Skip to main content

Σε φάση ολοκλήρωσης η γέφυρα της Τσακώνας

της Τέτης Ηγουμενίδη

Σε φάση ολοκλήρωσης έχει εισέλθει η γέφυρα της Τσακώνας στην Πελοπόννησο από την κατασκευάστρια εταιρεία Τέρνα, αρχικού προϋπολογισμού 22,8 εκατ. ευρώ και ο σχεδιασμός είναι να παραδοθεί στην κυκλοφορία αμέσως μετά τις γιορτές. Το εν λόγω έργο δρομολογήθηκε καθώς στην συγκεκριμένη περιοχή το 2003 έγινε μεγάλη κατολίσθηση η οποία είχε ως συνέπεια την καταστροφή του δρόμου.

Η παράδοσης της γέφυρας, ένα έργο ιδιαίτερα δύσκολο τεχνικά, εξαιτίας της ποιότητας του εδάφους, θα γίνει ταυτόχρονα με το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Παραδείσια – Τσακώνα, συνολικού μήκους 10,2 χιλιομέτρων. Σήμερα, η κυκλοφορία των οχημάτων διεξάγεται μέσω παράκαμψης. Με το έργο αυτό ολοκληρώνεται πλήρως ο νέος αυτοκινητόδρομος Κορίνθου – Τριπόλεως – Καλαμάτας. Ο προγραμματισμός προβλέπει αρχικά η εκχώρηση να γίνει στο Δημόσιο και από εκεί θα αναλάβει η Κοινοπραξία «Μορέας» όπου και θα διαχειρίζεται και θα συντηρεί τη γέφυρα.

Ειδικότερα, η γέφυρα Τσακώνας συνολικού μήκους 390m και μεγίστου ελευθέρου ανοίγματος 300m, είναι η 2η μεγαλύτερη στην Ελλάδα από πλευράς ανοίγματος (μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου) και συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλυτέρων τοξωτών γεφυρών παγκοσμίως.

Ο ρόλος της είναι να γεφυρώσει μια τεράστια κατολισθαίνουσα επιφάνεια, η οποία ενεργοποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2003 προκαλώντας την καταστροφή του δρόμου. Η γέφυρα αποδεσμεύει τον αυτοκινητόδρομο από μελλοντικές κινήσεις αυτής της κατολισθαίνουσας περιοχής, οι οποίες κατά τους γεωλόγους δεν μπορούν να αποκλεισθούν.

Λόγω της σημασίας και του μεγέθους του έργου, η γέφυρα εξοπλίζεται με συστήματα παρακολούθησης και καταγραφής των ταλαντώσεων των αναρτήρων, των εντατικών και θερμοκρασιακών παραμορφώσεων των τόξων και των αναρτήρων, καθώς και των εδαφικών μετακινήσεων, ενώ διαθέτει σύστημα καταγραφής σεισμικών επιταχύνσεων και πλήρη σταθμό μέτρησης της ταχύτητας και της διεύθυνσης του ανέμου. Επιπλέον όλη η γέφυρα προστατεύεται αντικεραυνικά με δικό της σύστημα προστασίας, ηλεκτροφωτίζεται για τις συνήθεις λειτουργικές ανάγκες, διαθέτει φωτισμό ασφαλείας στο εσωτερικό των τόξων για τις ανάγκες της επισκεψιμότητας, ενώ υπάρχει και πρόβλεψη για εορταστικό φωτισμό.

Για την παραγωγή του έργου απασχολήθηκαν συνολικά πάνω από 600 εργαζόμενοι (μελετητές, σύμβουλοι, επιβλέποντες μηχανικοί, ελεγκτές και επιθεωρητές τρίτων φορέων, μηχανικοί κατασκευής, υπεργολάβοι, εργοδηγοί, χειριστές, τεχνίτες, εργάτες).

Το κατάστρωμα της γέφυρας έχει πλάτος 20,40m στο προεντεταμένο τμήμα της και 22,80m στο τοξωτό. Το κατάστρωμα περιλαμβάνει 4 λωρίδες κυκλοφορίας (2 ανά κατεύθυνση) πλάτους 3,50m, μια κεντρική νησίδα πλάτους 2,00m με αμφίπλευρο στηθαίο ασφαλείας, τύπου New Jersey, δύο πλευρικά ερείσματα 2Χ0,50m και δύο πεζοδρόμια πλάτους 2Χ1,70m.​