πυροσβεστικό, ένα πλωτό του Λιμενικού, ένα αντιρρυπαντικό του Λ.Σ. έξι ρυμουλκά, καθώς και δύο παραπλέοντα φορτηγά πλοία.
Οι τελευταίες εξελίξεις
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες το πλοίο του ομίλου Grimaldi, έχει ήδη προσδεθεί από ρυμουλκό χωρίς να κινδυνεύει πλέον να παρασυρθεί και να προσαράξει στα αβαθή ή να σε προσκρούσει επάνω σε κάποιο άλλο πλοίο, ενώ συνεχίζεται η κατάσβεση της πυρκαγιάς στο πλοίο από τα ρυμουλκά καθώς και τα πυροσβεστικά πλοία της Πυροσβεστικής.
Υπάρχει αντιρρυπαντικός εξοπλισμός και σκάφη στην θαλάσσια περιοχή για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος από τυχόν διαρροή καυσίμων στην θάλασσα.Έμπειρη ναυαγοσωστική ομάδα (αποτελούμενη από 14 άτομα), των ναυαγοσωστικών εταιρειών MEGATUGS και SMIT Salvage, βρίσκεται ήδη στην περιοχή προκειμένου να διεξαχθούν οι εργασίες με τον καλύτερο και ασφαλέστερο τρόπο.
Μόλις ολοκληρωθούν οι εργασίες ανεύρεσης αγνωουμένων καθώς και η κατάσβεση της πυρκαγιάς, θα ξεκινήσει η απάντληση όλων των πετρελαιοειδών ποσοτήτων από το πλοίο για να εξουδετέρωσε ο κίνδυνος της θαλάσσιας ρύπανσης.
Το πλοίο σε δεύτερο χρόνο θα ρυμουλκηθεί σε ασφαλή λιμένα σύμφωνα με τις οδηγίες της πλοιοκτήτριας εταιρείας και μετά από συνεννόηση με τις Αρχές.
Κλιμάκιο της “Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ)” έχει ήδη μεταβεί στην Κέρκυρα , στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με το κοινοτικό και εθνικό δίκαιο, για να διεξάγει τεχνική διερεύνηση για τον εντοπισμό των αιτιών και συνθηκών που οδήγησαν στην πρόκληση του ναυτικού ατυχήματος της πυρκαγιάς, σε συνεργασία με την ομότιμη Ιταλική Αρχή DIGIFEMA. (DIGIFEMA : Direzione Generale Investigazioni Ferroviarie e Marittime).
Τέλος με εντολή του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, οι οικογένειες των Ελλήνων αγνοουμένων με την συνοδεία Αξιωματικού ΛΣ – Ψυχολόγου και με μέριμνα του Υπουργείου έχουν μεταβεί στην Κέρκυρα.
Το ιστορικό
Το πλοίο απέπλευσε από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας στη 01:20 (τοπική ώρα) και ήταν προγραμματισμένο να φτάσει στο Πρίντεζι στις 09:00. Στις 04:12 (τοπική ώρα) πραγματοποιήθηκε η πρώτη επικοινωνία του κυβερνήτη του πλοίου με τα κεντρικά του ομίλου Grimaldi για τη γνωστοποίηση του περιστατικού.
΄΄Όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ο όμιλος, το πλήρωμα του πλοίου επενέβη άμεσα για να σβήσει τη φωτιά, ενώ ο κυβερνήτης και το προσωπικό του ομίλου, μέσω της ομάδας έκτακτης ανάγκης, ειδοποίησαν έγκαιρα τις αρχές και έλαβαν όλα τα απαραίτητα μέτρα διαχείρισης του περιστατικού.
Ακολούθως, ο κυβερνήτης έλαβε την απόφαση να εγκαταλείψουν το πλοίο και όσοι περισυνελέγησαν από μονάδες της ελληνικής και της ιταλικής ακτοφυλακής. Οι μονάδες οδήγησαν τους διασωθέντες στο λιμάνι της Κέρκυρας, όπου οργανώθηκε επιχείρηση βοήθειας για τους επιβάτες.
Τι λέει η ΠΕΝΕΝ
Από τη πλευρά της η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού σε ανακοίνωσή της μεταξύ άλλων επισημαίνει:
«Παράνομα, κατά παραβίαση της σχετικής νομοθεσίας, υπήρχαν οδηγοί οι οποίοι κοιμόντουσαν μέσα στα αυτοκίνητά τους στον χώρο του γκαράζ. Οι μόνοι που δεν έχουν ευθύνη για αυτό είναι οι εργαζόμενοι οδηγοί, η αιτία πρέπει να αναζητηθεί στις κάκιστες συνθήκες ενδιαίτησης (καμπίνες), στα πανάκριβα εισιτήρια, χωρίς να παραγνωρίζεται και το γεγονός ότι πολλές φορές δεν υπάρχει επάρκεια στις καμπίνες.
– Με το πλοίο επίσης ταξίδευαν χωρίς εισιτήριο μικρός αριθμός μεταναστών, οι οποίοι στην απόγνωσή τους να βρουν διέξοδο για τις χώρες που έχουν προορισμό, είχαν μπει στο πλοίο και βρίσκονταν σε φορτηγά οχήματα».
-Ενώ το πλοίο φέρεται ότι επιθεωρήθηκε από τις αρμόδιες αρχές στις 24/1/2022, διαπιστώνεται ότι δεν λειτούργησε το σύστημα πυρανίχνευσης, πυρόσβεσης, δεν υπήρχε το διαθέσιμο προσωπικό για τον διαρκή έλεγχο στα γκαράζ, ενώ τα αυτοκίνητα δεν τηρούσαν τις προβλεπόμενες μεταξύ τους αποστάσεις»¨.