Skip to main content

Covid-19: Γιατί δεν μπορεί να «κλέψει» τα Χριστούγεννα

Της Πέπης Γρηγοριάδου
[email protected]

Χριστούγεννα. Τι είναι, τι πρεσβεύουν. Πόσα από αυτά που κάναμε πέρυσι μπορούμε να επαναλάβουμε φέτος με τον ίδιο ή παρόμοιο τρόπο και πόσα θα μείνουν μακρινές αναμνήσεις.

Ρωτώντας γνωστούς και φίλους όταν επιστρέφουμε στην καθημερινότητα πώς τα περάσαν τις γιορτές η πιο συνηθισμένη απάντηση είναι: «Οικογενειακά, με φαγητό, ποτό και ξεκούραση». Και μερικές ακόμη δραστηριότητες που εναλλάσσονται ανάλογα με τη διάθεση και τις προτιμήσεις του καθενός. Κάνοντας μία λίστα δραστηριοτήτων και συνηθειών ανακαλύπτει κάποιος ότι τα περισσότερα από όσα είναι συνυφασμένα των Χριστουγέννων δεν μπορεί να τα στερήσει ο κορωνοϊός.

Ψώνια, δώρα, στολισμός, τραπέζια, παιχνίδια, οικογενειακές στιγμές, ταινίες και πολλά άλλα -ακόμη και πάρτι στο γραφείο – μπορούν να επαναληφθούν και στα Covid Χριστούγεννα, προσαρμοσμένα στις επιταγές της εποχής, διατηρώντας όμως την ουσία τους.

Shopping

Τα Χριστούγεννα είναι αν μη τι άλλο shopping. Τα γιορτινά, τα ιδαίτερα, τα περιττά, τα δώρα. Εκτός από εποχικά, καταστήματα παιχνιδιών και μικρά μαγαζιά λιανεμπορίου που -σύμφωνα με όσα έχουν πει οι αρμόδιοι – θα ανοίξουν, υπάρχει και το νεόφερτο στην Ελλάδα click away, όπου θα γίνεται παραγγελία από τον καταναλωτή στο κατάστημα, η παραγγελία θα ετοιμάζεται, ο πολίτης θα κλείνει ραντεβού με τον καταστηματάρχη και θα πηγαίνει να την παραλαμβάνει από το κατάστημα. Μπορείτε όμως και να «χαζέψετε» περιηγηθείτε στις ηλεκτρονικές βιτρίνες των καταστημάτων και να αγοράσετε για τον εαυτό σας και τους δικούς σας ανάμεσα σε πολλές επιλογές.

Ορισμένες φίρμες θέτουν σε εφαρμογή φιλόδοξα σχέδια, όπως τα τρισδιάστατα ηλεκτρονικά καταστήματα, που θα προσομοιάζουν με τη φυσική εμπειρία αγορών. Η αμερικανική ιστοσελίδα προσλήψεων προσωπικού για το ηλεκτρονικό εμπόριο, Ecommercejobs.com, είδε τις αιτήσεις να αυξάνονται κατά περίπου 30% από την έναρξη της πανδημίας, ενώ η εταιρεία 24 Seven με έδρα το Λονδίνο βλέπει επίσης περισσότερες αναζητήσεις για ειδικούς στο ηλεκτρονικό εμπόριο από τον Μάρτιο.

Στην ιστοσελίδα γνωστής εταιρείας κοσμημάτων υπάρχουν ορισμένα προϊόντα, όπως δαχτυλίδια και βραχιόλια, στα οποία υπάρχει ένα κουμπί που γράφει «δοκίμασέ τα». Οι πελάτισσες μπορούν να δουν το προϊόν στη φωτογραφία του χεριού ενός μοντέλου ή μπορούν να ανεβάσουν μία φωτογραφία του δικού τους χεριού για να δουν πώς φαίνεται στις ίδιες. Η διαδικτυακή εκδοχή κορυφαίου καταστήματος ένδυσης επιτρέπει στον πελάτη να κινείται γύρω από μία τρισδιάστατη προσομοίωση του πραγματικού αντικειμένου. Μπορεί κανείς να κάνει κλικ σε είδη που κρέμονται στα ράφια για να βρει περιγραφές, τιμές και το αν είναι διαθέσιμα.

Ψυχαγωγία και θεάματα

Οι περισσότεροι περιμένουν τα Χριστούγεννα για να παρακολουθήσουν μία ιδιαίτερη παράσταση θεάτρου, ρωσικού μπαλέτου, μαγείας ή να ακούσουν τη φιλαρμονική της Βιέννης. Η Εθνική Λυρική Σκηνή, το Μέγαρο, το Ίδρυμα Νιάρχος αλλά και πολλά θέατρα και πολιτιστικά κέντρα στην Ελλάδα προσφέρουν διαδικτυακές παραστάσεις.

Το ίδιο ισχύει και για την Ευρώπη. Αναζητήστε αυτό που ταιριάζει στα δικά σας γούστα, βάλτε τα γιορτινά σας και με ένα ποτό στο χέρι απολαύστε το θέαμα από τον καναπέ και χωρίς κάποιος διπλανός να σας αποσπά την προσοχή με ομιλίες ή επειδή θέλει να σηκωθείτε για να περάσει. Ή μαζέψτε τα έπιπλα του σαλονιού στην άκρη και χορέψτε παρακολουθώντας live streaming τη συναυλία αγαπημένων καλλιτεχνών.

Όσο για τις ταινίες, τι να πούμε. Τηλεόραση, συνδρομητικά κανάλια και streaming παλτφόρμες κυριολεκτικά θα σας βομβαρδίσουν με χριστουγεννιάτικες – και όχι μόνο – ταινίες και προγράμματα. Μένει μόνο να επιλέξετε ταινία και σνακ για να την παρακολουθήσετε χωρίς ανησυχία για το αν ο μπροστινός είναι ψηλός ή δίπλα σας κάθεται μία οικογένεια με μικρά παιδιά που κάνουν φασαρία και σκορπίζουν ποπ κορν.

Άγιος Βασίλης και κάλαντα

Ο Άγιος Βασίλης είναι το σύμβολο των Χριστουγέννων και της ελληνικής Πρωτοχρονιάς. «O Άγιος Νικόλαος, ο Άγιος Βασίλης, οι τρεις μάγοι, όλοι θα μπορέσουν να παραδώσουν τα δώρα. Οι μικροί Ευρωπαίοι κάθε πίστης να έχουν την πεποίθηση ότι η αγάπη και η ελπίδα ποτέ δε θα είναι απούσα στην Ευρώπη αυτές τις ημέρες» υπογράμμισε χθες, 27 Νοεμβρίου, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργαρίτης Σχοινάς.

Το Υπουργείο Διασκέδασης Santa School είναι η πιο μακροχρόνια σχολή εκπαίδευσης για επαγγελματίες Άγιους Βασίληδες στο Ηνωμένο Βασίλειο. Εκτός από τα κοστούμια, το μακιγιάζ και τη συμπεριφορά που προκαλεί τη μαγεία των Χριστουγέννων, τώρα αναπτύσσει και μια διαδικτυακή εφαρμογή. Έτσι τα παιδιά μπορούν να μιλούν με τον Άγιο Βασίλη κατά τη διάρκεια της περιόδου των Χριστουγέννων.

Όμως και η χώρα μας δεν πάει πίσω. Οι υπεύθυνοι μιας επιχείρησης από τη Θεσσαλονίκη, σκέφτηκαν τη βιντεοκλήση ως λύση, ώστε τα παιδιά να επικοινωνήσουν σε ζωντανή σύνδεση με τον αγαπημένο άγιο, αφενός για να του εκφράσουν τις επιθυμίες τους αλλά και να του πουν «ανέπαφα» τα κάλαντα. Ο χαρακτηριστικός ήχος της βιντεοκλήσης αντηχεί στο σπίτι του Άι Βασίλη στον Βόρειο Πόλο τη ώρα που τα ξωτικά κάνουν διάλειμμα από το πακετάρισμα των δώρων. Ο Άγιος Βασίλης, απαντά με τη χαρακτηριστική βραχνή φωνή του και αρχίζει η συνομιλία με τον μικρό φίλο ή φίλη που έχει πάρει ήδη τη θέση του στο άλλο μισό της οθόνης.

Στην επικοινωνία με τα παιδιά, ο Άι Βασίλης δεν παραλείπει να τους συμβουλεύσει αναφορικά με την πανδημία επισημαίνοντας πως και ο ίδιος -ανήκοντας στις ευπαθείς ομάδες καθώς έχει πολλά χρόνια στην πλάτη του και παραπανίσια κιλά, δεν βγάζει την κατακόκκινη προστατευτική του μάσκα, παρά μόνο όταν είναι μόνος μπροστά στον υπολογιστή.

Τη θέση του κλασικού γράμματος έχουν πάρει τα μέιλ. Πληθώρα από διαδικτυακές κάρτες με την υπογραφή του Άι Βασίλη κατακλύζουν το διαδίκτυο. Ονομαστικές και με την ένδειξη «το καλύτερο παιδί» θα είναι οι κάρτες που θα παραλάβουν ηλεκτρονικά όσοι θα απευθυνθούν στις εταιρείες που έχουν αναλάβει την ηλεκτρονική αποστολή.

Όσο για τα κάλαντα μπορεί φέτος τα παιδιά να μην οργανώσουν την παρέα τους για να βγουν στις γειτονιές με τρίγωνα και μουσικά όργανα, αλλά θα μπορούν να τα πουν διαδικτυακά, με ομαδική κλήση μέσω της πλατφόρμας zoom και να συναντηθούν στον υπολογιστή με φίλους και ξαδέρφια για να πουν τα κάλαντα σε συγγενείς.

Στολισμός

Τα Χριστούγεννα είναι συνυφασμένα με τον στολισμό τόσο των πόλεων και καταστημάτων όσο και του σπιτιού μας. Κάθε χρόνο μικροί και μεγάλοι ανυπομονούν να δώσουν μία εορταστική ατμόσφαιρα με γκι, λαμπιόνια, κεράκια  κάλτσες, γιρλάντες, διάφορα στολίδια και φυσικά το χριστουγεννιάτικο δέντρο με τη φάτνη ή το πιο ελληνικό καράβι.

Είναι κάτι που μπορεί να γίνει και φέτος και ίσως με περισσότερη επιμέλεια αφού θα υπάρχει περισσότερος χρόνος. Επίσης μία βόλτα με τα πόδια ή το αυτοκίνητο στους φωταγωγημένους δρόμους και τα στολισμένα μαγαζιά της πόλης αφήνει πάντα μία εορταστική ατμόσφαιρα.

Πάρτι στο γραφείο

Μοιάζει με μακρινή ανάμνηση, αλλά ο «θεσμός» των χριστουγεννιάτικων πάρτι στο γραφείο, ο οποίος κυριαρχεί στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, επιστρέφει για τις γιορτές. Ενώ κάποιες εταιρείες απελπίζονται και μόνο στη σκέψη, άλλες σχεδιάζουν να γιορτάσουν σε εικονικούς κόσμους.

Η προοπτική της διοργάνωσης διαδικτυακών εορταστικών πάρτι έχει απήχηση μόνο στο 23% των εταιρειών, σε σχέση με 76% που ήταν πέρυσι, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ανθρώπινου δυναμικού Challenger, Gray & Christmas.

Η Σαλιμά Ιμπραχήμ, συνιδρύτρια της εταιρείας Artery, μιας startup που διοργανώνει συγκεντρώσεις και παραστάσεις, φτιάχνει μια νέα πλατφόρμα, την Bramble (bramble.live), η οποία μπορεί να δημιουργήσει εικονικούς κόσμους που θα θυμίζουν περισσότερο κανονικά πάρτι και λιγότερο τηλεδιάσκεψη με το Webex.

Η Artery κατασκευάζει τον ‘«Κόσμο των Διακοπών»’ στην πλατφόρμα της: Ένα ξύλινο σαλέ σε ορεινό προορισμό για σκι, τζάκια, μπαρ, playlist με τραγούδια για τις διακοπές, παραστάσεις και πολλά άλλα. Παντομίμα, γαστρονομικοί διαγωνισμοί με τη συμμετοχή όλης της οικογένειας και παιχνίδια τύπου «βρες τον δολοφόνο» βρίσκονται στο μενού. Το να προσκαλέσετε όλους σε μια άγνωστη τεχνολογική πλατφόρμα για ένα διαδικτυακό πάρτι χωρίς να έχει υπάρξει προετοιμασία είναι συνταγή αποτυχίας. Επιλέξτε ένα διαδικτυακό περιβάλλον που είναι αρκετά εύληπτο και εύκολο για πλοήγηση και αφιερώστε λίγο χρόνο για να βοηθήσετε όλους να εξοικειωθούν με αυτό.

Λιχουδιές και γκουρμέ μαγειρική

Ο σεφ που κρύβει κάποιος/α ξυπνάει μέσα του τις ημέρες των γιορτών και αναζητεί την πολυτέλεια στη γεύση. Τα καροτσάκια στα σούπερ μάρκετ γεμίζουν  με τυριά, αλλαντικά, παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα προϊόντα από διάφορες χώρες, που συνήθως δεν καταναλώνονται τις άλλες ημέρες του χρόνου.

Αυτές οι μέρες επιβάλλουν εκτός από τα πατροπαράδοτα γλυκίσματα – σπιτικά ή από ζαχαροπλαστείο ή φούρνο – ιδιαίτερες γεύσεις που μπορείτε να διαλέξτε από σούπερ μάρκετ, ντελικατέσεν και κάβες. Με φυσική παρουσία ή ηλεκτρονικά επιλέγετε αυτό το κάτι που δίνει μία εσάνς πολυτέλειας και το φέρνουν στην πόρτα του σπιτιού σας χωρίς να περιμένετε στις ατελείωτες ουρές του ταμείου. Οι κάβες βέβαια έχουν την τιμητική τους.

Γιορτινό τραπέζι

Χριστούγεννα σημαίνει περισσότερο φαγητό και ποτό γύρω από το μεγάλο τραπέζι του σπιτιού παρέα με την οικογένεια και τους στενούς φίλους. Απ΄ότι φαίνεται έως τώρα οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες θα το επιτρέψουν.

Μπορεί η γαλοπούλα να είναι φέτος μικρότερη, καθώς οι καλεσμένοι θα είναι λιγότεροι- όμως το γιορτινό τραπέζι θα στρωθεί και θα είναι μία ευκαιρία για πιο ουσιαστική επαφή με τους συνδαιτημόνες.

Cocooning και επιτραπέζια

Ο όρος δημιουργήθηκε το 1981 από την Faith Popcorn, μια σύμβουλο μάρκετινγκ. Σημαίνει αυτό που όλοι λατρεύουν να κάνουν τις κρύες ημέρες του χειμώνα, όταν δεν δουλεύουν. Με πιτζάμες και παντόφλες ή όπως αλλιώς αρέσει στον καθένα αραχτοί στον καναπέ ή την πολυθρόνα και χωρίς κάποια υποχρέωση, απλά χαλαρώνοντας ακούγοντας μουσική, παρέα με ένα βιβλίο, το laptop, το τάμπλετ, το κινητό ή επικοινωνώντας με φίλους και γνωστούς.

Φέτος δεν θα υπάρχει δικαιολογία ότι «έτρεχα και δεν πρόλαβα» να πάρω τηλέφωνο τη θεία, τα ξαδέλφια, τους φίλους που είναι μακριά. Εκτός από το τηλέφωνο υπάρχουν το skype, οι βιντεοκλήσεις και διάφοροι άλλοι τρόποι οπτικής επικοινωνίας, ώστε να νιώσουμε κοντά σε γνωστούς και φίλους, «συναντώντας» τους ψηφιακά.

Τις γιορτές βγαίνει το παιδί μέσα από όλους και επιστρέφουν στις συνήθειες των παιδικών και εφηβικών χρόνων. Αγαπημένα επιτραπέζια, ομαδικά παιχνίδια όπως η παντομίμα, και πολλά άλλα έρχονται νοσταλγικά στον νου και υλοποιούνται. Επίσης μία τράπουλα έχει συχνά θέση στα τραπέζια των Χριστουγέννων και ιδιαίτερα της Πρωτοχρονιάς.

Ταξίδια

Με τη φαντασία κάνουμε τα περισσότερα και στον ελεύθερο χρόνο μας ονειρευόμαστε τα μελλοντικά. Κοντινά ή μακρινά τα ταξίδια και οι αποδράσεις αρέσουν σε όλους. Κάποιοι προτιμούσαν τις ημέρες των γιορτών των Χριστουγέννων να κάνουν σκι σε χιονοδρομικά της Ευρώπης ή να πετάγονται για καλοκαιρινές διακοπές στο άλλο ημισφαίριο. Φέτος ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ. Ας αρκεστούμε στα διαδικτυακά ταξίδια και ας σχεδιάσουμε τα επόμενα όταν ο κορωνοϊός νικηθεί.

Μπορεί η British Airways να πουλάει μέσω του διαδικτύου σερβίτσια που χρησιμοποιεί στην πρώτη θέση σε αεροσκάφη της, όπως και αντικείμενα του Boeing 747 που απέσυρε από τον στόλο της (π.χ. κουβέρτες και παντόφλες) «για να ανασυνθέσει κανείς μια μαγική εμπειρία πτήσης στο σπίτι», όμως δεν αναμένεται να πείσει πολλούς. Τα ταξίδια δεν αντικαθίστανται στα φετινά Covid Χριστούγεννα. Θα περιμένουμε την επόμενη ημέρα, εκείνη που θα μπορούμε επίσης να αγκαλιάσουμε όλους τους αγαπημένους μας.