Skip to main content

Τέλος οι δωρεάν λεπτές πλαστικές σακούλες στα σούπερ μάρκετ το νέο έτος

Τέλος ανταποδοτικού χαρακτήρα σε όλες τις λεπτές πλαστικές σακούλες μιας χρήσης (πάχους 0-50 μm) ορίζεται από την 1η Ιανουαρίου 2018, με εξαίρεση τις πλαστικές σακούλες μεταφοράς με πάχος μικρότερο από 15 μm, οι οποίες απαιτούνται για λόγους υγιεινής ή παρέχονται ως πρωτογενής συσκευασία χύδην τροφίμων.

Σύμφωνα με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) η οποία είχε δημοσιευθεί τον Αύγουστο, το τέλος θα είναι ύψους 3 λεπτών για το 2018 και 7 λεπτών από την 1.1.2019 (χωρίς ΦΠΑ).

Το τέλος θα είναι ανταποδοτικό και θα διατίθεται από τον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης σε συνεργασία με τους Δήμους για την δωρεάν διάθεση στους πολίτες εναλλακτικών μέσων (επαναχρησιμοποιούμενη πλαστική πολλών χρήσεων, πάνινη, διχτάκι, βιοαποδομήσιμη σακούλα), τα οποία θα μειώνουν την κατανάλωση και θα προάγουν την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση.

Από το τέλος εξαιρούνται οι σακούλες που διατίθενται από περίπτερα και υπαίθριο εμπόριο.

Στην επιβολή του τέλους αναφέρεται σε ανακοίνωσή του Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης -φορέας του υπουργείου Περιβάλλοντος- σημειώνοντας πως παύει η δωρεάν διάθεση λεπτών πλαστικών σακουλών από τα ταμεία των σούπερ μάρκετ και των εμπορικών καταστημάτων και θεσπίζεται ανταποδοτικό περιβαλλοντικό τέλος για κάθε αγορά πλαστικής σακούλας από τους καταναλωτές, κάτι που ισχύει και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Όπως επισημαίνει ο Οργανισμός, μόνο το 2015 στην Ελλάδα  η ετήσια κατανάλωση πλαστικών σακουλών ήταν μεταξύ 242 και 363 τεμάχια ανά άτομο, ενώ το 2010 σε ολόκληρη την Ευρώπη χρησιμοποιήθηκαν 98,6 δισ. πλαστικές σακούλες.

Ο Οργανισμός προειδοποιεί ότι οι πλαστικές σακούλες δημιουργούν ανεπανόρθωτες βλάβες στο περιβάλλον και αναφέρει πως η Ε.Ε. εξέδωσε οδηγία με στόχο τον περιορισμό της κατανάλωσης σε 90 πλαστικές σακούλες ανά πολίτη μέχρι το 2019 και σε 40 έως τα τέλη του 2025.

Ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης εκτιμά ότι, επιβάλλοντας τέλος στις λεπτές πλαστικές σακούλες, οι πολίτες θα αποθαρρυνθούν από την αλόγιστη χρήση τους.

Παράλληλα, τονίζει πως ήδη ξεκίνησε καμπάνια ενημέρωσης με τίτλο «Ζήτημα επιβίωσης». Η πρώτη δράση της καμπάνιας περιλαμβάνει προβολή της επικοινωνιακής αφίσας από τις 9 έως τις 22 Δεκεμβρίου 2017 σε στάσεις λεωφορείων στο κέντρο της Αθήνας και της Περιφέρειας Αττικής.