Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Δεδομένου ότι η ναυτιλία στέκεται στο κατώφλι του 2020 και κινείται γρήγορα προς το 2023, το 2030 και μέχρι το 2050, είναι σαφές ότι υπάρχει μεγάλη ανησυχία για το πώς θα αντιμετωπιστεί η κατάσταση μετά την 1η Ιανουαρίου, όταν τα όρια του ΙΜΟ για τα νέα καύσιμα μειωμένου θείου, (0,5%) τεθούν σε ισχύ.
Με τη συμμετοχή περίπου 500 αντιπροσώπων από 14 χώρες που εκπροσωπούσαν 255 εταιρείες και οργανώσεις οργανώθηκε από τη Naftiliaki / Newsfront το Greener Shipping Summit 2019, υπό την αιγίδα της Martecma στις 12 Νοεμβρίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου. Ο μεγάλος εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ως κύριος ομιλητής, έδωσε το έναυσμα για τις συζητήσεις, αν και οι εκπρόσωποι συχνά βρίσκονταν σε αντιπαράθεση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να ανταποκριθούν στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς μόλις 50 ημέρες πριν.
Ο κ. Προκοπίου, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση των διοργανωτών, κατηγόρησε τα scrubbers ως υποκρισία, λέγοντας ότι «απλά μεταφέρουν τις εκπομπές αερίων από τον αέρα στη θάλασσα». Επιπλέον, έχοντας συναντήσει πρόσφατα τον πρόεδρο της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, σημείωσε ότι η Κίνα έχει απαγορεύσει τα open-loop scrubbers και από το 2020 θα απαγορεύσει τα καύσιμα υψηλής περιεκτικότητας σε θείο. «Η Κίνα είναι αποφασισμένη να μειώσει τις εκπομπές» δήλωσε ο κ. Προκοπίου, σημειώνοντας ότι περισσότερες απαγορεύσεις θα εφαρμοστούν σύντομα. Επιβεβαίωσε ότι είναι υποστηρικτής των «χαμηλότερων ταχυτήτων των πλοίων» κι αναρωτήθηκε «γιατί τα πλοία πρέπει να ταξιδεύουν τόσο γρήγορα». Είπε επίσης ότι «πρέπει να στοχεύουμε στη μείωση των εκπομπών, αλλά αυτό εξαρτάται από τα εργοστάσια διύλισης πετρελαίου, τους κατασκευαστές κινητήρων και τα ναυπηγεία». Αναγνώρισε, βέβαια, ότι οι χαμηλότερες ταχύτητες θα απαιτούν περισσότερα πλοία για να κάνουν τις μεταφορές.
Ο Προκοπίου δήλωσε ότι υπάρχει τεχνολογία για τα διυλιστήρια να παράγουν συμβατά καύσιμα και πρέπει να το κάνουν. Θεώρησε ότι το LNG δεν αποτελεί λύση και ούτε θα παραγγείλει πλοίο που θα τροφοδοτείται με LNG. Όσον αφορά τις ρυθμίσεις της ναυτιλίας μετά το 2020, δήλωσε ότι υπάρχει ανάγκη για ένα δίκαιο σύστημα για τα υπάρχοντα πλοία, ειδικά τα νεότευκτα πλοία. Είπε ότι «είναι δύσκολο για τον IΜΟ να λάβει αποφάσεις, λόγω της ανάγκης για συναίνεση», αλλά ότι εναπόκειται στον IΜΟ και στους νηογνώμονες να αναλάβουν μεγαλύτερη ευθύνη για την αντιμετώπιση των προκλήσεων μετά το 2020.
Ο Μπιλ Σταματόπουλος, του Bureau Veritas VeriFuel, δήλωσε ότι στόχος του Greener Shipping Summit ήταν να εκπαιδεύσει και όχι να τρομάξει, σημειώνοντας ότι ανάμειξη καυσίμων πάντα υπήρχε, αλλά αυτό θα αλλάξει. Η συμμόρφωση δεν αποτελεί ζήτημα για το 2020, είναι για το 2019, δήλωσε ο κ. Σταματόπουλος, ο οποίος παρουσίασε ορισμένες μελέτες περιπτώσεων για τα καύσιμα που θεωρούνταν συμμορφούμενα, αλλά, όταν ελέγχθηκαν, διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν. Είπε ότι με τη σωστή διαχείριση, την κατάλληλη προετοιμασία, τον σχεδιασμό και την εκπαίδευση «οι τεχνικές προκλήσεις μπορούν να αντιμετωπιστούν».
Οι κατασκευαστές Scrubber αντέδρασαν και παρουσίασαν μερικές εντυπωσιακές τιμές όσον αφορά την οικονομία στα έξοδα από τη χρήση EGCS, ενώ η λειτουργία τους και η εμπειρία από το σέρβις τους κατέδειξαν ότι παρουσίασαν σχετικά λίγες αποτυχίες, σύμφωνα με τη MAN Energy Solutions, η οποία έχει συμμετάσχει στην ανάπτυξη Scrubber από το 2005.
Για την πορεία προς το 2030 και 2050 και μετά, πραγματοποιήθηκαν δύο συνεδρίες. Με την πρώτη σχετικά με την πορεία προς τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και τις διαθέσιμες επιλογές, καθώς προχωρούμε προς το 2050, με ενημέρωση όσον αφορά τους επικείμενους κανονισμούς για τα αέρια θερμοκηπίου και τις επιλογές συμμόρφωσης και, τέλος, για βραχυπρόθεσμα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών.
Ο Ιωάννης Κοκαράκης, του Bureau Veritas, δήλωσε ότι αναμένονται 3 δισεκατομμύρια τόνοι εκπομπών CO2 μόνο το 2050, «εκτός εάν ληφθούν μέτρα». Σημείωσε ότι 60.000 πλοία βασίζονται στο ντίζελ, μόνο 600 χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, προτού προβλέψει ότι το 2030 το 10% του παγκόσμιου στόλου θα τροφοδοτείται με LNG. Στη συνέχεια κάλεσε όλους να «εξετάσουν τις εκπομπές αερίων που απελευθερώθηκαν κατά τη διάρκεια του πλήρους κύκλου ζωής των πλοίων και όχι μόνο κατά την καύση καυσίμων».
Στη συνέχεια εξετάστηκε ο ρόλος των λιπαντικών σε ένα μέλλον με χαμηλές εκπομπές, το LNG ως καύσιμο, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των μέτρων μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου, τα βραχυπρόθεσμα μέτρα του ΙΜΟ και τι είναι εφικτό και τι δεν είναι.
Ο μεγάλος σύμμαχος της απομάκρυνσης του άνθρακα είναι η ψηφιοποίηση ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είναι. Αυτό αναφέρθηκε στο Greener Shipping Summit, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας για το νέο περιβάλλον της πληροφορικής. Οι πέντε ομιλητές αυτής της συνεδρίας ξεκίνησαν να καταδεικνύουν γιατί ισχύει αυτό, τονίζοντας πόσο τα big data (μεγάλα δεδομένα) μπορούν να βελτιώσουν την αποδοτικότητα των πλοίων, τον ρόλο τους στην παρακολούθηση των επιδόσεων, τι έχουν από κοινού ένα πράσινο κι ένα έξυπνο πλοίο, καθώς και πώς μπορεί να εκσυγχρονιστεί η ναυτιλία μέσω της ψηφιοποίησης και της τεχνολογίας αυτόνομων πλοίων.