Του Γιάννη Καμπουράκη
[email protected]
Τρόπους για να μην περάσει η δική της πρόταση για αποσύνδεση του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και τη διενέργεια πρόωρων εκλογών με 180 ψήφους ψάχνει η κυβέρνηση, αιφνιδιασμένη από την κίνηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης να υπερψηφίσει – επί της αρχής – την πρότασή της για αναθεώρηση του άρθρου 32.
Η διαδικασία για τη Συνταγματική Αναθεώρηση ξεκινά σήμερα στη Βουλή με τη συναίνεση να αναζητείται και την πόλωση που ήδη διέπει το προεκλογικό σκηνικό και την αντιπαράθεση κυβέρνησης – αξιωματικής αλλά και ελάσσονος αντιπολίτευσης, να κυριαρχεί. Σε αυτό το σκηνικό, τα φώτα αναμένεται να πέσουν στην αναθεώρηση του άρθρου 32 και την πρόταση της κυβερνητικής πλειοψηφίας να αποσυνδέσει την εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και τη διενέργεια πρόωρων εκλογών.
Αυτό που αιφνιδίασε τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν η κίνηση της Ν.Δ. να υπερψηφίσει την αναθεώρηση του άρθρου 32, διατηρώντας το δικαίωμα να αλλάξει το περιεχόμενό της στην επόμενη Βουλή με 151 ψήφους. Πληροφορίες λένε ότι στη Βουλή οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θα ασκήσουν πίεση στην αξιωματική αντιπολίτευση να συγκεκριμενοποιήσει την πρότασή της, καθώς δεν δέχονται ότι μπορεί να ψηφίσει επί της αρχής αλλά όχι ολόκληρη την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ που προβλέπει έξι διαδικασίες ψηφοφορίες στη Βουλή και προσφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία αν δεν καταλήξουν σε αποτέλεσμα. Ωστόσο η Ν.Δ. έχει πρόταση και αυτή είναι ότι διαφωνεί με το περιεχόμενο της πρότασης για έξι διαδοχικές ψηφοφορίες, ανά μήνα και αντιπροτείνει εκλογή ΠτΔ μετά από τρεις ψηφοφορίες (η πρώτη με 200, η δεύτερη με 180 και η τρίτη με 151) αποκλειστικά από τη Βουλή, χωρίς προσφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία.
Όπως βεβαιώνουν έμπειροι κοινοβουλευτικοί του ΣΥΡΙΖΑ – οι οποίοι δεν μετείχαν στους χειρισμούς που έγιναν από την πλευρά της πλειοψηφίας – μετά την υπερψήφιση της αναθεώρησης του άρθρου 32 από την αξιωματική αντιπολίτευση, η μόνη περίπτωση να μην αποσυνδεθεί η εκλογή ΠτΔ από τη διάλυση της Βουλής και τη διενέργεια πρόωρων εκλογών είναι είτε η πρόωρη προσφυγή στις κάλπες, ώστε να διακοπεί η διαδικασία, που θα δώσει τέλος στη Συνταγματική Αναθεώρηση, είτε ο ΣΥΡΙΖΑ να αποσύρει την πρότασή του.
Στην ερώτηση ποιες θα είναι οι κινήσεις τους σήμερα ώστε το άρθρο 32 να μην πάει στην επόμενη Βουλή με περισσότερες από 180 ψήφους, όπως όλα δείχνουν, που σημαίνει ότι η επόμενη πλειοψηφία δεν θα δεσμεύεται από το περιεχόμενο και θα μπορεί να αλλάξει το περιεχόμενο του άρθρου 32 με 151 ψήφους, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουν απάντηση και παραπέμπουν στη σημερινή διαδικασία στη Βουλή.
Ο ΣΥΡΙΖΑ αρχικά συμπεριέλαβε στις προτάσεις του για τη Συνταγματική Αναθεώρηση το άρθρο 32 για την αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και τη διενέργεια πρόωρων εκλογών, πρόβλεψη του ισχύοντος Συντάγματος που ανάγκασε την προηγούμενη κυβέρνηση να πάει σε πρόωρες τον Ιανουάριο του 2015 επειδή ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αποφασίσει ότι όποιον και να πρότεινε η κυβέρνηση για να αντικαταστήσει τον Κάρολο Παπούλια στην Ηρώδου του Αττικού, δεν θα τον στήριζε. Όπως και έγινε, με τη ΔΗΜΑΡ του Φώτη Κουβέλη να κρίνει άγονες τις τρεις ψηφοφορίες για τον Σταύρο Δήμα.
Ήταν μία κίνηση με την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ ήθελε να δείξει πρόθεση πολιτικού εκσυγχρονισμού, την οποία ωστόσο υπονόμευσε με την ουσία της πρότασής του για έξι διαδοχικές ψηφοφορίες στη Βουλή ανά μήνα και πρόβλεψη για προσφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία αν κριθεί άγονη. Ήταν σαφές ότι η πλειοψηφία, παρά τη «βιτρίνα» της πρότασής της, πρότεινε σκοπίμως μία δαιδαλώδη διαδικασία, ώστε η αντιπολίτευση να την απορρίψει, η πρόταση να περάσει με 151 ψήφους και να χρειάζεται τουλάχιστον 180 στην επόμενη Βουλή για να αναθεωρηθεί το άρθρο 32. Οι σχεδιασμοί για τη «δεξιά παρένθεση», άλλωστε, είχαν ήδη ακουστεί πολλές φορές στους διαδρόμους της Βουλής από τους ίδιους τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ συζητώντας με συναδέλφους τους από άλλα κόμματα το ενδεχόμενο ήττας του ΣΥΡΙΖΑ στις επόμενες εθνικές εκλογές.
Η κυβερνητική πλειοψηφία θεωρεί ότι το περιεχόμενο των άρθρων που θα ψηφίσει στις επόμενες δύο ψηφοφορίες μέσα στον επόμενο μήνα αυτή η Βουλή, δεσμεύει τις αποφάσεις της επόμενης. Αντίθετα, η αξιωματική αντιπολίτευση εκτιμά ότι η Βουλή που θα προκύψει μετά τις εκλογές, θα ορίσει των περιεχόμενο των διατάξεων που θα αναθεωρηθούν. Σε κάθε περίπτωση, είτε σε αυτήν τη Βουλή, είτε στην επόμενη Βουλή ένα άρθρο για ν’ αναθεωρηθεί θα πρέπει να συγκεντρώσει την ενισχυμένη πλειοψηφία των 180. Αν συγκεντρώσει τώρα 180 αναθεωρείται στην επόμενη Βουλή και με 151, αν συγκεντρώσει τώρα 151 για να αναθεωρηθεί στην επόμενη Βουλή πρέπει να συγκεντρώσει 180. Ο ΣΥΡΙΖΑ, έχοντας στο επίκεντρο το άρθρο 32, επιμένει ότι η παρούσα Βουλή δεσμεύει την επόμενη Βουλή και ως προς την κατεύθυνση και ως προς το περιεχόμενο των διατάξεων. Αντίθετα, η Ν.Δ. υποστηρίζει ότι η παρούσα Βουλή προτείνει άρθρα και μία γενικότατη κατεύθυνση, που όμως δεν δεσμεύουν ως προς το περιεχόμενο τους την επόμενη αναθεωρητική Βουλή.
Πού συμφωνούν – πού διαφωνούν
Στη διαδικασία που προηγήθηκε ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ. βρήκαν μόλις επτά σημεία σύγκλισης. Η πλειοψηφία στήριξε τις προτάσεις της Ν.Δ. για:
- Το άρθρο 68 για τις Εξεταστικές Επιτροπές που δίνει το δικαίωμα και στην κοινοβουλευτική μειοψηφία να μπορεί να τις συγκροτεί.
- Το άρθρο 96 που εξομοιώνει τα στρατιωτικά δικαστήρια με τα τακτικά.
Η αξιωματική αντιπολίτευση από την πλευρά της, στήριξε τις εξής προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για αναθεώρηση:
- Του άρθρου 32, για την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την πρόωρη διάλυση της Βουλής.
- Του άρθρου 54 που προβλέπει εκλογή μέχρι πέντε βουλευτές από τους απόδημους Έλληνες.
- Του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών που καταργεί την αποσβεστική προθεσμία για την άσκηση δίωξης κατά υπουργών.
- Του άρθρου 62 για την βουλευτική ασυλία που περιορίζεται μόνο για αδικήματα που σχετίζονται άμεσα με την άσκηση των βουλευτικών
- Του άρθρου 101Α για τις Ανεξάρτητες Αρχές και τον τρόπο εκλογής των διοικήσεων τους.
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν στήριξε τις προτάσεις της Ν.Δ. για αναθεώρηση: προωθεί χωρίς συναίνεση, δηλαδή με 151 ψήφους που στην επόμενη Βουλή θα χρειαστούν 180 για να αναθεωρηθούν, τις εξής προτάσεις:
- Του άρθρου 16 για τη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστήμιων.
- Του άρθρου 79 για τη συνταγματική καθιέρωση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών.
- Το άρθρο 103 για την οργάνωση της δημόσιας διοίκησης και την αξιολόγηση.
Τα άρθρα 88 ως 100 που αφορούν στη δικαστική λειτουργία και προβλέπουν κατάργηση του δικαιώματος της εκτελεστικής εξουσίας να ορίζει την ηγεσία της Δικαιοσύνης, η οποία θα αποφασίζεται πλέον από Ειδική Επιτροπή της Βουλής.
Αντιστοίχως, η Ν.Δ. δεν στήριξε τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για αναθεώρηση:
- Του άρθρου 3 για ουδετερόθρησκο κράτος.
- Του άρθρου 44 που δίνει τη δυνατότητα δημοψηφισμάτων με λαϊκή πρωτοβουλία.
- Του άρθρου 54 για την συνταγματική καθιέρωση της απλής αναλογικής ως πάγιο εκλογικό σύστημα.
- Του άρθρου 102 για την κατοχύρωση της απλής αναλογικής στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και πρόβλεψη για τοπικά δημοψηφίσματα.